گروه خبر: «تعیین ترکیب هیات نظارت بر برجام» موضوعی است که امشب در جلسه شورایعالی امنیت ملی درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود. این موضوعی است که دیروز علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات اعلام کرده است.


نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی دیروز در جمع خبرنگاران به سوالی دیگر نیز پاسخ داد؛ موضوعی که یک هفته اخیر با اظهارنظرهای متفاوتی همراه بود. دبیر شورایعالی امنیت ملی درباره آغاز جمع‌آوری سانتریفیوژها در فردو و نطنز و نیز تذکر داده شده در این زمینه با تایید این موضوع گفت: «پیش از اینکه این اقدام صورت بگیرد، با یک اخطار جلوی آن گرفته شده است.» اظهارنظرها درباره جمع آوری سانتریفیوژها، از زمانی به اوج خود رسید که علیرضا زاکانی که ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس را بر عهده داشت، در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر از توقف جمع‌آوری سانتریفیوژها در تاسیسات هسته‌ای با تذکر به مسوولان خبر داده بود.


طرح کمیسیون امنیت برای نظارت

پیش از این علی لاریجانی رئیس مجلس، دهم آبانماه امسال در همایشی از تشکیل بخش نظارتی بر اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی خبر داده و تاکید کرده بود که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طبق قانون، ناظر قوه‌ مقننه بر اجرای برجام خواهد بود. حسین سبحانی‌نیا، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به «ایرنا» خبر داد که این کمیسیون، یکشنبه آینده سازوکارهای کمیته نظارت بر اجرای برجام را مشخص می‌کند. منصور حقیقت پور دیگر نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت از احتمال ارائه طرح اعمال نظارت بر برجام در جلسه یکشنبه آینده کمیسیون امنیت ملی خبر داد. با این همه، به نظر می‌رسد مجلسی‌ها همچنان درباره نماینده قوه‌مقننه برای نظارت بر اجرای برجام به اجماع نرسیده‌اند؛ همچنان که برخی کماکان کمیسیون ویژه برجام را عهده دار وظیفه نظارتی بر اجرای برنامه جامع اقدام مشترک می‌دانند، اما تاکید علی لاریجانی بر نظارت کمیسیون امنیت ملی بر اجرای برجام از سوی قوه‌مقننه، می‌تواند از خاتمه یافتن ماموریت کمیسیون ویژه برجام با ارائه گزارش به صحن علنی حکایت داشته باشد.


به هر روی این کشمکش کماکان میان دو کمیسیون امنیت ملی و نیز کمیسیون ویژه بررسی برجام برقرار است. در این باره می‌توان به اظهارات علیرضا زاکانی اشاره کرد که بار دیگر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تاکید کرده است کار کمیسیون متبوعش به پایان نرسیده و با پایان عمر مجلس نهم یا با اتمام برجام خاتمه می‌یابد. او چند روز پیش در گفت‌وگو با همین خبرگزاری وعده داده بود که پس از بازگشایی مجدد مجلس در هفته آینده، حتما ماجرای جمع آوری سانتریفیوژها را در کمیسیون ویژه پیگیری خواهد کرد. این موضوعی است که نشان می‌دهد با وجود تاکید علی لاریجانی بر ماموریت نظارتی کمیسیون امنیت ملی بر برجام، کمیسیون ویژه خود را ناظر بر اجرای برجام دانسته و قصد دارد در این باره به جلسات کاری خود ادامه دهد. اغلب اعضای کمیسیون امنیت ملی، نظارت مجلس بر اجرای برجام را از وظایف خود می‌دانند. در این باره منصور حقیقت پور به خبرگزاری خانه ملت گفته است که طبق قانون درکمیسیون امنیت ملی موظف به نظارت بر اجرای برجام هستیم.