شورای امنیت از پایبندی به اصول خود عدول کرده است

ایرنا: نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه شفافیت، پاکدستی و استمرار مواضع از جمله اصول بنیادی شورای امنیت است، گفت: شورای امنیت در موارد زیادی از پایبندی به این اصول عدول کرده است. غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران درسازمان ملل روز سه‌شنبه به نمایندگی از سوی جنبش عدم تعهد در نشست آزاد شورای امنیت که به منظور بحث پیرامون روش‌های کاری شورا برگزار شد، تاکید کرد: شورای امنیت باید در برخورد با مسائل بی‌طرفانه و غیرگزینشی عمل کند و پاسخگوی عملکرد خود باشد.


خوشرو گفت: جنبش عدم تعهد شفافیت، پاکدستی و استمرار مواضع را از جمله اصول اساسی کار شورای امنیت می‌داند که متاسفانه در موارد بسیاری نقض شده است. وی تاکید کرد: این شورا عموما با موضوعات برخورد گزینشی داشته و در حالی که به پاره‌ای از مسائل مهم بی‌اعتنایی کرده در عین حال به برخی موضوعات بیش از حد پرداخته است. نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: اعضای جنبش عدم تعهد همواره با استفاده ابزاری از شورای امنیت برای رسیدن به اهداف سیاسی خاص مخالف بوده و معتقدند که شورا باید بی‌طرفانه و غیرگزینشی اقدام کرده و در مقابل عملکرد خود پاسخگو باشد.


خوشرو دخالت شورای امنیت سازمان ملل در اموری که تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی به شمار نمی‌رود را غیر‌ضروری خواند و از اعضای این شورا خواست صرفا در چارچوب اختیارات واگذار شده به آنها در منشور ملل متحد عمل کند. نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت، در سال‌های اخیر شورای امنیت در حالی که در بسیاری از موارد سریعا به فصل هفت منشور ملل متحد و صدور مجوز به استفاده از زور متوسل شده، در برخی شرایط نیز سکوت و انفعال در پیش گرفته است.


او افزود: براساس منشور ملل متحد توسل به فصل هفت منشور باید به‌عنوان آخرین راه حل در دستور کار شورا قرار گیرد و پیش از آن لازم است که از همه ظرفیت‌های فصول ششم و هشتم منشور در مورد حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات بین‌المللی و نیز امکانات سازمان‌های منطقه‌ای استفاده شود. سفیر ایران در سازمان ملل با اشاره به آغاز روند انتخاب دبیرکل جدید سازمان ملل در سال 2016 بر مواضع جنبش عدم تعهد در این مورد و به ویژه بر لزوم تقویت نقش محوری مجمع عمومی در انتخاب دبیرکل جدید تاکید کرد.