گروه دیپلماسی: یک نشریه آمریکایی در گزارشی با اشاره به اوضاع پیچیده سوریه نوشت که اوباما ماه پیش شخصا از عربستان برای حضور ایران در مذاکرات سوریه درخواست کرده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه فارن پالیسی، اوباما شخصا به ریاض و دیگر قدرت‌ها اطمینان داده در صورتی که تهران در میز مذاکرات درباره سوریه حضور یابد، منافع آنها تضعیف نخواهد شد.


براساس این گزارش، جنگ داخلی در سوریه به دولت اوباما این فرصت بزرگ را داد که آیا توافق هسته‌ای که با ایران در ماه ژوئیه حاصل شد می‌تواند درها را برای پیشرفت دیپلماتیک در پایان دادن به بحران سوریه و مقابله با افزایش موج افراطی‌گری در خاورمیانه باز کند یا خیر؟اما موفقیت در این زمینه به یافتن راهی در مدیریت تنش‌ها میان تهران و ریاض، بستگی دارد. تلاش برای کاهش تنش میان عربستان و ایران در حالی است که «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر بازیگران کلیدی در حال نهایی کردن مقدمات دور جدید گفت‌وگوهای دیپلماتیک در لندن هستند که قرار است روز 12 نوامبر برگزار شود.تنش دیپلماتیک میان ایرانی‌ها و سعودی‌ها در جریان نخستین گفت‌وگوها درباره سوریه به حداکثر خود رسید و در این نشست «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان اتهاماتی را علیه طرف مقابل درباره تعهد به صلح مطرح کردند.یک مقام ارشد ایرانی پس از این نشست هشدار داد در صورتی که سعودی‌ها نقش سازنده‌ای در مذاکرات ایفا نکنند، در این گفت‌وگوها حضور نخواهند داشت.


وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود که تصمیم برای دعوت از ایران برای مشارکت در گفت‌وگوها با توافق اکثریت بوده اما دیپلمات‌هایی که در این روند مشارکت داشتند اعلام کردند که آمریکا تلاش زیادی برای تضمین حضور ایران داشته و حتی رئیس‌جمهور آمریکا تلاش زیادی در این زمینه داشته است.آندره تابلر، از اعضای موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک گفت: «درک من این است که اوباما شخصا در حضور ۱۷ کشور در میز مذاکرات سوریه از جمله ایران و سعودی‌ها مشارکت داشته است.» او اضافه کرد: «چالش سعودی‌ها این است که آنها مخالف موضع ایران درباره ضرورت ماندن اسد در قدرت هستند. سعودی‌ها اصرار دارند که وی باید برود.»«گریگوری گائوس» کارشناس مسائل عربستان سعودی در دانشکده بوش دانشگاه تگزاس گفت: «بدگمانی سعودی‌ها درباره گفت‌وگوهای دیپلماتیک فراتر از نگرانی‌ها درباره سوریه است. این موضوع نشان دهنده هراس عمیق سعودی‌ها درباره تغییر سیاست‌های آمریکا بوده که می‌تواند به همکاری وسیع‌تر با رقیب منطقه‌ای سعودی‌ها، یعنی ایران، در تعدادی از جبهه‌ها منجر شود.» گائوس گفت: «پس از آنکه توافق هسته‌ای با ایران حاصل شد، ما در حال فشار به سعودی‌ها برای مذاکره با ایران هستیم اما معتقدم این اشتباه است که سعودی‌ها را مجبور به مذاکره با ایران بکنیم به‌خصوص که سعودی‌ها می‌دانند ایرانیان از آنها بالاتر هستند.»


دستاورد حضور ایران و عربستان در وین

همزمان بلومبرگ نوشت؛ وزیر خارجه انگلیس معتقد است مواضع ایران و عربستان درباره سوریه بسیار از هم دور است. به گزارش «انتخاب»، ایران و عربستان بارها در گفت‌وگوهای دیپلماتیک وین درباره سوریه وارد درگیری لفظی شدند. این تنش‌ها گفت‌وگوهای وین را درست در ابتدای آن با خطر رسیدن به بن‌بست روبه‌رو کرد. فیلیپ هاموند در گفت‌وگو با بلومبرگ گفت، او محتاطانه خوشبین است که گفت‌وگوهای وین که کری در راس آن قرار داشت بتواند به نتیجه برسد، با این حال گفت موضع عربستان سعودی که عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان آن را توصیف کرد نیازمند آن است که نیروهای ایرانی در آغاز فرآیند سوریه را ترک کنند.او با اشاره به وقوع تنش در گفت‌وگوها گفت هیچ‌کس از مذاکرات خارج نشد و این به خودی خود یک دستاورد قابل توجه است. هم برای ایرانی‌ها و هم سعودی‌ها ساده نیست که چنین گفت‌وگوهای مستقیمی داشته باشند.