افت و خیز خوراکی‌ها در آخر مهر
دنیای اقتصاد:‌ بانک مرکزی گزارش جدید هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 1/ 8/ 1394 را منتشر کرد. بررسی خلاصه نتایج این گزارش حاکی از آن است که در بین یازده گروه خوراکی‌های اعلام شده، بهای چهار گروه «لبنیات»، «گوشت قرمز»، «چای» و «روغن نباتی» نسبت به هفته قبل از آن بدون تغییر مانده است.


قیمت سه گروه «تخم مرغ»، «میوه‌های تازه» و «گوشت مرغ» نیز طی این هفته با کاهش مواجه شده است. همچنین چهار گروه «برنج»، «حبوب»، «سبزی‌های تازه» و «قند و شکر» با افزایش قیمت در آخرین هفته مهرماه روبه‌رو شده‌اند. همچنین در حالی که نرخ تورم نقطه به نقطه در مهرماه سال جاری نسبت به مهر ۱۳۹۳ به 8/ 10 درصد کاهش یافته است، همچنان نرخ تورم همه گروه‌های خوراکی به جز گروه حبوبات کمتر از ۱۰ درصد بوده است. این امر نشان می‌دهد گروه خوراکی‌ها همچنان تورم پایین‌تری نسبت به سایر گروه‌های کالایی سبد مصرفی خانوار تجربه می‌کند. بررسی آمارهای سالانه قیمت خوراکی‌ها نشان‌دهنده آن است که گروه‌های «لبنیات» با افزایش 5/ 5 درصدی قیمت، «برنج» 8/ 8، «حبوب» 7/ 27، «سبزی‌های تازه» 9/ 1، « گوشت قرمز» 1/ 6، «گوشت مرغ» 7/ 2، «قند و شکر» و «روغن نباتی» نیز هر کدام به ترتیب با 1/ 9 و 8/ 0 درصد افزایش بها مواجه بوده‌اند و در این بین تنها دو گروه «میوه‌های تازه» با منفی 7/ 5 درصد و «چای» با منفی 3/ 1 درصد کاهش قیمت را نسبت به هفته مشابه در سال قبل تجربه کرده‌اند. گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی شامل یازده گروه کالایی خوراکی است و در این گزارش تغییرات قیمتی در بازه هفتگی، ماهانه و سالانه به تصویر کشیده می‌شود.

لبنیات و تخم مرغ

در هفته موردنظر در این گزارش قیمت تمامی اقلام خوراکی در گروه لبنیات نسبت به هفته قبل ثابت بوده است. بهای تخم‌مرغ نیز با 1/ 2 درصد کاهش و شانه‌ای 74هزار الی 95هزارریال به فروش رفته است.

برنج و حبوب

در هفته موردنظر قیمت اقلام برنج وارداتی غیر تایلندی بدون تغییر بوده و بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب معادل 7/ 0 درصد و 6/ 0 درصد افزایش را تجربه کرده‌اند. در گروه حبوب نیز قیمت عدس معادل 7/ 0 درصد کاهش یافته اما بهای سایر اقلام در این گروه بین 1/ 0 درصد تا 8/ 4 درصد افزایش داشته است.

میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در این هفته میادین زیر نظر شهرداری با عدم عرضه کیوی و کمبود عرضه هلو مواجه شد اما اقلام میوه و سبزی تازه با وجود تفاوت در کیفیت در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه شد. در گروه میوه‌های تازه قیمت هلو معادل 4/ 8 درصد و خربزه 1/ 9 درصد افزایش کرده، اما بهای سایر اقلام این گروه بین 7/ 0 تا 4/ 18 درصد کاهش یافته است. در گروه سبزی‌های تازه نیز قیمت گوجه‌فرنگی معادل 8/ 1 درصد، پیاز 4/ 0 و لوبیا سبز 1/ 2 درصد کاهش یافته است، اما بهای سایر اقلام در این گروه بین 1/ 0 تا 5/ 8 درصد افزایش داشت.

گوشت قرمز و گوشت مرغ

در هفته مورد بررسی قیمت گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو وگوساله ثابت بود، اما بهای گوشت مرغ با 5/ 3 درصد کاهش مواجه شد.

قند، شکر، چای و روغن نباتی

قیمت قند معادل 4/ 3 درصد، شکر 2/ 1 درصد و روغن نباتی جامد با 1/ 0 درصد افزایش روبه‌رو بود و بهای چای خارجی و روغن نباتی و مایع بدون تغییر ماند.

بیشترین افزایش و کاهش قیمتی خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی

بررسی‌های آماری بانک مرکزی از تغییرات قیمت کالاهای اساسی در هفته منتهی به اول آبان 1394 حاکی از آن است که در این هفته گروه «قند و شکر» با افزایش 4/ 2 درصد بیشترین افزایش و «میوه‌های تازه» با کاهش 1/ 4 درصد بیشترین کاهش را تجربه کرده‌اند. تغییرات قیمت‌ها در هفته منتهی به اول آبان 1394 نسبت به هفته مشابه ماه قبل حاکی از آن است که در یک ماه اخیر گروه «قند و شکر» و «برنج» با 2/ 3 درصد بیشترین افزایش و گروه «میوه‌های تازه» با منفی 7/ 16 درصد بیشترین کاهش را نسبت به هفته مشابه ماه قبل تجربه کرده‌اند.همچنین تغییرات قیمت‌ها در هفته منتهی به یکم آبان 1394 نسبت به هفته مشابه سال قبل نیزنشان‌دهنده آن است که در یک سال اخیر گروه «حبوب» با 7/ 27 درصد بیشترین افزایش و «تخم‌مرغ» نیز با منفی 7/ 10 درصد بیشترین کاهش را نسبت به هفته مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند.