در مراسم گرامیداشت روز آمار و برنامه‌ریزی و پنجاهمین سال تاسیس مرکز آمار ایران که صبح روز گذشته در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، علاوه بر رئیس این نهاد، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز به همراه چند تن دیگر به ایراد سخنرانی پرداخت. اسحاق جهانگیری در این مراسم دوران پساتحریم را دارای فرصت‌های بسیاری برشمرد و گفت: مهم‌ترین اقدام دولت در این مقطع اجرای اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، او روز آمار و برنامه‌ریزی را فرصتی برای توجه به شاخص‌های برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها دانست و اظهار کرد: آمار باید تصویر روشنی از واقعیت‌های جامعه بدهد تا بتوان نیازهای واقعی جامعه را شناسایی و برای از بین بردن یا کاهش نیازها در کشور برنامه‌ریزی کرد. وی به نقش سازنده اطلاعات صحیح آماری اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه صحیح و درست نیازمند تصویر مناسبی از واقعیت‌های موجود جامعه است که این تصویر بدون دسترسی به اطلاعات و آمار درست امکان‌پذیر نخواهد بود. جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع توافق هسته‌ای ایران اشاره و اضافه کرد: یکی از چالش‌های دولت یازدهم در ابتدای کار پرونده پیچیده هسته‌ای در کشور بود که راه‌حل اول آن بود که برنامه‌ای که طرف مقابل با هدفی خاص و نشان دادن چهره‌ای خشن و ترسناک از ایران را دنبال می‌کرد، ادامه دهیم که در این صورت به هر ایرانی در هر گوشه‌ای از دنیا به چشم فردی خطرناک نگاه می‌شد و راه دیگر آن بود که وضعیت موجود تبیین شود تا ببینیم چگونه می‌توانیم به اهدافمان برسیم و این راهی بود که دولت انتخاب کرد. وی ادامه داد: دولت برنامه کوتاه‌مدتی را با سه هدف حفظ دستاوردهای هسته‌ای، تثبیت حقوق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه در پیش گرفت و این کار را با مذاکره، گفت‌وگو،‌ استدلال و منطق انجام داد. تیم قوی مذاکره‌کننده‌ای انتخاب شد و واقعا مذاکره‌کننده‌ای مانند ظریف در سطح بین‌المللی و تیمی که وی دارد و شخص روحانی منحصر به فرد است. معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بدون آمار و ارقام صحیح نمی‌توان برنامه‌ریزی درستی انجام داد و برنامه‌ریزی نه تنها در اقتصاد، خدمات و کشاورزی مورد نیاز است بلکه در علم، فرهنگ و مسائل اجتماعی نیز باید به این امر توجه کنیم. جهانگیری تصریح کرد: بنای دولت یازدهم توصیف راه‌حل کشور بر اساس مبانی علمی و هدف دولت آن است که همه نخبگان بدانند در چه وضعیتی هستیم، چه داریم و چه نداریم و چگونه می‌توان با مشارکت شهروندان مشکلات کشور را حل کرد، از فرصت‌ها استفاده کرده، تهدیدها را مهار و آسیب‌ها را از بین ببریم. جهانگیری اظهار کرد: آمار و شاخص مبنای کار است که باید از دانش و تخصص بهره‌مند باشیم و مرکزی که به تولید آمار می‌پردازد باید این شاخص‌ها را داشته باشد. وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه آمار نباید مورد خدشه قرار بگیرد، تصریح کرد: ما در آمار باید به سه مولفه و مشخصه تشخیص درست نیازهای آماری، تولید به هنگام آمار و داده‌های درست توجه کنیم چرا که فقدان این سه مولفه منجر می‌شود تا تحلیل‌های آماری از تصمیم‌گیری‌ها فاصله بگیرد و به سوی حدس و گمان برود که در این صورت نتیجه تصمیم‌گیری‌ها تابعی از شانس و اقبال خواهد بود. رئیس مرکز آمار ایران نیز در این همایش که به مناسبت یکم آبان ماه روز ملی آمار برگزار شده بود، گفت: این مرکز به دلیل توانمندی‌های بالایی که دارد جزو برترین‌های مراکز آماری در میان کشورهای جهان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تهیه آمار سه شاخص مهم تورم، رشد اقتصادی و بیکاری گفت: همه این شاخص‌ها حتی پیش از زمان موعد توسط کارشناسان خبره مرکز آمار ایران تهیه می‌شود. آذر اظهار کرد: دولت تدبیر و امید دولت قانون است و مرکز آمار ایران با تهیه جداول ۷۱*۷۱ داده - ستانده زمینه تحلیل برنامه ششم را فراهم کرده که این همان دقت و سرعت این مرکز است. وی با اشاره به اینکه مرکز آمار ایران دارای زیرساخت‌های مناسب برای تهیه آمار است، گفت: شبکه ملی آمار دارای قوی‌ترین پردازش آماری است که در این مرکز شکل گرفته است. این مقام مسوول یادآور شد: سرشماری عمومی کشاورزی با هفت هزار نیرو به شکل کاملا الکترونیکی انجام شد و سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ نیز توسط ۲۵ هزار نیرو به شکل کاملا الکترونیکی انجام خواهد شد. وی با بیان آنکه مرکز آمار ایران بدون یک ریال هزینه توانسته سهم اقتصاد روستا در اقتصاد کل کشور را تهیه کند، افزود: این سهم در اقتصاد ایران ۲۶ درصد است. آذر تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در تراز بین‌المللی جزو کشورهای خوب محسوب می‌شود و در منطقه جزو برترها است. رئیس مرکز آمار ایران در بخش دیگری از سخنرانی خود به چالش‌های پیش روی این مرکز اشاره کرد و گفت: آمار برج مراقبت در هر کشور محسوب می‌شود به عبارتی پیشانی دولت است بنابراین اگر فرهنگ و سواد آماری در جامعه افزایش یابد، اعتماد به نظام نیز افزایش خواهد یافت.وی با بیان آنکه نباید زمانی که مرکز آمار ایران نرخی را اعلام می‌کند دستگاه حاشیه‌ای همان نرخ را ارائه دهد، ادامه داد: معنا ندارد دستگاهی که استانداردهای آماری ندارد، مبادرت به تهیه آمار کند، مرکز آمار باید سند باشد. به گفته آذر، نظام آمار ثبتی یعنی اینکه همه دستگاه‌ها کنار شما بیایند، خوشبختانه همکاری مردم در ارائه اطلاعات خیلی خوب است اما متاسفانه دستگاه‌ها برای دادن اطلاعات به مرکز آمار ایران گروکشی می‌کنند و با چنین شیوه‌ای نظام آمار رسمی نمی‌تواند شکل بگیرد. رئیس مرکز آمار ایران گفت: آماری که توسط این مرکز تهیه می‌شود می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی و ارتقای سطح زندگی مردم کمک کند. وی با اشاره به ماده ۵۴ قانون برنامه پنجم توسعه گفت: در این ماده قانونی مرکز آمار ایران مرجع رسمی آمار در کشور است. رئیس مرکز آمار ایران در حاشیه این مراسم گفت: نرخ رشد بهار مثبت بوده و همچنین نرخ رشد ۶ ماهه اواخر آبان اعلام خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس، عادل آذر اظهار کرد: سیاست در این است که این نرخ ۶ ماهه اعلام بشود و فقط این را بگویم که نرخ رشد بهار مثبت بوده است. رئیس مرکز آمار ایران گفت: برآیند محاسبات بخش‌های نفت، صنعت، کشاورزی، خدمات مثبت بوده و عدد برای اینکه نهایی شود قرار است ۶ ماهه آن را اعلام کنیم. سیاست بر این است که جامعه عدد را راحت‌تر لمس کند و به‌صورت ۶ ماهه عدد اعلام شود. آذر با بیان اینکه آنچه سخنگوی دولت در مورد نرخ رشد سال ۹۳ اعلام کرده، مورد تایید مرکز آمار است، گفت: عددی که مرکز آمار ایران برای سال ۹۳ محاسبه کرد، همان ۳ درصد است و آنچه سخنگو اعلام کرده مورد تایید مرکز آمار است. وی ادامه داد: نرخ رشد بهار به دلیل اینکه مقطع کوتاه است، سیاست بر این بوده که نرخ آن اعلام نشود و به‌صورت ۶ ماهه بررسی و اعلام خواهد شد.