ناکافی بودن منابع چهارگانه برای احراز صلاحیت‌ها
گروه خبر: احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات از طریق تحقیقات محلی سال‌ها است که محل اختلاف است. با این حال شورای نگهبان معتقد است به‌عنوان مرجع نظارت بر انتخابات و برای احراز صلاحیت به تحقیقات محلی نیاز دارد.


موضوعی که البته مخالفانی هم دارد. به اعتقاد مخالفان تحقیقات محلی، استفاد‌‌‌ه از افراد‌‌‌‌‌‌ محلی، می‌تواند منجر به دخالت حب و بغض‌های شخصی در احراز صلاحیت شود. با تمام اینها روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان پاسخگویی مراجع چهارگانه تعیین صلاحیت‌ها را فقط در حیطه وظایفشان دانست و گفت: برای احراز صلاحیت‌های یک داوطلب در همه ابعاد، چاره‌ای جز تحقیقات محلی نیست و باید از این طریق، اطلاعات جمع‌آوری شود.


قرار است انتخابات مجلس برای دهمین دوره و انتخابات خبرگان رهبری به طور همزمان روز جمعه ۷ اسفند در سراسر کشور برگزار شود و از این رو بحث احراز صلاحیت‌ها نیز این روزها به شدت داغ شده است. از همین رو به گزارش «ایرنا»، نجات‌الله ابراهیمیان در پاسخ به این سوال که در نشست خبری خود گفته‌اید شورای نگهبان، مراجع چهارگانه را برای احراز صلاحیت‌ها کافی نمی‌داند و از معتمدان محلی هم استفاده می‌کند، آیا شورای نگهبان چیزی فراتر از موارد مصرح در قانون انتخابات را بررسی می‌کند، گفت: مراجع چهارگانه در حیطه وظایف خودشان اظهارنظر می‌کنند. به طور مثال از وزارت اطلاعات می‌توان درباره پرونده امنیتی استعلام گرفت. اگر قرار شد در مورد این که کسی سوء‌یا حسن شهرت دارد سوال کنند، جزو وظایف نیروی انتظامی یا وزارت اطلاعات نیست؛ چون از نظر قانونی ارتباطی به آنها ندارد یا دادگستری هم کسی را به خاطر سوء‌شهرت محاکمه نمی‌کند که سوابقی داشته باشد.


سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: چاره‌ای نیست جز اینکه تحقیقات محلی صورت گیرد و از افراد مطلع سوال و اطلاعات جمع‌آوری شود. ابراهیمیان از دیگر مواردی را که نمی‌توان از طریق مراجع چهارگانه احراز صلاحیت‌ها به نتیجه رسید، موضوع التزام به شرع و قانون اساسی دانست و ادامه داد: از نظر حقوقی کسی را در ایران به خاطر عدم التزام به شرع و قانون اساسی محاکمه نمی‌کنند یا پرونده تشکیل نمی‌دهند که سابقه‌ای در مراجع چهارگانه شود. وی تصریح کرد: بنابراین شورای نگهبان با توجه به اختیاری که دارد، در مورد اظهارنظر در مورد صلاحیت‌ها، از سایر دلایل اثباتی همچون تحقیق از مطلعان و معتمدان محلی، اظهارات داوطلبان، سخنرانی‌ها، آثار یا کتاب‌هایشان استفاده می‌کند.


عضو شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که مگر می‌شود کسی مشهور به فساد یا متجاهر به فسق باشد و سابقه‌ای در یکی از مراجع چهارگانه ثبت نشده باشد، اظهار کرد: سوء‌شهرت با فسق و فجور فرق می‌کند. کسی را همه به بدنامی می‌شناسند و در محلی شهرت دارد که این سوء‌شهرت محسوب می‌شود، ممکن است پرونده‌ای هم نداشته باشد. ابراهیمیان یادآور شد: عدم التزام هم اینگونه است. اگر کسی واجبات را ترک کند جرم است یا نیست؟ اگر شما از مراجع پیگری کنید که آنها به شما چیزی نمی‌گویند. وی خاطرنشان کرد: ممکن است بگویند در این بین کسی سوء‌نیتی به یک داوطلب داشته باشد و بخواهد با این فرآیند اذیت کند که این مسایل بعدی است. سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: اینکه چه کار باید کرد که جلوی سوء‌رفتارها را گرفت، موضوع دیگری است و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد تا به حداقل برسد، اما اصل قضیه این است که ناگزیریم به سراغ منابع دیگر برویم و با توجه به قانون انتخابات چاره‌ای جز این نیست.


زمان تعیین تکلیف نحوه برگزاری انتخابات الکترونیک

از سوی دیگر سیامک ره پیک، معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به جدول 70 مرحله‌ای برای برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: چگونگی برگزاری انتخابات الکترونیک تا اول آذر تعیین تکلیف می‌شود. ره‌پیک همچنین گفت: وزارت کشور قصد دارد انتخابات الکترونیک را به‌صورت محدود برگزار کند، اما اینکه این محدود، چقدر است را نمی‌دانیم که ظرف یک ماه آینده باید معلوم شود. محمدجواد کولیوند، نایب رئیس اول کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه انتخابات الکترونیکی نیازمند سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای خاصی است، گفت: تا پایان آذر ماه مشخص می‌شود که در چه مناطقی انتخابات به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.


ادامه گفت‌وگوی اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان در مورد رد صلاحیت‌ها

مهر: عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان گفت: تاکنون گفت‌وگوهایی با برخی اعضای شورای نگهبان صورت گرفته است تا در نهایت بتوان روند رد صلاحیت‌هایی که در یک دهه اخیر شاهد بودیم را به حداقل رساند. وی بابیان این که این گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت و فکر می‌کنم نتیجه مثبتی را به همراه داشته باشد، افزود: البته این را باید تاکید کنم که رایزنی با شورای نگهبان یک تصمیم گیری تشکیلاتی نیست بلکه یک ایده عمومی در سطح کلی اصلاح‌طلبان است و هر کسی مانند آقای عارف که مسوولیت‌هایی در نهادهای حکومتی دارد از این ظرفیت برای گفت‌وگو با اعضای شورای نگهبان استفاده می‌کند.