گروه اقتصاد بین‌الملل: نشریه فوربس طبق روال هر سال به معرفی قدرتمندترین افراد جهان پرداخته و فهرست آنان را منتشر کرده است.


نشریه فوربس در گزارش امسال خود نوشته است رقم یک درصد از افراد جهان را فراموش کنید! افرادی که نامشان در فهرست قدرتمندترین افراد جهان آمده است 00000001/ 0 از کل افراد جهان هستند که عملکرد آنان موجب تحول بزرگ در جهان شده است. معمولا نشریه فوربس برای تهیه این فهرست همه افراد شاخص جهان در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را مورد بررسی قرار می‌دهد. فوربس در گزارش جدید خود نوشته است: این افراد، سران کشورها، مقامات مالی، بشردوستان و کارآفرینان، به واقع جهان را اداره می‌کنند. فوربس برای تهیه این فهرست گزینه‌هایی را از سراسر جهان و در عرصه‌های مختلف زندگی برگزیده و قدرت آنان را از 4 جنبه مورد بررسی قرار داده است. نخست اینکه آیا افراد زیادی تحت قدرت فرد موردنظر قرار دارند. به‌عنوان مثال پاپ فرانسیس، با رتبه 4، رهبر بیش از یک میلیارد نفر از کاتولیک‌های جهان است. داگ مک‌میلون، رئیس فروشگاه‌های وال مارت، 2/ 2 میلیون کارمند را به استخدام فروشگاه‌هایش درآورده است. جنبه دیگری که مورد بررسی قرار گرفته، منابع مالی تحت کنترل این افراد است و اینکه آیا نسبت به همتایان خود منابع مالی بیشتری را تحت کنترل دارند یا نه؟ به‌عنوان مثال، بیل گیتس، ثروتمندترین فرد جهان است که رتبه 6 را به خود اختصاص داده است. موضوع سوم اینکه، آیا فرد مورد نظر در عرصه‌های گوناگون دارای قدرت هست یا نه؟ با توجه به آنکه نام تنها 73 نفر در این فهرست آمده است، یعنی یک نفر از هر 100 میلیون نفر در جهان، بنابراین قدرتمند بودن در تنها یک جنبه برای انتخاب این افراد کافی نبوده است. به‌عنوان مثال الون ماسک، با رتبه 38، به واسطه شرکت تسلا موتورز در حوزه خودرو قدرتمند است. علاوه بر آن، او به واسطه شرکت اسپیس ایکس در حوزه هوافضا از قدرت بالایی برخوردار است و همچنین یک میلیاردر است و از دید صاحب‌نظران تکنولوژی به شدت مورد احترام.معیار آخر سنجش نیز این بوده که فوربس اطمینان حاصل کرده است که این افراد از قدرت خود فعالانه استفاده می‌کنند. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی بر 25 میلیون نفری که در کشورش زندگی می‌کنند، کنترل تقریبا کاملی دارد و به‌خاطر دستورهایش برای اعمال مجازات مرگ مشهور است.


براساس این فهرست، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای سومین سال متوالی به‌عنوان قدرتمندترین فرد جهان شناخته شده است. فوربس در توضیح این انتخاب خود نوشته است با وجود آنکه پس از مناقشه بر سر کریمه، غرب تحریم‌های خود را بر روسیه اعمال کرده و اقتصاد آن به رکود عمیق فرورفته و ارزش روبل به شدت کاهش یافته است، اما این موضوع نتوانسته است از قدرت پوتین بکاهد و درصد محبوبیت او در نظرسنجی ماه ژوئن به بالاترین رکورد خود یعنی ۸۹ درصد رسیده است. دومین فرد فهرست فوربس، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان است که قدرتمندترین زن جهان نیز محسوب می‌شود. او که در فهرست سال گذشته رتبه پنجم را داشت، امسال به‌خاطر تصمیماتش در مورد بحران پناهجویان سوری و بحران اعتبارات یونان به رتبه دوم صعود کرده است. همین باعث شد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از جایگاه سال گذشته خود، رتبه دوم،‌ به رتبه سوم تنزل کند. بی‌شک با ورود باراک اوباما به آخرین سال ریاست‌جمهوری‌اش، از قدرت او کاسته می‌شود و میزان محبوبیت وی نیز در سطح پایین‌تر از ۵۰ درصد باقی مانده است. نام برخی دیگر از افرادی که در این فهرست آمده است از این قرار است: جانت یلن رئیس فدرال رزرو، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، نارندرا مودی نخست‌وزیر هندوستان، لری پیج رئیس گوگل، ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا، لی کشیانگ، نخست‌وزیر چین، وارن بافت، رئیس شرکت برکشایرهیث‌اوی و مایک زوکربرگ، رئیس و بنیان‌گذار شبکه اجتماعی فیس‌بوک.