گروه دیپلماسی: بانزدیک شدن به دور دوم گفت وگوهای بین‌المللی بر سر بحران سوریه، زمزمه‌های دعوت ایران به این نشست بیش از پیش در حال شنیده شدن است.


در این‌خصوص سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت که ما می‌دانیم، سرانجام در برهه‌ای از زمان باید برای حل بحران سوریه با ایران گفت‌وگو کنیم. به گزارش «ایسنا» جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود درباره راه‌حل بحران سوریه و نقش قدرت‌های منطقه در این میان گفت: «اینکه ایران چه نقشی می‌تواند ایفا کند باید بگویم که باید مفید و کمک‌کننده باشد و حمایت از بشار اسد و حزب‌الله را متوقف و توافق کند که برای دستیابی به یک انتقال سیاسی موفق در سوریه تلاش کند. با این حال مدت‌هاست که ما این مساله را درک کرده‌ایم که باید درباره این مساله با ایران گفت‌وگو کنیم.»


براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، کربی ادامه داد: «همان‌طور که جان کری وزیر امورخارجه گفته است، نشستی چندجانبه احتمالا تا پایان هفته جاری به منظور پیگیری نشست اخیر وین درباره سوریه برگزار خواهد شد و در نهایت در برهه‌ای از زمان باید گفت‌وگوها با ایران درباره مسائل مربوط به سوریه در جهت هدف فرآیند انتقال سیاسی برگزار شود. اما اینکه این رایزنی کجا و چه زمانی برگزار می‌شود هنوز نهایی نشده است.» دور قبلی این نشست جمعه گذشته با حضور چهار کشور آمریکا، روسیه، عربستان و ترکیه در شهر وین اتریش برگزار و بدون دستاورد ملموسی به پایان رسید. جان کربی در پاسخ به سوالی درباره اینکه عربستان مخالفت خود را با حضور ایران در نشست‌ها درباره سوریه اعلام کرده است، گفت: «من نمی‌توانم از طرف دیگر کشورها و دیدگاه‌های آنها درباره فرآیند سیاسی در سوریه صحبت کنم، با این حال روشن است که همه طرف‌ها یک دیدگاه مشترک درباره سوریه ندارند. ما باید به طرحی برسیم که نه تنها همه بتوانند آن را هضم کنند، بلکه بتوانند به‌طور موثری اجرا شود.»


کربی با بیان اینکه ایران و سوریه دو هم‌پیمان در منطقه هستند، مدعی شد: «ما دیدگاه‌های خود را به صراحت درباره این مناسبات گفته‌ایم و ایرانی‌ها با این حال حمایت خود را از حزب‌الله ادامه می‌دهند و این مساله نه‌تنها برای سوریه بلکه برای منطقه مشکل‌زا است، بنابراین مسائل واقعی و جدی درباره ایران در ارتباط با سوریه و منطقه وجود دارد. اما همان‌طور که رئیس‌جمهور اوباما و جان کری گفته‌اند ما می‌دانیم که در برهه‌ای از زمان اگر قرار باشد که به راه‌حل سیاسی برسیم و اگر قرار است که این راه‌حل سیاسی موفقیت‌آمیز باشد، باید با ایران گفت‌وگو شود. من قصد ندارم بگویم این مساله چه زمانی و چطور انجام خواهد شد.» پیش‌تر هم جان کری، وزیر خارجه آمریکا احتمال حضور ایران در دور بعدی را منتفی ندانسته بود. فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور ایران در این نشست را مثبت دانسته بود. در همین خصوص سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه نشست خود با بیان اینکه رایزنی‌هایی که با ایران انجام خواهد شد در جهت هدف نهایی، یعنی دستیابی به یک راه‌حل سیاسی است، گفت: «این منجر به روی کار آمدن دولتی می‌شود که در برابر مردم مسوولیت‌پذیر است. این چیزی است که ما به دنبال آن هستیم. ما نباید هرگونه گفت‌وگو با ایران درباره این مساله را رد کنیم و هدف اصلی دیپلماسی گفت‌وگو، تلاش برای از بین بردن اختلافات با افرادی است که به‌شدت با آنها مخالف هستید.» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران چه نقشی می‌تواند در حل بحران سوریه ایفا کند که روسیه به‌عنوان یک ابرقدرت نمی‌تواند داشته باشد، گفت: «من قصد ندارم از پیش درباره این گفت‌وگوها یا تصمیمات اظهار نظر کنم اما اگر ازمن بپرسید ایران چه نقشی می‌تواند ایفا کند باید بگویم که باید مفید و کمک‌کننده باشد.» او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پیش از آن‌که ایران اصول بیانیه ژنو را بپذیرد با این کشور گفت‌وگو خواهد شد، بیان کرد: «من نمی‌توانم در این‌باره اظهار نظر کنم چراکه هنوز در این مرحله قرار نداریم. مساله‌ای که ما با آن روبه‌رو هستیم این است که به فرآیند انتقالی برسیم که موفقیت‌آمیز باشد. ما باید به جایی برسیم که طرف‌ها درباره فرآیند انتقال توافق کنند و همه تلاش وزیر امورخارجه آمریکا نیز ادامه گفت‌وگوها برای رسیدن به این هدف است. مذاکرات در هر سطح و مرحله‌ای که باشد مهم است. شاید پس از مذاکرات آتی مذاکرات دیگری نیز برگزار شود؛ کسی نمی‌داند چند دور مذاکرات برگزار خواهد شد اما هدف نهایی ما این است که هرچه زودتر به این توافق دست پیدا کنیم.»


حضور مستشاران نظامی ایران

همزمان با تاکید آمریکا بر لزوم گفت وگوها با ایران درباره سوریه، جانشین فرمانده کل سپاه گفت: امنیت ملی ایران و سوریه به‌هم گره خورده است و اگر ایران از سوریه دفاع نکند به ناچار باید در جاهای دیگری درگیر شود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سردار حسین سلامی در برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه سوریه بیش از چهار سال است که در نقطه تمرکز تلاش راهبردی یک ائتلاف جهانی قرار گرفته است، گفت: «مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران در چهار سطح راهبردی، عملیاتی، ‌تاکتیکی، فنی و امدادی در سوریه حضور فعال دارند.» جانشین فرمانده کل سپاه گفت: «برنامه اول آمریکا سرنگونی نظام سوریه در ماه رمضان چهار سال پیش و سپس حرکت به سمت لبنان، عراق و ایران بود. سردار سلامی تاکید کرد: «پس از چهار سال و نیم هیچ‌یک از اهداف و راهبردهای این ائتلاف ویرانگر بین‌المللی تحقق نیافته و نظام سوریه همچنان مستقر است.» او افزود: «ما تجربیات ارزشمند خود را در زمینه بسیج مردمی به سوری‌ها منتقل کردیم و ساختار مفهومی و عملیاتی بسیج مردمی را در سوریه به اجرا گذاشتیم.» سردار سلامی تاکید کرد: «اگر ما سوریه را که در رأس محور مقاومت است، تنها بگذاریم باید در عرصه‌های دیگر با دشمن درگیر شویم.» جانشین فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوالی درباره علت افزایش شمار شهدای ایرانی در چند روز اخیر در نبردهای سوریه گفت: «از چند ماه پیش نظام سوریه بازسازی و نوسازی ارتش این کشور را در دستور کار خود قرار داد و برای طراحی یک عملیات بزرگ از ما درخواست افزایش سطح مستشاری را کرد. بر این اساس ما سطح حضور مستشاری‌مان را در سوریه از نظر کمیت و کیفیت گسترش دادیم.» او گفت: «برای بهتر ارائه کردن خدمات مستشاری نیروهای ما باید حتما از میدان‌های نبرد بازدید کنند و حضور داشته باشند و بازدید از میادین نبرد از الزامات تاکتیکی لازم برای آموزش نیروها است و این مساله باعث افزایش شمار شهدای ما در سوریه در چند روز اخیر است.»