دائمی شدن احکام برنامه ششم دوشنبه در مجلس
گروه خبر: سخنگوی دولت از تهیه لایحه دائمی شدن احکام برنامه ششم توسعه، بین دوره 1395-1399 در دولت خبر داد و گفت: «این لایحه در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی با قید یک فوریت تقدیم مجلس می‌شود.» محمدباقر نوبخت همچنین روز گذشته با اشاره به ورود به فاز اجرایی برجام اضافه کرد: «دولت موظف است برای شرایط پساتحریم برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد و با توجه به اینکه برنامه ششم توسعه از سال 95 در کشور اجرایی خواهد شد که برگرفته از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال تهیه و تنظیم است.» او افزود: «همچنین بودجه سال 95 در مهلت قانونی با روش بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در حال تهیه و تنظیم است که در مهلت قانونی به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.»

با توجه به ارائه بسته اقتصادی 6 ماهه از سوی دولت، بیشترین سوال خبرنگاران نیز به همین موضوع اختصاص داشت. نوبخت نیز در پاسخ به این پرسش‌ها با بیان اینکه ما اهداف بلندی برای این بسته در نظر نگرفته‌ایم، گفت: «این بسته صرفا برای چندماه باقی مانده امسال، به منظور افزایش رشد اقتصادی و سیاست مهار تورم تدوین شده است زیرا همچنان طی این چند ماه تا اجرای برجام، تحریم‌ها برقرار است و باید برای این ایام یک کار سنجیده‌ای انجام می‌شد.» سخنگوی دولت تاکید کرد: «همکاران من در دولت برای این چند ماه روزهای بسیار پرکاری را پیش رو دارند و ما به اینکه اهدافمان محقق شود، امیدواریم و این سیاست می‌تواند باعث افزایش رشد اقتصادی شود.»


افزایش پرداخت‌های عمرانی

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش گزارشی از پرداختی‌ها به طرح‌های عمرانی کشور ارائه کرد. او گفت: «در حال حاضر۹۶۸۰ میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت شده‌است که۱۳۸۰میلیارد تومان از محل ۷۵۰۰میلیاردتومانی که ریاست جمهوری اظهار کرده بود به رقم پرداختی‌های قبلی اضافه شده است.» رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: «همچنین بر اساس آخرین آمار، پرداختی بابت بدهی پیمانکاران به سه هزار میلیارد تومان افزایش یافت که۲۱۵۰میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران در طرح‌های عمرانی به‌صورت اسناد خزانه و اوراق مشارکت تادیه شد.» او اضافه کرد: «در راستای بسته سیاستی اقتصادی و به‌منظور افزایش رشد اقتصادی و خروج از رکود ۲۰ هزار میلیارد تومان دیگر طی هفته‌های آینده پرداخت خواهد شد.»


درخواست از منتقدان بسته اقتصادی

او همچنین گفت: این بسته اقتصادی در راستای بسته اقتصادی قبلی است. نوبخت از منتقدان بسته اقتصادی 6 ماهه دولت نیز خواست تا اگر نظری دارند آن را به دولت ارائه کنند. نوبخت در این خصوص گفت: «عقبه بزرگی از کارشناسان، دولت را یاری می‌کنند و هرکسی حرف مناسبی برای کمک به اقتصاد کشور داشته باشد، استقبال می‌کنیم؛ از اقتصاددانان هم خواهش می‌کنم اگر مطالبی دارند، ارائه دهند و با علاقه‌مندی خواهیم شنید. وی در ادامه خطاب به تجار و بازرگانان نیز گفت: اگر نکات تکمیلی مدنظر دارید حتما به ما منتقل کنید.»


برای پرداخت یارانه عزا نمی‌گیریم

در ادامه نوبخت بابیان اینکه پیشرفت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ما را راضی نمی‌کند، افزود: «البته این را هم باید درنظر بگیریم که ما یک سال و نیم است این راه را آغاز کرده‌ایم و خیلی از ساختارها باید تغییر کند.»در همین فاصله کوتاه که در تحریم هم بودیم با خرج‌های فراوان در امور جاری مواجه بودیم. یکی از مشکلات ما این است که مقدار و حجم زیادی از پول را باید به‌صورت جاری بپردازیم. نوبخت با اشاره به نحوه پرداخت یارانه در کشور نیز گفت: «البته اینکه می‌گویند دولت در پرداخت یارانه‌ها عزا می‌گیرد این‌گونه نیست و ما عزا نمی‌گیریم و خوشحال می‌شویم که پول یارانه‌ها در بین مردم توزیع شود اما معتقدیم می‌شد به شکل بهتری این پول را هزینه کرد. اگر هدفمندی یارانه‌ها اجرا نمی‌شد حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت نمی‌شد تا بین جامعه توزیع شود.»او افزود: «همین ماه گذشته ما مجبور شدیم ۵۰۰ میلیارد تومان از خزانه برای توزیع یارانه‌ها برداشت کنیم. این پول اگر در بخش عمرانی یا اشتغال جوانان مردم استفاده می‌شد آیا مردم راضی‌تر نبودند؟»


عذرخواهی از مردم

نوبخت در ادامه با اشاره به اینکه دولت را با تورم بالای 40 در صد تحویل گرفتیم در عین حال از مردم به این دلیل که نتوانسته‌ایم رفاه شایسته رابرای مردم ایجاد کنند عذرخواهی کرد.


برنامه ویژه برای بازنشستگان

سخنگوی دولت همچنین روز گذشته از برنامه ویژه دولت برای بازنشستگان خبر داد و گفت: تورم از عوامل کاهنده قدرت خرید است و به همین دلیل هر سال‌حقوق و دستمزدها افزایش پیدا می‌کند. در این زمینه برای بازنشستگان برنامه ویژه‌ای داریم که به وقتش اعلام خواهیم کرد. فعلا در حال مطالعه نظام پرداخت‌ها هستیم.


ایرادهای اجرایی قانون امر به معروف

نوبخت در پاسخ به اجرای امر به معروف و نهی از منکر نیز گفت: در اجرای این مصوبه که از سوی مجلس شورای اسلامی ارائه شده بود، ایراداتی برای اجرا وجود داشت که در حال اصلاح است.


پیگیری فاجعه منا

سخنگوی دولت درخصوص فاجعه منا نیز گفت: احقاق و استیفای حقوق جانباختگان، مفقودان و مجروحان فاجعه منا از دو مسیر در حال انجام است. نخست اینکه دولت به جد پیگیر آن است و از طریق سازمان حج در عربستان آن را دنبال می‌کند.


رسانه‌ها حق تهمت و افترا ندارند

در ادامه نشست خبری روز گذشته، سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا شکایت‌هایی که در دولت قبل، از رسانه‌ها شده در این دولت ادامه می‌یابد؟ گفت: شکایت‌های دولت قبل از اصحاب رسانه را یک بار جمع‌بندی کردیم تا معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری برای انصراف از پیگیری این شکایات اقدام کند و تصور می‌کنم این کار انجام شده است. نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره شکایت جهانگیری از دو رسانه گفت: می‌توانند به ما ایراد بگیرند، اما حق ندارند تهمت و افترا بزنند. مانند همان موضوعی که به دکتر جهانگیری گفته شد که قابل تعقیب است و برای رسانه‌ای که این را نوشت، فرصتی وجود دارد که اسنادش را به دادگاه ارائه دهد. قوه‌قضائیه با دقت و عدالت رسیدگی می‌کند و برای آنها تفاوتی ندارد چه کسانی مقابلشان باشند.


ادامه کمک مستشاری به سوریه

نوبخت با اشاره به فعالیت‌های روسیه در سوریه برای مقابله با گروه تروریستی داعش و کمک ایران در این خصوص گفت: ما به سوریه در حد مستشاری کمک می‌کنیم و فعلا به همین اندازه بسنده خواهیم کرد. در آینده نزدیک اخبار امید بخشی برای مقابله با تروریسم در منطقه با همکاری جمهوری اسلامی خواهید شنید.سخنگوی دولت درباره‌ حمله مسلحانه دزفول گفت: بر حسب اعلام مسوولان قضایی این حمله امنیتی بوده و با ظرافت و دقت نیروهای اطلاعاتی و امنیتی حمله‌کنندگان سریعا دستگیر شدند.


استقبال پرشور از رئیس‌جمهوری در مازندران

سخنگوی دولت در واکنش به خبری مبنی‌بر اینکه استقبال از رئیس‌جمهوری در مازندران پر شور نبوده است،‌ ضمن تکذیب این ادعا گفت: این خیلی سخیف است که بعضی از مخالفان اینگونه به روش‌هااین‌گونه متوسل می‌شوند. وی ادامه داد: البته اگر اخبار باعث آرامش یک گروه می‌شود ما هم مدارا می‌کنیم ولی در مازندران استقبال پرشور بود. همچنین نوبخت در مورد پول‌های بلوکه شده و صحبت‌های رئیس‌جمهور مبنی‌بر اینکه معادل ریالی این پول‌ها به خزانه آمده است، گفت: این حرف کاملا درست است، البته پول‌های بلوکه شده که ریال آن به خزانه آمد مربوط به دوره ما نیست.