گروه خبر: شمار زائران جان باخته ایرانی در حادثه منا به 465 نفر رسید. در این میان روز گذشته خبر فوت غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان نیز تایید شد. این در حالی است که طی روزهای گذشته اخبار ضد و نقیضی مبنی‌بر گم شدن یا ربوده شدن او از سوی برخی از رسانه‌های عربی منتشر شده بود. اخباری که البته از همان ابتدا از سوی مقامات بلندپایه ایران تکذیب شده بود. به گزارش «ایسنا» براساس آخرین گزارش‌ها، تاکنون نام چهار دیپلمات در لیست جان‌باختگان حادثه منا قرار دارد.

غضنفر رکن‌آبادی، سفیر پیشین ایران در لبنان، احمد فهیما، معاون اداره نمایندگی‌های تشریفات وزارت خارجه، محمدرحیم آقایی‌پور، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در اسلوونی و حسینی مقدم، سرکنسول ایران در شهر مرو ترکمنستان جزو جان‌باختگان این فاجعه محسوب می‌شوند.محمد‌رضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نیز روز پنج‌شنبه با حضور در منزل غضنفر رکن‌آبادی با بازماندگان این حادثه دردناک ابراز همدردی کرد.همچنین مرجان نازقلچی، فرماندار بندرترکمن، یکی از جان‌باختگان فاجعه منا است. در همین حال روز گذشته، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت از موافقت خانواده چهار تن از قربانیان حادثه منا، برای خاکسپاری آنها در مکه خبر داد. رئیس سازمان حج و زیارت در عین حال فرآیند انتقال پیکر قربانیان فاجعه منا را زمان‌بر خواند.


در همین حال، حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت که برای پیگیری وضعیت مصدومان و جان‌باختگان حادثه منا به عربستان سفر کرده است، در حال فراهم کردن تمهیدات برای انتقال پیکرهای مطهر جان‌باختگان منا به ایران است. وزیر بهداشت همچنین پس از جلسه با مقامات بلندپایه عربستان در جده گفت: «پیکر حجاج ایرانی که هنوز هویت دقیقشان مشخص نشده به ایران منتقل خواهد شد.»وزیر بهداشت همچنین از ملاقات با مقامات ارشد پنج وزارتخانه و امرای ارتش و وزیر بهداشت عربستان و دیگر مقامات عربستانی خبر داد. به گزارش «ایسنا» او گفت: «در هر دو جلسه مقامات عربستانی تسلیت پادشاه و هیات‌وزیران عربستان را حضور مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهوری، دولت و ملت ایران اعلام کردند و گفتند که قلب آنها نیز مالامال از اندوه است و اطمینان دادند که موضوع در دست بررسی است و هیات ویژه رسیدگی به این موضوع نتایج آن را اعلام عمومی خواهد کرد.»وزیر بهداشت افزود: «همچنین همتای عربستانی اطمینان داد نهایت همراهی را درخصوص تامین امنیت همه زائرانی که هنوز در مکه و مدینه به سر می‌برند انجام خواهد داد تا اعمال حج خود را به پایان برسانند و در مورد مسائلی که مربوط به موضوع منا، بررسی علل حادثه و تسریع در انتقال اجساد است، نهایت همکاری را بکنند.»


دستور «نایف»

در خبری دیگر حسن قشقاوی، معاون کنسولی،‌ امور مجلس و ایرانیان وزارت امورخارجه با اشاره به جلسه با مقامات عربستان، روند کارهای اجرایی و همکاری با عربستان سعودی در موضوع حادثه منا را خوب توصیف کرد. او افزود: «اصل تشکیل جلسه به دستور ولیعهد محمد بن نایف بوده است و آنها گفتند که ما موظف هستیم در چارچوب مطالباتی که طرف ایرانی دارد با شما همکاری کنیم و دستور از بالا آمده است.»از سوی دیگر علی جنتی، وزیر ارشاد در نامه‌ای به وزیر حج عربستان مراتب اعتراض شدید نسبت به عدم صدور روادید برای هیات ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران، سرکشی و رسیدگی به امور حجاج جان‌باخته و مصدومان این حادثه را اعلام کرد . رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نیز با ارسال نامه‌ای خطاب به محمدبن نایف بن عبدالعزیز آل سعود، وزیر کشور عربستان خواستار تشکیل کمیته مشترک همکاری‌های امنیتی و فنی دو کشور در سطح مسوولان وزارت کشور برای بررسی جوانب حوادث دردناک مراسم حج امسال و رسیدگی فوری به وضعیت آسیب‌دیدگان شد. او همچنین از تغییر رفتار سعودی‌ها و توافق آنها با مسوولان ایرانی درخصوص حادثه منا خبر داد.


همچنین به گزارش «ایرنا» سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت گفت: «با توافق وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و همتای عربستانی او، تشخیص هویت برخی حجاج پس از انتقال به کشور صورت می‌گیرد.»