گروه دیپلماسی: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار حاشیه نشست باشگاه بین‌المللی نخبگان «والدای» در شهر سوچی، اوضاع منطقه و روابط دوجانبه را بررسی کردند.


به گزارش «ایرنا»، در این دیدار که شامگاه پنج‌شنبه برگزار شد، تحولات منطقه به‌ویژه اوضاع سوریه و عراق و همچنین راهکارهای برخورد با تروریست‌ها بررسی شد. لاریجانی و پوتین در مذاکرات خود، روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار داده و بر لزوم بهره‌برداری از فرصت‌ها برای گسترش روابط تاکید کردند. رئیس‌جمهوری روسیه و علی لاریجانی؛ سخنرانان روز پایانی نشست والدای بر لزوم برخورد قاطع جامعه جهانی با تروریسم در خاورمیانه تاکید کردند و خواستار قطع هرگونه حمایت خارجی از تروریست‌ها شدند. لاریجانی همچنین در سخنان خود، بر اهمیت لزوم ادامه راهبرد حل سیاسی بحران سوریه از طریق مذاکرات سوری - سوری تاکید کرد. او گفت: «برخورد تاکتیکی و ابزاری قدرت‌های بزرگ با تروریسم، خطای استراتژیک دهه‌های اخیر این قدرت‌ها است.» لاریجانی افزود: «حتی در شرایط کنونی که خطر تروریسم را رهبران کشورها همه مطرح می‌کنند، کاملا مکشوف است که در بحران سوریه، قدرت‌های بزرگ با بزک تروریست‌ها به‌عنوان «معارضه معتدل» به آنها سلاح و امکانات می‌رسانند.» علی لاریجانی همچنین تاکید کرد: «نقش‌آفرینی دولت روسیه را در مبارزه با تروریسم آگاهانه و مثبت ارزیابی می‌کنیم.» لاریجانی پنج‌شنبه در دیدار با «ایگور ایوانف» رئیس شورای روابط بین‌الملل روسیه و وزیر امور خارجه سابق این کشور، درخصوص عملیات ضدتروریستی روسیه در سوریه گفت: «شرایط منطقه‌ای این‌طور اقتضا می‌کرد که چنین تصمیمی گرفته شود، شما در موضوع تروریسم نقش و راهنمایی‌های خوبی داشتید و در شرایط فعلی اهداف متعددی وجود دارد که حل مساله را پیچیده کرده است.»


رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار که با حضور مهدی سنایی، سفیر ایران در مسکو برگزار شد، افزود: «در ماجراهای منطقه دو موضوع خیلی مهم است، نخست اینکه اراده‌ای وجود دارد که توفیقی در این ماجرا نداشته و به تجزیه کشورها می‌پردازند و این زمینه در ساختارهای منطقه و بین‌المللی وجود دارد که می‌تواند بحران را دائمی کند. نکته دوم تروریست‌هایی هستند که در حال حاضر سرزمین دارند و چنانچه ضربه جدی به آنها وارد نشود، هیچ ساختاری را نمی‌پذیرند.»


در این دیدار رئیس شورای روابط بین‌الملل روسیه نیز با اشاره به نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: «پیروزی تهران در مذاکرات هسته‌ای را تبریک می‌گویم که موفقیتی برای دیپلماسی ایران است. اعتقاد دارم این موضوع صرفا پیروزی کشور شما نیست، بلکه این به‌عنوان سابقه‌ای برای حل سایر مسائل جهانی و منطقه‌ای است که چنین رویکرد چندجانبه‌ای می‌تواند، مواضع طرف‌ها را در مذاکرات در نظر بگیرد.» ایوانف که دبیر اسبق شورای امنیت روسیه بود، در ادامه سخنان خود با مهم خواندن مساله سوریه تاکید کرد: «موضوع هسته‌ای ایران سابقه جدیدی در عرصه بین‌المللی ایجاد کرد که می‌توان سایر مشکلات بین‌المللی را با چنین روشی حل و فصل کرد و باید مشکل سوریه را نیز با چنین شیوه‌ای رفع کرد.» او گفت: «به همه گفته‌ایم که ایران برای حل موضوع سوریه باید حضور فعال و مشارکت داشته باشد، سرنوشت منطقه در حال عوض شدن است. ما تلاش‌هایمان را با تهران هماهنگ می‌کنیم و در آینده کار سختی پیش‌رو داریم.» او همچنین تاکید کرد: «واقعیت منطقه به این صورت است که بدون حضور روسیه و ایران نمی‌توان مشکلات را حل کرد. اوضاع پیچیده است ولی ناامید‌کننده نیست. با آمریکایی‌ها نه تنها در بعد نظامی بلکه در ابعاد سیاسی مذاکره می‌کنیم و هرچه تلاش‌ها در سوریه موفقیت‌آمیزتر باشد در عراق و سایر کشورها هم این‌طور خواهد بود.» ایوانف ادامه داد: «خوشحالیم که ایران به‌عنوان یک بازیگر تمام عیار در منطقه نقش‌ ایفا می‌کند. در حال حاضر برای جلوگیری از هرج و مرجی که تروریست‌ها در منطقه به دنبال آن هستند، باید با کمک تهران تلاش کنیم سوریه و عراق تمامیت ارضی خود را حفظ کنند و دیدگاه ما با شما مشترک است.»


همزمان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ایران نیز ضروری‌ترین اقدام در قبال سوریه را کنترل مرزهای همسایگان و مبارزه واقعی با تروریسم به موازات پیگیری روند سیاسی دانست. به گزارش «ایسنا»، حسین امیرعبداللهیان در واکنش به نشست وزرای امور خارجه آمریکا، روسیه، عربستان و ترکیه در وین درباره سوریه تاکید کرد: «اکنون همه باید به تقویت روند سیاسی در سوریه کمک کنند و در نهایت مردم این کشور هستند که برای کشورشان تصمیم می‌گیرند.» او افزود: «تهران از تلاش‌های سازمان ملل متحد حمایت می‌کند و اقدامات مسکو در مبارزه با تروریسم در سوریه را مثبت می‌داند و ضمن رایزنی با اتحادیه اروپا و منطقه، بر ضرورت تمرکز بر راهکارهای سیاسی واقع‌بینانه در سوریه تاکید دارد.»