گروه خبر: برگزاری تجمع‌ در اعتراض به سفر توریستی جک استراو، وزیر خارجه پیشین بریتانیا، وزارت کشور را بر آن داشت تا نسبت به هرگونه تجمع غیرقانونی هشدار دهد. حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزیر کشور دیروز در گفت‌وگو با «ایلنا» هشدار داد که با تجمع‌های غیرقانونی برخورد خواهند کرد.


آنچه این مقام وزارت کشور را به چنین توصیه و هشداری واداشته است، به موضوع حاشیه‌های ایجاد شده در جریان سفر جک استراو به اصفهان و یزد از جمله تجمعات غیرقانونی در این شهرها بازمی‌گردد. جک استراو، وزیر امور خارجه سابق بریتانیا در روزهای گذشته در سفری به ایران از شهرهای مختلف تاریخی و فرهنگی بازدید کرد که سفر او اعتراضاتی را به دنبال داشت.

به گفته سخنگوی وزارت کشور رفتارهای خلاف قانون با هیات‌های خارجی که با اخذ روادید و به‌صورت قانونی وارد کشور شده‌اند به لحاظ حقوقی و اخلاقی پسندیده نیست. امیری همچنین با تاکید بر این موضوع که وزارت کشور موظف است امنیت هر فردی که با اخذ روادید و به شکل قانونی وارد کشور می‌شود را تامین کند.

وی در گفت‌وگو با «ایرنا» نیز تاکید کرد که وقتی برای فردی روادید از مجاری قانونی صادر و به او اجازه ورود به کشور داده می‌شود همه دستگاه‌های ذیربط باید به این تصمیم احترام بگذارند و خلاف قانون با آن برخورد نشود.

سخنگوی وزارت کشور، رفتارهای خلاف قانون با هیات‌های خارجی که مجوز ورود به کشور دارند را به لحاظ اخلاقی پسندیده ندانست و گفت: این رفتارهای خلاف قانون به لحاظ حقوقی نیز صحیح نیست چون ما نسبت به آنها مسوولیت‌هایی داریم که این رفتارها در انجام وظایف ما اختلال ایجاد می‌کند.امیری با بیان اینکه در حال حاضر در شرایط پساتحریم قرار داریم و هیات‌های زیادی به کشور سفر می‌کنند و قانون باید ملاک و معیار ما قرار بگیرد، تاکید کرد: فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید برای همگان فصل الخطاب باشد و نقدها، نگرانی‌ها و دلواپسی‌ها نیز به‌صورت قانونی پیگیری و دنبال شود.

دو روز پیش نیز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره مخالفت‌ها با سفر مقامات اروپایی به خبرنگاران گفته بود: اینکه عده‌ای در خیابان راه بیفتند و به هر تیم اقتصادی که به کشور می‌آیند بگویند نفوذ است، نمی‌شود و این کار ادامه شرایط تحریم از داخل است.از سوی دیگر یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز اعلام کرده است اگر دلواپس‌ها بس نکنند حامیان برجام وارد عمل می‌شوند. عباسعلی منصوری آرانی در گفت‌وگو با «ایلنا» با انتقاد از رفتار مخالفان برجام گفت: آنچنان که پیداست نه قانون مجلس، نه تاکید دولت و نه حتی تایید رهبری بر این گروه اقلیت مخالفان تاثیرگذار نبوده و با اینکه آنها هم موظف به اجرای قانون هستند تا زمانی که سد اجرای برجام نشوند، نمی‌توان مانع آنها شد.

مردم به دلواپسان پاسخ می‌دهند

علاوه‌بر برخی تجمعات غیرقانونی مخالفان برجام، توهین به برخی مسوولان ازجمله رئیس مجلس، پس از تصویب برجام در پارلمان، واکنش‌هایی را برانگیخت. منصوری آرانی که با «ایلنا» گفت‌وگو می‌کرد با انتقاد از توضیح توهین مخالفان برجام به مسوولان اعلام کرد: قانون، توهین به مسوولان را ممنوع کرده و عموم مردم همواره مخالفت‌شان را با چنین برخوردهای افراطی نشان دادند که در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر هم شاهد آن بودیم. به باور او مردم همیشه بهترین پاسخ را به افراطی‌گری‌ها می‌دهند و این بار هم باید منتظر باشیم و ببینیم مردم در نهایت کدام راه را برمی‌گزینند.

بگو مگو بی‌مورد است

در همین حال سیداحمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد که پس از نامه رهبر معظم انقلاب بگو مگو در مورد برجام بی‌مورد است. به گزارش «ایرنا» خاتمی سه‌شنبه شب در جمع عزاداران حسینی در مسجد امام حسن مجتبی(ع) دولت آباد با بیان اینکه شعار دادن بر ضد برجام به معنای جلوتر حرکت کردن از ولایت و رهبری است، افزود: شرایط کشور حساس است و این حساسیت را باید درک کرد و با رهبری همراه بود.

از سوی دیگر حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در مساله برجام نیز شاهد اختلافات زیادی به‌رغم امضا شدن و تصویب در مجلس و شورای امنیت هستیم در حالی که رهبری حدود برجام را تعیین کرده‌اند، از برخی اعتراض‌ها و تحصن جلوی مجلس درخصوص انتقاد از برجام انتقاد کرد و گفت: باید بپذیریم مملکت قانون دارد و برجام مساله‌ای است که توسط نمایندگان مردم در مجلس امضا شده است.

بر اساس گزارش «ایرنا» رفیعی برخی اقدام‌ها را جلو افتادن از رهبری دانست و گفت: گاهی فراموش می‌شود که قانون وجود دارد و به افراد توهین می‌کنند، زمانی به رئیس مجلس شورای اسلامی در قم اهانت‌ها و بی‌احترامی شد. توهین به افراد، توهین به نظام است.