گروه خبر: 26 روز از فاجعه منا و جان باختن حجاج در کشور عربستان می‌گذرد و این در حالی است که همچنان برخی ابعاد این فاجعه نامعلوم مانده است. علاوه بر آنکه هنوز دلیل روشنی از سوی عربستان سعودی برای بروز این فاجعه انسانی بیان نشده است، سرنوشت برخی حجاج نیز کماکان نامعلوم گزارش شده است؛ ازجمله 36 زائر ایرانی که به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، همچنان مفقودالاثر هستند.


نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به جلسه فوق‌العاده صبح دیروز این کمیسیون در رابطه با فاجعه منا از بررسی ابعاد مختلف فاجعه منا با حضور سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت، حسن قشقاوی، معاون کنسولی و امور مجلس وزارت امور خارجه و تعدادی از اعضای بعثه حج خبر داد. به گفته او، سعودی‌ها 29 جسد را نیز دفن کرده‌اند که باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود.نامعلوم بودن سرنوشت 36 زائر ایرانی که نام غضنفر رکن‌آبادی، سفیر پیشین ایران در لبنان نیز در میان اسامی این افراد قرار دارد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و معاون پارلمانی اش، حسن قشقاوی را برآن داشت تا در آخرین اظهار نظر خود درباره این فاجعه، از ادامه پیگیری وزارت خارجه ایران تا روشن شدن فاجعه منا سخن گویند. بر اساس آنچه «ایرنا» گزارش داده است، ظریف صبح دیروز در مراسم تشییع مرحوم حاج احمد فهیما معاون اداره تشریفات وزارت امور خارجه که در فاجعه منا جان خود را از دست داد، در جمع خبرنگاران، بر پیگیری فاجعه منا تاکید کرد و گفت: احساس می‌کنیم دولت عربستان و مسوولان حج آن کشور، مسوولانه با موضوع فاجعه منا برخورد نکردند و اقدامات مناسب را برای نجات جان حجاج و همچنین رسیدگی به وضعیت جان‌باختگان انجام نداده‌اند.حسن قشقاوی نیز در جمع عزاداران هیات خادم الرضا (ع) قم با بیان اینکه ما در مذاکراتمان با طرف سعودی گفتیم در منا شاهد بی‌تدبیری شما بودیم، تاکید کرد: متاسفانه ماموران سعودی در منا چهار ساعت به ما اجازه ندادند بالای سر جنازه‌های خود در منا برویم و حتی آب نیز به حجاجی که زیر دست و پا افتاده بودند هم ندادند.


شهادت رکن‌آبادی پذیرفته نیست

وجود نام رکن‌آبادی در میان مفقودان فاجعه منا تاکنون فرضیه‌های مختلفی را درباره او به وجود آورده است. در آخرین اظهارنظرها، مقامات ایرانی شهادت رکن‌آبادی را زیر سوال برده‌اند؛ وزیر امور خارجه دیروز در مورد وضعیت غضنفر رکن‌آبادی، سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: ایشان همچنان مفقود هستند و امیدواریم به سلامت به خانواده شان بازگردند.در همین حال علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز شهادت رکن‌آبادی را موضوعی غیر قابل پذیرش عنوان و تاکید کرد: اگر دولت عربستان نتواند فرضیه شهادت غضنفررکن‌آبادی را اثبات کند، فرضیه ربایش سفیر سابق جمهوری اسلامی به‌عنوان فرضیه امنیتی قابل پیگیری است.او در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخصوص فاجعه منا با حضور اوحدی و قشقاوی گفت: گزارشی که در این نشست مطرح شد، مشخص شد غضنفر رکن‌آبادی در جریان حادثه منا توسط آمبولانس عربستانی به بیمارستان منتقل شد. به گفته بروجردی بر اساس شواهد، شاهدان عینی این ماجرا، ایشان را در حالی که در قید حیات بودند، با آمبولانسی به بیمارستان منتقل شده اما بعد از این ماجرا خبر موثقی از وضعیت او وجود ندارد. او تاکید کرد: دولت عربستان در مقابل تمام مفقودان ایرانی مسوول است. اما با توجه به جایگاه سیاسی رکن‌آبادی در کشور و سابقه‌شان به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی در لبنان، دولت آل سعود باید به‌طور ویژه درخصوص وضعیت رکن‌آبادی پاسخگو باشد و مسوولیت را به جد بپذیرد.


اعزام ۶ تیم ناجا برای شناسایی

وضعیت نامعلوم 36 نفر از زائران ایرانی که از تاریخ رخداد فاجعه منا خبری از آنان در دست نیست، حالا ناجا را نیز برای شناسایی دست به کار کرده است. رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی گفت: 6 تیم شناسایی قربانیان سوانح گروهی متشکل از 4 تیم از کارکنان مرد و 2 تیم از کارکنان زن مرکز تشخیص هویت ناجا، همراه تجهیزات کامل در مرحله اول برای شناسایی اجساد حادثه منا به پزشکی قانونی تهران اعزام شدند. به گزارش «ایرنا» به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار محمدرضا مقیمی افزود: تعداد کمی از اجساد باقی مانده است که در آینده‌ای نزدیک هویت آنان شناسایی می‌شود.


سرنوشت مفقودان و حج عمره

از سوی دیگر سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد تا زمانی که وضعیت ۳۶ زائر ایرانی مفقوده شده در فاجعه منا مشخص نشود، هیچ برنامه‌ای برای عمره نداریم. به گزارش خبرگزاری تسنیم، اوحدی با اعلام این خبر گفت که اولویت ما ۳۶ زائر مفقوده شده است و در همین ارتباط، هفته آینده دوباره عازم عربستان می‌شوم تا موضوع را از نزدیک دنبال کنم.


شکایت از حج و زیارت بی‌معنی است

در خبری دیگر حسن قشقاوی در گفت‌وگو با «ایلنا»، نظر برخی کارشناسان مبنی بر اینکه خانواده‌های قربانیان حادثه منا باید از سازمان حج و زیارت شکایت کنند تا این سازمان به استناد آن شکایت‌ها بتواند با قدرت بیشتری این حادثه را پیگیری کند، را رد کرد و گفت: وقتی حادثه منا توسط وزارت خارجه در حال پیگیری است، شکایت از سازمان حج و زیارت معنی ندارد. به گفته معاون وزارت خارجه وقتی این کارها در حال سامان گرفتن است، شکایت معنایی ندارد، آن هم از یک ارگانی مثل سازمان حج و زیارت؛ مهم این است که این بحث زیر نظر معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری ادامه پیدا می‌کند.


فراخوان فیلم و عکس‌ از فاجعه منا

در همین حال، پایگاه اطلاع‌رسانی بعثه‌ مقام معظم رهبری به‌منظور تهیه مستند جامع از این فاجعه فراخوان عمومی اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام روزبه برکت رضایی، مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی بعثه مقام معظم رهبری، گفت: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگزاران حج، مبنی بر اینکه «فاجعه منا به هیچ وجه نباید فراموش شود»، به همین منظور فراخوان عمومی از سوی بعثه مقام معظم رهبری برای تهیه و گردآوری مستندات این واقعه اعلام شد. حجاج می‌توانند مستندات خود را به‌روش‌های مختلف همچون پست الکترونیک به‌نشانی hojaj94@gmail.com ، پیامک به شماره ۵۰۰۰۲۶۹۱۴ یا به‌نشانی قم، خیابان سمیه، نبش کوچه ۲۸، پژوهشکده حج و زیارت، پایگاه اطلاع‌رسانی بعثه مقام معظم رهبری ارسال کنند.