ماموریت ویژه‌ روحانی به نوبخت و فریدون

گروه خبر: به دنبال بارش شدید باران و وقوع سیل در استان ایلام، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به نمایندگی از سوی رئیس‌جمهوری و به‌منظور ارزیابی خسارات ناشی از وقوع سیل و برنامه‌ریزی برای کمک‌های فوری، صبح دیروز به این استان سفر کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهوری، حسن روحانی، به‌منظور بررسی و رفع فوری خسارت‌های وارد شده به مردم این استان به حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری و محمد باقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ماموریت داد تا بلافاصله در محل حضور یافته و از نزدیک مسائل و مشکلات مردم را مورد بررسی و پیگیری قرار دهند و به سرعت برای رفع خسارت‌ها برنامه‌ریزی کنند.


نوبخت پس از بازدید از منطقه سیل زده بلوار آزادی شهر ایلام تاکید کرد: در جلسه یکشنبه هیات دولت تصمیمات مقتضی برای رسیدگی به مشکلات مردم سیل زده استان ایلام اتخاذ می‌شود. به گزارش «ایرنا» او در جمع اهالی این محل با اعلام اینکه تیم‌های فنی ستاد مدیریت بحران و هیات دولت در روزهای آینده برای بازدید از مناطق آسیب دیده از سیل و بررسی خسارت‌های وارد شده به ایلام اعزام می‌شوند، تاکید کرد: رئیس‌جمهوری از ساعات اولیه وقوع سیل در استان ایلام به‌صورت لحظه‌ای پیگیر مسائل و مشکلات مردم بوده و تاکید کرده‌اند، به‌سرعت مشکلات مردم را رسیدگی و برای رفع خسارت‌ها برنامه‌ریزی کنیم. معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در نشست ستاد مدیریت بحران استان ایلام آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق آسیب دیده را پیگیری کرده، گفت: تلاش می‌کنیم برای بازسازی این مناطق، مردم نگرانی و دغدغه نداشته باشند.

به گفته نوبخت، دولت اهتمام دارد خسارت‌های وارد شده به مردم در مناطق مختلف این استان را جبران کند. نوبخت را در این بازدید، حسین فریدون، استاندار ایلام، معاون سیاسی و امنیتی استاندار و جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی از مناطق آسیب دیده این شهر همراهی کردند.


بارندگی بی‌سابقه در 100 سال اخیر

بر اساس آنچه «ایرنا» گزارش داده است بارش ۲۸۱ میلی متر باران در ۴۸ ساعت اول آغاز بارندگی موجب جاری شدن سیل و اختلال در زندگی عادی و روزانه مردم شهر ایلام شده است. به علت بارش شدید باران فعالیت همه مراکز آموزشی، دستگاه‌های اجرایی و دولتی و بانک‌های ایلام روز پنج‌شنبه در پی اعلام ستاد بحران تعطیل بود، پروازهای فرودگاه ایلام لغو شد. همچنین بر اثر سیل، شبکه آب شرب ۵۰ درصد مناطق شهر ایلام قطع و آبرسانی به‌صورت سیار انجام می‌شود.علت قطع شبکه آب شرب این مناطق گل‌آلود شدن آب سد ایلام و چشمه گل گل به‌عنوان منابع تامین آب شرب شهر ایلام اعلام شده است.

شاپور پولادی، معاون امور عمرانی استاندار ایلام با بی‌سابقه خواندن این بارندگی در صدسال اخیر، به «ایسنا» گفت: خروجی سیل‌بندها بر اساس آمارهای پنجاه‌ساله طراحی‌شده است و همین عامل موجب وارد شدن خسارت به مناطق شهری ایلام شد. او همچنین گفت: خروجی آب از شهر ایلام ۲۵۰۰ مترمکعب بوده و حجم آب به حدی است که مسوولان در استان‌های همسایه در کشور عراق در تماس با ما اعلام کردند احتمالا این سیل در کشور عراق هم خساراتی به بار آورده است.

از سوی دیگر اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با «ایسنا» ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده، از پیگیری رئیس‌جمهوری و وزیر کشور درباره حادثه سیل در استان‌های کشور خبر داد و در عین حال از ساخت و سازها و پروژه‌های عمرانی بدون مطالعه در کشور انتقاد کرد.

او با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ استان کشور درگیر بارش باران هستند که از این تعداد هشت استان با بروز سیل، سیلاب و آبگرفتگی روبه‌رو شدند، گفت: بارندگی‌های شدیدی که در ایلام رخ داد دوره‌ای صد ساله دارد یعنی هر صد سال یک‌بار ما شاهد چنین بارندگی‌هایی در ایلام بوده‌ایم؛ اما متاسفانه در انجام پروژه‌ها و مطالعاتی که پیش از پروژه‌ها باید انجام شود به این دوره‌ها توجهی نمی‌شود.


برآورد اولیه‌ خسارت‌های سیل در ایلام

محمدرضا مروارید، استاندار ایلام دیروز در نشست بحران و شورای برنامه‌ریزی استان در دانشگاه ایلام گفت: میزان خسارات وارده ناشی از سیل اخیر در استان 600 میلیارد تومان برآورد شده است. به گزارش «ایسنا» استاندار ایلام گفت: هر چند با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی خودمان را برای باران سیل‌آسا آماده کرده بودیم؛ ولی پیش‌بینی ما تا 90 میلی‌متر بارندگی بود که در 48 ساعت اخیر 320 میلی متر بارندگی داشتیم.


6 تن؛ قربانی سیل

از سوی دیگر حسین درویشی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به امدادرسانی به بیش از ۱۴۰۰ تن در سیل هشت استان کشور، اعلام کرد که در پی این حادثه ۶ تن کشته شده و یک تن نیز مفقود شده است. به گفته او، سه تن از این جان‌باختگان در استان لرستان و سه تن نیز در استان ایلام دچار حادثه شده‌اند. درویشی در گفت‌وگو با «ایسنا» توضیح داد: امدادرسانی به حادثه‌دیدگان سیل از روز پنجم آبان ماه آغاز شده و برابر آخرین آمارها تا عصر پنج‌شنبه هشت استان آذربایجان شرقی، ایلام، کردستان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، همدان، لرستان و خوزستان متاثر از سیل و آبگرفتگی هستند.


هلال احمر: امکانات پاسخگو نیست

در خبری دیگر محمد سلیمانی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر ایلام گفت: نیروهای به‌کارگیری شده برای کمک به مردم سیل‌زده ایلام پاسخگوی نیاز مردم نیست. او به «ایسنا» توضیح داد: با توجه به حجم خسارت‌ها و مردمی که نیاز به کمک و خدمات‌رسانی دارند نیروهایی که تاکنون وارد عمل شده‌اند پاسخگو نیست؛ بنابراین از مرکز کشور درخواست کمک کرده‌ایم که امیدواریم هر چه زودتر نیروی کمکی برای ایلام اعزام شود. سلیمانی تاکید کرد: مرکز استان به‌شدت نیاز به اعزام نیرو و وسایل خدمات‌رسان همچون بولدوزر، جرثقیل و بیل مکانیکی به‌خصوص دارد.

با این همه ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر از امدادرسانی تیم‌های تخصصی نجات در سیلاب این جمعیت به2100نفر از هموطنان در استان‌های سیل زده کشور خبر داد و افزود: به‌منظور امدادرسانی به هموطنان در ایلام، 11 تیم تخصصی سیلاب از استان‌های خوزستان، زنجان، همدان، کردستان و کرمانشاه به ایلام اعزام شدند. او درباره جزئیات امدادرسانی به سیل‌زدگان ایلامی نیز به «ایسنا» گفت: 11 تیم تخصصی سیلاب شامل 56 نجاتگر از استان‌های خوزستان، زنجان، همدان، کردستان و کرمانشاه به‌منظور امدادرسانی به هموطنان سیل زده در ایلام اعزام شدند.