گروه خبر: سخنگوی دولت روز گذشته به سخنان اخیر اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد واکنش نشان داد و گفت که سخنان ترکان درخصوص چهار وزیر، نظر دولت نیست.


این واکنش پس از آن صورت گرفت که اکبر ترکان چند روز پیش در گفت‌وگویی وزرایی را که اخیرا به رئیس‌جمهوری در مورد وضعیت بازار سهام و سرمایه نامه نوشته بودند متهم به رانت‌خواری کرده بود. این در حالی است که ترکان روز گذشته در گفت‌وگو با خبرآنلاین، چنین سخنانی را تکذیب و اعلام کرد که صحبت‌هایش در مورد 4 وزیر را جعل کرده‌اند. او همچنین گفت که «مفت خور خواندن وزرا در ادبیات سیاسی من نیست.» به هر ترتیب، محمدباقر نوبخت روز گذشته در نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران و پیش از آنکه ترکان، سخنانش را تکذیب و جعلی توصیف کند، اعلام کرد: ترکان مشاور رئیس‌جمهوری و یک صاحبنظر است، ولی نظر رسمی دولت توسط سخنگو بیان می‌شود. او همچنین یک بار دیگر توضیحاتی را در مورد نامه 4 وزیر به رئیس‌جمهوری ارائه کرد. سخنگوی دولت همچنین روز گذشته پرونده شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری را مختومه اعلام کرد و در بخش دیگری از سخنانش نسبت به هجمه‌ها و اعتراض‌های صورت گرفته نسبت به سفر برخی مقامات اروپایی به ایران به خصوص در اصفهان و چند شهر دیگر انتقاد کرد و گفت: اگر عده‌ای در خیابان‌ها شرایطی ایجاد کنند که ورود به ایران با ترس همراه شود خود به خود این امر تحریم داخلی را ایجاد خواهد کرد.


توضیح درباره احکام دائمی برنامه ششم توسعه

اما نوبخت در شرایطی روز گذشته در نشست خبری‌اش حضور یافت که پیش از آن برای ارائه لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به مجلس رفته بود و به همین دلیل نشست خبری‌اش را کمی دیرتر برگزار کرد. لایحه دائمی شدن برخی احکام برنامه‌های توسعه که هفته گذشته نوبخت وعده ارائه آن را به مجلس داده بود روز گذشته با قید یک فوریت از سوی دولت به مجلس ارائه شد، اما نمایندگان مجلس با یک فوریت لایحه دائمی شدن برخی احکام برنامه‌های توسعه مخالفت کردند. از همین رو روز گذشته نوبخت توضیحاتی نیز درخصوص این لایحه ارائه کرد. به گزارش «ایرنا» وی گفت: این لایحه برنامه ششم نبود؛ بلکه برخی از احکامی بود که در قوانین برنامه‌های گذشته همواره تکرار می‌شد. به جای آنکه مجددا این احکام در برنامه ششم تکرار شود ترجیح داده شد آنها را دائمی و جدا کنیم و یکجا برای تصویب به مجلس ارائه دهیم. وی توضیح داد: همانگونه که هنگام ارائه لایحه بودجه سال ۹۵ دیگر همراه آن تعداد زیادی تبصره نخواهد بود زیرا تبصره‌ها را یکجا تصویب کرده‌ایم، همین کار را برای برنامه ششم نیز انجام دادیم و مجلس ان‌شاءالله به‌صورت غیر‌فوریتی به آن رسیدگی می‌کند. وی اضافه کرد: این خواست خود مجلس بود و همواره می‌پرسیدند که چرا لایحه مواد دائمی را نمی‌آورید.


نامه ۴ وزیر

از آنجا که بخشی از سوالات روز گذشته خبرنگاران به اظهارنظر اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور در مورد نامه 4 وزیر مرتبط بود، نوبخت در این خصوص گفت: همکاران من در ارتباط با بازار سرمایه و بورس نظراتی داشتند و از نوساناتی که در بازار بورس به وجود آمده بود، نگران بودند. به خصوص از دی‌ماه سال 92 که شاهد افتی در این رابطه همزمان با نرخ گذاری مجلس برای خوراک پالایشگاه‌ها در حد 13 سنت بودیم.


به گزارش «ایسنا» وی افزود: حضور وزیر دفاع در جمع امضا‌کنندگان برای شرکت سرمایه‌گذاری غدیر است که در مورد بازنشستگان این وزارتخانه است. همچنین امضای وزرای صنعت و تعاون نیز به خاطر مسائلی از این جهت بوده است. اما مهندس ترکان جزو کسانی هستند که معتقدند نرخ ۱۳ سنتی که مشخص شده است نباید تغییر یابد و سهامداران نیز از این عدد خرسند نیستند؛ بنابراین مهندس ترکان نظرشان را این طور عنوان کردند که اگر این عدد پایین‌تر آید سود بیشتری به این گروه تعلق می‌گیرد و از آن با عنوان رانت یاد کردند. نوبخت تاکید کرد: همه تلاش ۴ وزیر برای پایین آمدن نرخ ۱۳ سنت باعث می‌شود که سود بیشتری به این گروه تعلق گیرد و این درخواست آثاری در بازار سهام خواهد داشت که آقای ترکان به آن اشاره داشت. البته ایشان نظر خودشان را مطرح کردند و نظر رسمی دولت از سوی سخنگوی دولت اعلام می‌شود. نوبخت همچنین ارائه نامه‌های دیگر از سوی وزرا به رئیس‌جمهوری در مورد بحران اقتصادی را تکذیب کرد.


پاسخ به مخالفان سفر مقامات اروپایی

با توجه به اینکه برخی از جریان‌ها در چند روز اخیر با برگزاری تجمعات غیر‌قانونی در برخی از شهرها به سفر توریستی جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس اعتراض کرده بودند، سخنگوی دولت گفت: همانطور که در نامه رهبری اشاره شده اصل در اجرای برجام برداشتن تمام تحریم‌ها است و ما باید از فضای پساتحریم استفاده کنیم. وی بابیان اینکه علاقه‌مندان به نظام اجازه چنین اقداماتی را نخواهند داد، گفت: مداقه کافی در این زمینه صورت خواهد گرفت. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، سخنگوی دولت گفت: اینکه عده‌ای در خیابان راه بیفتند و به هر تیم اقتصادی که به کشور می‌آیند بگویند نفوذ است، نمی‌شود و این کار ادامه شرایط تحریم از داخل است.


تفاوت حوادث دزفول و بهبهان

وی در پاسخ به سوالی درخصوص حوادث تیراندازی در دزفول و بهبهان گفت: درگیری دزفول و بهبهان از دو جنس متفاوت بود؛ حادثه اول یک رویداد امنیتی بود که همه عناصر آن دستگیر شدند، اما حادثه بهبهان وجه امنیتی نداشته است؛ بلکه یک شرارتی بوده که با آن برخورد شده است.


سفر روحانی به ایتالیا و فرانسه

سخنگوی دولت همچنین در ادامه نشست خبری خود، از فراهم شدن مقدمات سفر رئیس‌جمهوری به ایتالیا و فرانسه خبر داد و گفت: برنامه آن پس از تکمیل شدن اعلام می‌شود. نوبخت افزود: سفر رئیس‌جمهوری به استان سمنان قرار است 18 یا 20 آبان ماه انجام شود.


واردات کالا

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد محدودیت‌های وارداتی نیز گفت: محدودیت‌های وارداتی در قانون مشخص شده است و تنها جایی که طبق قانون اجازه واردات را از آن نداشته‌ایم رژیم اشغالگر صهیونیستی بوده است. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر نوبخت گفت: راجع به واردات کالاهای آمریکایی ممنوعیتی در قانون وجود ندارد اما ما تذکر رهبر معظم انقلاب را به دیده می‌گیریم و البته تصریح شده است که نباید کالاهای مصرفی را از آمریکا وارد کنیم، اما اگر تکنولوژی باشد می‌تواند در چارچوب قانون صادرات و واردات انجام شود.


از رشد اقتصادی راضی نیستیم

سخنگوی دولت در ادامه گفت: همه تلاش ما این بود که در شرایط تحریم رشد اقتصادی مثبت داشته باشیم. البته ما از این رشد نسبت به وضعیت مطلوب راضی نیستیم، ولی در عین حال از تیم اقتصادی دولت تشکر می‌کنم که تدابیر خوبی را در شرایط تحریم برای کشور در نظر گرفت. ما امروز در اقتصاد با مشکلات زیادی مواجه هستیم.


مخالفت مجلس با بررسی فوری لایحه دولت

لایحه تنظیم برخی احکام برنامه‌های توسعه کشور، عادی بررسی می‌شود


گروه خبر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دیروز یک فوریت لایحه دولت برای تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور را رد کردند؛ لایحه‌ای که صبح دیروز محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سخنگوی دولت، پیش از نشست خبری با خبرنگاران در پاستور، برای دفاع از آن به مجلس رفته بود. توضیحات نوبخت اما مجلسی‌ها را قانع نکرد تا این لایحه را فوری بررسی کنند؛ بر این اساس، لایحه دولت برای تنظیم برخی احکام برنامه‌های توسعه کشور که در واقع لایحه دائمی شدن احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران است به‌صورت عادی در دستور کار خانه ملت قرار خواهد گرفت. مخالفان بررسی فوری این لایحه دولت، بر این باورند که این احکام با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تطابق ندارد. این یکی از دلایلی است که باوجود رای موافق 59 نماینده مجلس و نیز 11 رأی ممتنع، 123 نماینده را به مخالفت با بررسی فوری این لایحه واداشت. نوبخت اما در دفاعیات خود از این لایحه، آن را پاسخ به مطالبات مجلس برای اصلاح نظام برنامه و بودجه دانست و گفت: تبصره‌های تکراری بودجه در این لایحه نخواهد بود در واقع تلاش کردیم در روش بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد از امسال همه تبصره‌های تکراری را در لایحه نیاوریم. به گزارش «ایرنا» محمدباقر نوبخت در جلسه علنی دیروز در هنگام ارائه این لایحه، با یادآوری اینکه قانون برنامه پنجم با 235 ماده تقدیم مجلس شده بود، توضیح داد: برخی از این مواد احکام مربوط به برنامه‌های سوم و برخی مربوط به برنامه چهارم بودند. آنچه به‌عنوان قانون برنامه پنجم در دستور کار دولت است تجمیع و تکراری از احکام و موادی است که در قوانین قبلی آمده بود و ما برای اینکه در برنامه ششم آسیب‌هایی که در برنامه‌های قبل وجود داشت تکرار نشود، تلاش کردیم و در نظر گرفتیم که برای برنامه ششم چه تعداد از این احکام لازم است تا به‌صورت دائمی استفاده شود. به گفته سخنگوی دولت این تکرار مواد قانونی باعث شد که 1114 حکم در قانون برنامه پنجم توسعه وجود داشته باشد که تکرار برنامه‌های گذشته بود به همین دلیل دولت و مجلس نمی‌توانستند این میزان حکم را بررسی و اجرا کنند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: 15 آذر قرار است که دولت لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس کند و مجلس نیز باید این 50 ماده را بررسی و در لایحه بودجه مورد توجه قرار دهد که این لایحه تقدیمی مشتمل بر منابع و بندها نیست و در لایحه دیگری این موارد ذکر خواهد شد که تا پایان سال‌جاری تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود. به گفته نوبخت، این لایحه براساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نگاشته شده است.


دلایل مخالفت

در این میان نماینده مخالف با بررسی فوری این لایحه تاکید کرد که هیچ کدام از احکام پیشنهادی در این لایحه در مسیر اقتصاد مقاومتی نیست. محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مخالفت با این لایحه با بیان اینکه این هنر دولت نیست که احکام گذشته را دوباره بخواهد در برنامه توسعه ششم پیشنهاد دهد، گفت: بهتر بود دولت پیشنهاد می‌داد برنامه پنجم یک سال دیگر تمدید شود تا بتوان درباره لایحه برنامه ششم بهتر برنامه‌ریزی کرد و آن را براساس اقتصاد مقاومتی نگاشت. در مقابل اما موافق بررسی فوری این لایحه گفت: اینکه دولت مواد تکرار شده قبلی را در یک لایحه ارائه کرده کار بسیار خوبی است. جعفر قادری، نماینده مردم شیراز تاکید کرد که بررسی این لایحه در کمیسیون مشترکی با ترکیب کمیسیون تلفیق امکان‌پذیر است.


پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک

علی لاریجانی، رئیس مجلس دیروز درباره این لایحه توضیح داد: در هیات‌رئیسه بحث شد که چگونه لایحه تقدیمی دولت بررسی شود؛ به این نتیجه رسیدیم که باید کمیسیون مشترکی تشکیل شود که در آن از تمامی کمیسیون‌ها نمایندگانی حضور داشته باشند تا ابعاد مختلف لایحه تقدیمی دولت مورد بررسی قرار گیرد. این در حالی است که احمد توکلی طی تذکری از لایحه مذکور انتقاد کرد و آن را ملغمه‌ای از احکام مختلف دانست که به ۱۰ کمیسیون مربوط می‌شود. در این لایحه احکام بسیار مهمی آورده شده که دولت باید هر کدام را به‌صورت جداگانه مطرح کند که فرصت پیشنهاد برای نمایندگان وجود داشته باشد. در همین حال محمدحسن ابوترابی‌فرد که در بخشی از جلسه علنی دیروز ریاست مجلس را بر عهده داشت در این باره به پیشنهاد لاریجانی مبنی بر تشکیل کمیسیون مشترک اشاره کرد و گفت: تشکیل کمیسیون مشترک برای بررسی لایحه احکام دائمی برنامه توسعه کشور راهگشا است. با این همه هنوز کمیسیون مشترک تشکیل نشده و اعضای آن نیز مشخص نیست.