گروه اقتصاد بین‌الملل: نشریه فوربس در جدیدترین فهرست خود اسامی ثروتمندترین خانواده‌های آسیایی را منتشر و خانواده «لی» مالک شرکت سامسونگ را به‌عنوان ثروتمندترین خانواده آسیایی معرفی کرده است.

فوربس در این گزارش خود نوشته است: «خانواده، هسته مرکزی بسیاری از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین بنگاه‌های اقتصادی و معروف‌ترین برندهای آسیایی را تشکیل می‌دهد. شاید هیچ نمونه‌ای بهتر از خانواده لی، مالک گروه سامسونگ این واقعیت را به این خوبی نشان ندهد. درآمد این خانواده در سال 2014 معادل 22 درصد کل تولید ناخالص داخلی کشور کره جنوبی بوده است. گرچه معدود خانواده‌هایی چنین اقبالی دارند، اما بسیاری از خانواده‌های آسیایی دارای فعالیت اقتصادی، امپراتوری تجاری خود را به ورای مرزها گسترش داده‌اند.»


بر این اساس، فوربس فهرستی از ۵۰ خانواده را منتشر کرده است که توانسته‌اند دست‌کم طی سه نسل ثروت خود را حفظ کنند و بر میزان آن بیفزایند. به همین دلیل نام برخی از بزرگ‌ترین خاندان‌های پدرسالار منطقه همچون خانواده لی کاشینگ از هنگ‌کنگ در این فهرست به چشم نمی‌خورد چون گرچه پسرهای لی هنوز دستی در کسب‌وکار دارند، اما نوه‌های او هنوز نقش مهمی را در این راستا ایفا نکرده‌اند. در فهرست امسال هندی‌ها ۱۴ خانواده از کل ۵۰ خانواده را به خود اختصاص داده‌اند. حداقل ثروت لازم برای آنکه یک خانواده نامش در این فهرست قرار گیرد، ۹/ ۲ میلیارد دلار بوده است. این ارزش‌گذاری میزان دارایی‌ها بر‌اساس قیمت سهام و نرخ ارز در تاریخ ۲۵ سپتامبر مورد محاسبه قرار گرفته است. نزدیک به نیمی از ثروتمندترین خانواده‌های آسیایی چینی هستند. البته هیچ‌یک از آنها مربوط به سرزمین اصلی چین نیستند چون در آنجا اغلب ثروتمندان، جوان هستند و نخستین نسل از خاندان خود هستند که توانسته‌اند در یک اقتصاد باز به ثروت میلیون دلاری دست‌یابند. در منطقه آسیا به مانند هر نقطه دیگر جهان چالش اصلی حفظ ثروت در درون خانواده است و در کنار آن افزایش ثروت، دغدغه بعدی محسوب می‌شود. بر این اساس، خانواده لی، مالک شرکت سامسونگ، با ثروتی بالغ بر ۶/ ۲۶ میلیارد دلار در رتبه نخست فهرست ثروتمندترین خانواده‌های آسیایی قرار گرفته است. خانواده چینی شائو کی، ساکن هنگ‌کنگ و مالک شرکت توسعه هندرسون، با ۱/ ۲۴ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار گرفته است.


خانواده هندی آمبانی، مالک گروه نساجی ریلاینس، با 5/ 21 میلیارد دلار رتبه سوم این فهرست را به خود اختصاص داده است. رتبه چهارم این فهرست به خانواده چینی مالک یک گروه تولیدکننده غذای حیوانات در تایلند به نام گروه چاروئن پوکپاند تعلق دارد. این خانواده که چراوانونت نام دارد، ثروتی بالغ بر 9/ 19 میلیارد دلار را در اختیار دارد. خانواده چینی‌تبار ساکن هنگ‌کنگ، مالک امپراتوری بزرگ املاک به نام شرکت املاک سان‌هونگ‌کایی، باثروتی بالغ بر 5/ 19میلیارد دلار رتبه پنجم این فهرست را به خود اختصاص داده است. خانواده کوئک که سال‌ها پیش از چین به سنگاپور مهاجرت کردند با ثروتی بالغ بر 9/ 18 میلیارد دلار رتبه ششم فهرست را به خود اختصاص داده‌اند. آنها مالک گروه هنگ لئونگ هستند که در زمینه‌های گوناگون تجاری فعالیت می‌کند و مالک 150 هتل در سراسر جهان است. خانواده هندی پرمجی با 17 میلیارد دلار ثروت مالک شرکت ویپرو است و در جایگاه هفتم قرار گرفته است. این شرکت که ابتدا در زمینه کشاورزی فعالیت می‌کرد به‌تدریج با گسترش زمینه فعالیت‌ها به حوزه تولید صابون و سپس حوزه نرم‌افزار بر ثروت این خاندان افزود. خانواده تایوانی تسایی با 1/ 15 میلیارد دلار، هشتمین خانواده ثروتمند آسیایی است. این خانواده مالک گروه خدمات مالی کاتای است. رتبه نهم را خانواده هندی هیندوجا با 4/ 15 میلیارد ثروت به خود اختصاص داده است. این خانواده مالک گروه هیندوجا است که در لندن نیز شعبه دارد. زمینه فعالیت این گروه شامل بانکداری، حمل‌ونقل، انرژی، تکنولوژی و رسانه است. در رتبه دهم، خانواده هندی میستری با 9/ 14 میلیارد دلار ثروت مالک گروه شاپورجی پالونجی است که در زمینه ساخت و ساز فعالیت دارد. این خانواده سهمی هم در تاتا گروپ دارد که عامل اصلی ثروت امروزی آنها محسوب می‌شود.


ثروتمندان جهان

گزارش سال ۲۰۱۵ نشریه فوربس از ثروتمندترین افراد جهان، در ماه مارس (فروردین) منتشر شده بود که بر‌اساس آن بیل گیتس دوباره عنوان ثروتمندترین فرد روی زمین را به‌دست آورده بود. او طی ۲۱ سال گذشته، ۱۶ سال این عنوان را به خود اختصاص داده است. ثروت او از سال گذشته تاکنون ۲/ ۳‌میلیارد دلار افزایش یافته و به ۲/ ۷۹ میلیارد دلار رسیده است. سوم ثروتمندترین فرد جهان را به دست آورد و آمانسیو اورتگای اسپانیایی را پشت‌سر گذاشت. مارک زوکربرگ، بنیانگذار فیس‌بوک، در فهرست امسال ۵ پله صعود کرد و در جایگاه شانزدهم قرار گرفت. به این ترتیب او برای نخستین‌بار در میان ۲۰ ثروتمند جهان جای گرفت. در این فهرست «ما» بنیانگذار شرکت علی‌بابا و سه چینی دیگر ازجمله افرادی بوده‌اند که ثروت‌شان با افزایش روبه‌رو شد و درمیان ۵۰ ثروتمند جهان جای گرفتند. جوان‌ترین میلیاردر جهان ایوان اشپیگل، ۲۴ سال دارد و یکی از بنیانگذاران اپلیکیشن پیام تصویری اسنپ‌چت است. کالیفرنیا به لطف شرکت‌های تکنولوژی سیلیکون ولی، ۲۳ میلیاردر جدید را به جهان معرفی کرده است. از جمله این افراد تراویس کالانیک و گرت کمپ، بنیانگذاران شرکت خدمات تاکسی اوبر و اولین کارمند آنها، رایان گریوز هستند.


الیزابت هولمز 31 ساله که آزمایشگاه تست خون ترانوس را اداره می‌کند، در این فهرست اولین زنی است که در این سن توانسته به تنهایی ثروتش را به‌دست آورد. ایالت کالیفرنیا دارای 131 ثروتمند با ثروت خالص 10 رقمی است. بنابراین بدون در نظر گرفتن چین و آمریکا، ایالت کالیفرنیا بیش از هر کشوری ثروتمند دارد. در فهرست امسال روسیه شاهد کاهش تعداد ثروتمندان خود بوده است. به‌طوری که تعداد ثروتمندان روس از 111 نفر در سال گذشته به 88 نفر کاهش یافته و روسیه از نظر دارا بودن افراد ثروتمند پس از آمریکا، چین و حتی آلمان و هند قرار گرفته است. در فهرست امسال 138 نفر از افرادی که در فهرست سال گذشته حضور داشتند، کنار گذاشته شده‌اند که از جمله این افراد می‌توان به مایکل کورس، پترو پروشنکو رئیس‌جمهوری اوکراین، مارک وادون و بسیاری از روس‌ها اشاره کرد. گواتمالا برای نخستین‌بار در این فهرست صاحب میلیاردر شده است و ایسلند پس از پنج سال غیبت، به این فهرست بازگشته است. در حال حاضر ثور بیورگلفسون تنها میلیاردر تاریخ ایسلند محسوب می‌شود.