معاون نظارت مالی وزیر اقتصاد و خزانه‌دار کل کشور خبر داد: ظرفیت انتشار 180 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت و صکوک در بودجه سال‌جاری دیده شده است.

به گزارش «شادا» سیدرحمت‌‌الله ‌اکرمی، معاونت نظارت مالی و خزانه‌دار کل کشور با بیان این مطلب اعلام کرد: معادل 100 هزار میلیارد ریال ظرفیت پیش‌بینی شده برای انتشار اوراق مشارکت ریالی و صکوک اسلامی براساس بند الف تبصره 6 قانون بودجه سال 1394 مربوط به شرکت‌های وابسته و تابعه وزارتخانه‌های نیرو، نفت، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی و ... است. اکرمی 70 هزار میلیارد ریال از ظرفیت پیش‌بینی شده برای انتشار این اوراق را نیز براساس بند (د) تبصره 6 قانون بودجه سال 1394 مربوط به شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته در سراسر کشور عنوان کرد که حداقل 50 درصد آن مربوط به تکمیل طرح‌های قطار شهری خواهد بود.


وی همچنین از تعهد دولت برای انتشار ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق صکوک اجاره بابت تسویه مطالبات قطعی اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی از دولت و شرکت‌های دولتی را براساس قانون بودجه امسال خبر داد که با امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی امکان انتشار می‌یابد. معاون نظارت مالی و خزانه‌دار کل کشور، اعلام کرد: به موجب بخشنامه مورخ ۲۱ شهریور ماه وزارت امور اقتصادی و دارایی، به کلیه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است که برای استفاده از سازوکار اوراق صکوک اجاره به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز، نسبت به معرفی دارایی‌های واجد شرایط، به انضمام پیشنهادهای حاوی مدارک و مستندات مربوط، ظرف مدت حداکثر یک ماه پس از ابلاغ این بخشنامه به این وزارت اعلام کنند. اکرمی در ادامه گفت: تسویه بدهی‌های قطعی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی، تعاونی و خصوصی ایجاد شده تا پایان سال ۱۳۹۲، با مطالبات قطعی دولت (وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی) از اشخاص مزبور از طریق اسناد تعهدی خاصی با عنوان «اوراق تسویه خزانه» انجام خواهد گرفت که البته، با توجه به لزوم پیش‌بینی ردیف جمعی-خرجی در قانون بودجه، تا اصلاح قانون بودجه سال جاری امکان استفاده از آن وجود ندارد. به گفته معاون نظارت مالی و خزانه‌دار کل کشور، پیش‌بینی انتشار اوراق صکوک اجاره، به میزان مابه‌التفاوت مطالبات قطعی اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی از دولت و شرکت‌های دولتی و بدهی قطعی شده آنان به دولت و شرکت‌های دولتی در بودجه سالانه از محل انتشار ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق صکوک اجاره در قانون بودجه سال‌جاری از جمله دیگر راه‌های تسویه بدهی دولت به افراد مذکور است.

وی تهاتر مطالبات دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی با بدهی شرکت‌های دولتی به آنها در صورت درخواست آنان را یکی دیگر از شیوه‌های تسویه بدهی‌های دولت عنوان کرد.