گروه خبر: با گذشت بیش از یک هفته از تصویب جزئیات طرح مجلسی‌ها برای اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، حالا نمایندگان از نهایی شدن پیش‌نویس سازوکارهای سند نظارت بر اجرای برجام در هفته آینده خبر می‌دهند؛ ساز و کارهای نظارتی که هدف از نگارش آن، تعیین مسیر روشن مقابل دولت برای اجرای بهتر برجام است.

منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت توضیح داد که پیش نویس سازوکارهای نظارت بر اجرای برجام در این کمیسیون آماده شده و به احتمال زیاد هفته آینده اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد آن نظر داده و سند را نهایی می‌کنند. به گفته حقیقت پور، بر اساس قانون، کمیسیون امنیت ملی موظف به نظارت بر اجرای برجام است و هر 6 ماه گزارش‌هایی را از دستگاه‌های مختلف دریافت و آن را برای تصمیم‌گیری به صحن علنی مجلس ارائه می‌کند. بر این اساس از دستگاه‌های ذی‌ربط در برجام از جمله بانک مرکزی،کشتیرانی، هواپیمایی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت دفاع به نوبت گزارش‌هایی به‌صورت ماهانه در مورد اجرای برجام، تحریم‌ها و نظارت‌ها درخواست می‌کنیم. حقیقت پور در ادامه با بیان اینکه هر 3 ماه نیز وزیر امور خارجه موظف است گزارشی در این زمینه ارائه دهد، گفت: ما این گزارش‌ را جمع‌بندی می‌کنیم تا بتوانیم هر 6 ماه به صحن مجلس ارائه دهیم و برای جلوگیری و ممانعت از نفوذ دشمن در پسابرجام، پیشنهادهایی به دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌شود.


چرخش مواضع مخالفان برجام

حالا و با گذشت ۱۰ روز از تصویب جزئیات طرح مجلس برای اجرایی شدن برجام، شاهد چرخش اندکی در مواضع مخالفان و منتقدان برجام در پارلمان هستیم. در این باره می‌توان به اظهارات علیرضا زاکانی که ریاست کمیسیون ویژه برجام مجلس را برعهده داشت، اشاره کرد. او در گفت‌وگوی ویژه خبری پنج‌شنبه شب شبکه دو سیما تاکید کرد که همه چه تاییدکنندگان و چه منتقدان برجام باید به دولت در مسیر اجرای آن کمک کنیم. بر اساس آنچه «ایسنا» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما گزارش داده است، زاکانی بر لزوم کمک همه به دولت برای آنکه برجام را مطابق با ۲۸ ویژگی ذکر شده از سوی مقام معظم رهبری اجرا کند تاکید کرد و گفت: همه باید دست از تعبیرها و توجیهات شخصی بردارند. به گفته زاکانی مجلس و دولت باید دست به دست هم دهند و این کار را مبتنی بر شروط در جهت اجرا پیگیری کنند و در مسیر اجرا هم نظارت منصفانه داشته باشند. نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه «برجام موضوع ملی است و نباید به آن سیاسی و انتخاباتی نگاه کرد» افزود: راه حل مشکل، دست به دست هم دادن و رعایت اقتصاد مقاومتی است.از سوی دیگر سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام نیز، با تاکید بر لزوم همدلی همه گروه‌های سیاسی در اجرای دستورات مقام معظم رهبری در زمینه اجرای برجام، به خبرگزاری مهر گفت: یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری در طول مذاکرات بارها بر آن تاکید کرده‌اند، حفظ وحدت و همدلی همه جریانات است؛ به همین دلیل تاکید کردند که برجام نباید باعث شکاف و دوقطبی شدن جامعه شود؛ بنابراین اجرای دستور جدید ایشان نیز نیازمند وحدت و همدلی است.


در همین حال سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران، در نماز جمعه این هفته تهران تاکید کرد اکنون که رهبر معظم انقلاب برجام را تایید کرده‌اند برجام قانون شده است؛ بنابراین همه برای اجرای مطلوب آن تلاش کنند. به گزارش «ایلنا»، سیداحمد خاتمی با بیان اینکه نامه تاریخی و عمیق و دقیق مقام معظم رهبری پرونده برجام را بست گفت: اگر دنیا بخواهد موضع ملت ایران را ببیند، این نامه موضع ملت ایران است. او همچنین تاکید کرد که از جایگاه خطیب نماز جمعه نصیحت می‌کنم اختلاف‌های قبل از برجام کنار گذاشته شود؛ چراکه اکنون رهبر معظم انقلاب برجام را تایید کرده‌اند.


برجام؛ نشان پیروزی

همچنین محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی که در پایگاه اطلاع‌رسانی او انتشار یافته است، با بررسی ابعاد نامه تاریخی رهبر معظم انقلاب درباره نحوه اجرای برجام تاکید کرد: هرچند ما از یک نبرد واقعی سیاسی، اقتصادی و نظامی با سربلندی بیرون آمدیم، ولی بلافاصله وارد نبردی جدید تحت عنوان نفوذ شده ایم، برجام هم نشان پیروزی و هم بستر یک نبرد جدید است. باید همان طور که در ذیل چتر رهبری و تکیه به ملت عزیزمان در مبارزه «هسته‌ای شدن» پیروز شدیم، در اجرای برجام یا نبرد بانفوذ نیز موفق شویم.