گروه خبر: کمتر از یک هفته از تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و با وجود انتقادهای اقلیت مخالف برنامه جامع اقدام مشترک به ویژه در بهارستان، دیروز علی لاریجانی رئیس مجلس طرح برجام را هماهنگ شده در کلان کشور خواند. این پاسخی است که رئیس مجلس به معترضان تصویب برجام داده است. او با تاکید بر اینکه من در رسیدگی به پرونده هسته‌ای دخالتی ندارم اعلام کرد که این پرونده، پرونده رهبر معظم انقلاب است.


بر اساس آنچه «ایرنا» گزارش داده است، علی لاریجانی روز یکشنبه پس از سخنرانی در همایش امر به معروف و نهی از منکر که در سالن برج میلاد برگزار شد، این مطلب را در پاسخ به اعتراض یکی از شرکت‌کنندگان در این همایش درباره نحوه رسیدگی مجلس به طرح اجرای برجام بیان کرد.لاریجانی در شرایطی به بیان این مطالب پرداخته است که دو روز پیش حسن روحانی رئیس‌جمهوری طی دستور‌العملی به وزارت امورخارجه و سازمان انرژی اتمی، قانون اجرای برجام را ابلاغ کرد. این همان مصوبه مجلس با عنوان «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» است که با مهر تایید شورای نگهبان، به‌عنوان قانون درآمده و روز پنج‌شنبه از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی برای اجرا به رئیس‌جمهوری ابلاغ شده بود.علی لاریجانی که در هفته اخیر آماج بیشترین انتقاد مخالفان تصویب برجام قرار گرفته است در همایش دیروز توضیح داد که این پرونده برای او نفع شخصی ندارد. او تاکید کرد که درباره مسائل هسته‌ای کم اطلاع نیستم و بر اساس وظایفی که دارم عمل کرده ام.صحبت‌های لاریجانی در همایش امر به معروف و نهی از منکر با تذکر یکی از حاضران به او پایان یافت. رئیس مجلس در حالی که اظهاراتش به پایان رسیده بود با تذکر خانمی که از انتهای سالن به سویش می‌آمد مواجه شد. این فرد درباره اداره مجلس و تصویب برجام در مجلس به لاریجانی ایراد گرفت و گفت که چرا مجلس به‌صورت فرمایشی برجام را تصویب کرد؟رئیس مجلس در پاسخ به این خانم، آن را یک امر به معروف و نهی از منکر خواند و در عین حال تاکید کرد که در بحث‌های امر به معروف نباید تند صحبت کنید. لاریجانی با اشاره به روند مذاکرات در طول سه سال گذشته، با بیان اینکه ما نه می‌خواستیم برجام را رد کنیم و نه می‌خواستیم با قرائت آمریکایی اجرا شود گفت: ازاین رو بحث‌ها در شورای‌عالی امنیت ملی سخت‌تر شد. یک عده می‌گفتند پس تکلیف چه می‌شود و عده‌ای دیگر می‌گفتند باید برجام را رد کنیم، اما ما می‌گفتیم که با تعیین ضوابطی می‌تواند اجرایی شود و در نهایت رهبر معظم انقلاب خواستند که به‌صورت علنی برجام در مجلس بررسی شود.لاریجانی با تاکید بر اینکه ما نمی‌خواستیم تصمیم مجلس فقط در حد یک گزارش در کمیسیون باقی بماند، گفت: ما چهار قانون در موضوع هسته‌ای داشتیم که حتی یکی از آنها نیز بدون هماهنگی با کلان نظام نبود. این طرح با کلان کشور و نظام هماهنگ شده بود.


نمایندگان وفای به‌عهد نکردند

رئیس مجلس در اظهارات دیروز خود به حواشی مربوط به عدم تصویب دوفوریت این طرح در مرحله نخست پرداخت و اعلام کرد: شب پیش از بررسی طرح دوفوریتی اجرای برجام، نشستی با حضور نمایندگان دو فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان تشکیل شد و نمایندگان بر سر تصویب طرح توافق کردند. به گزارش «ایلنا» لاریجانی تاکید کرد که با این وجود در تصویب طرح دوفوریتی اجرای برجام، نمایندگان وفای به عهد نکردند و خودشان باید پاسخگوی خدایشان باشند. آنها دوباره در هنگام بررسی کلیات نیز به توافقات میان ما عمل نکردند و شما شاهد بودید که صحن چه پرتلاطم شد.


اسامی را بگویم باورتان نمی‌شود

لاریجانی با اشاره به جلسه یکشنبه هفته گذشته مجلس برای رای به کلیات طرح که چهار ساعت طول کشید، گفت: در آن روز عده‌ای آمدند و گفتند طرح رد برجام را بدهید و عده‌ای نیز گفتند کلا برجام در مجلس مسکوت بماند که من اگر اسم این افراد را به شمابدهم شاید باورتان نشود. گفتند چه لزومی دارد مجلس تصمیم بگیرد، ولی ما گفتیم ما باید قانون بگذاریم چون رهبری گفته‌اند برجام در مجلس بررسی شود. اگر بررسی نشود بی‌مسوولیتی و بی‌خیالی است.به گزارش «ایرنا» لاریجانی با اشاره به جلسه شب قبل از بررسی جزئیات یعنی سه‌شنبه شب، با شورای امنیت برای هماهنگی با فراکسیون‌ها گفت: در نهایت بنا شد چهار پیشنهاد اصلاحی در طرح اجرای برجام مطرح شود که نهایتا آن را در روز بررسی جزئیات اعمال کردیم و این چهار پیشنهاد در صحن رای آورد.به گفته رئیس مجلس نباید در این راستا سر و صدا می‌شد. ما این اقدامات را برای اینکه وفاق در کشور باشد و اختلاف وجود نداشته باشد انجام دادیم، ولی عده‌ای جور دیگر عمل کردند و حال مرا متهم می‌کنند. این بین خود و خدایشان بماند.او تاکید کرد: امروز برخی قانون را درست نخوانده‌اند. این قانون نمی‌گوید ما برجام را تایید کردیم و بروید انجام دهید، بلکه در چارچوب تدابیر و مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی باید برجام را اجرایی کنیم، که این موضوع عالمانه و عامدانه بوده چون تمام مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی به امضای رهبری می‌رسد.لاریجانی در ادامه تاکید کرد: این خطر وجود داشت که غربی‌ها بخواهند جور دیگری برجام را اجرایی کنند؛ ما این قانون را تصویب کردیم که نتوانند.