گروه دیپلماسی: در شرایطی که قرار است روز شنبه 23 آبان ماه دومین نشست وین برای حل بحران سوریه با حضور ایران برگزار شود، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با بیان اینکه تهران هنوز تصمیمی برای شرکت در نشست «وین» با موضوع سوریه نگرفته است، گفت: «محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به‌طور قطع در نشست آینده وین در مورد سوریه شرکت نخواهد کرد.»
امیرعبداللهیان که در بیروت به سر می‌برد در مصاحبه با شبکه المیادین تاکید کرد: «اگر ایران در نشست وین شرکت کند با حضور ظریف نخواهد بود، زیرا او حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران را در سفر اروپایی همراهی خواهد کرد.» معاون وزیر خارجه ایران، مشارکت ایران در نشست وین را منوط به پاسخ دادن واشنگتن در مورد رفتارهای یکجانبه‌اش بدون مشورت با دیگر طرف‌های شرکت‌کننده دانست. اولین نشست «وین» درباره بحران سوریه در تاریخ ۸ آبان برگزار شد که برای اولین بار، ایران نیز در این نشست حضور یافت. این نشست با صدور بیانیه‌ای ۹ بندی به پایان رسید. دومین نشست نیز قرار است ۲۳ آبان برگزار شود؛ عمده اختلافات اعضای شرکت‌‌کننده در نشست پیشین درباره نقش و آینده «بشار اسد» در سوریه بود.

رکن‌آبادی هنوز زنده است

همچنین معاون ظریف در این مصاحبه تاکید کرد که رکن‌آبادی زنده است. به گزارش «ایسنا» حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه با شبکه المیادین درباره سرنوشت غضنفر رکن‌آبادی، سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: «اطلاعات ما نشان می‌دهد رکن‌آبادی هنوز زنده است و ما از عربستان سعودی می‌خواهیم تا او را زنده بازگرداند.»


مسکو و ایران درباره سرنوشت اسد اختلاف‌نظر ندارند

همزمان علی شمخانی، دبیرشورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با برنامه «من طهران» با تاکید بر اینکه مردم سوریه باید در مورد آینده کشورشان تصمیم بگیرند، گفت: «در این رابطه، مسکو هیچ تباین فکری با ایران ندارد. بالطبع، آن چیزی که تغییر کرده است نظر غربی‌ها است. آنها تاکنون همراهی بشار اسد را در این فرآیند و انتقال قبول نداشتند، اما امروز قبول کرده‌اند که چاره‌ای جز این نیست و به نظرم یک گام دیگر هم باید عقب‌نشینی کنند؛ به این معنا که مردم سوریه باید انتخاب کنند نه دستور و دلار آمریکا و نه ریال سعودی.»


گفت‌وگوی تلفنی ظریف و لاوروف در مورد سوریه

از سوی دیگر محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه ایران و روسیه در آستانه برگزاری دور تازه مذاکرات سوریه، روز چهارشنبه تلفنی گفت‌وگو کردند. بنا بر اعلام وزارت خارجه روسیه، طرفین در این تماس «بر لزوم وجود رویکردهای سازنده و هماهنگی در تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم و آغاز مذاکرات سوری-سوری تاکید کردند.» به گزارش خبرگزاری فارس، مقامات روس می‌گویند در نشست آینده برای سوریه که ادامه سلسله نشست‌های وین با موضوع سوریه است، طرفین باید بر سر لیستی از گروه‌های تروریستی که همه باید با آنها مبارزه کنند، به توافق برسند.


طرح سه‌جانبه ایران، فرانسه و روسیه

همزمان صادق خرازی، معاون پیشین وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه در نشستی در برلین اهمیت طرح مشترک ایران، فرانسه و روسیه با هدف حل بحران سوریه را مورد تاکید قرار داد. خرازی در سخنانی در یک جلسه گفت‌وگوی سیاست خارجی در برلین درباره آینده خاورمیانه، گفت که این طرح تنها راه برای حل‌وفصل بحران سوریه است. او با اشاره به دیدار آینده حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران از فرانسه گفت که پاریس می‌تواند محل رونمایی از این طرح سه‌جانبه باشد. خرازی افزود: «فرانسه و روسیه بر خلاف اروپا و آمریکا، به خوبی خاورمیانه را می‌شناسند و از این رو می‌توانند به یافتن راه‌حلی برای مناقشه سوریه کمک کنند.»


دیدار با نبیه بری

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه که بامداد چهارشنبه پس از ترک مسکو وارد بیروت شد روز گذشته با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا» او پس از این دیدار در کنفرانسی خبری با تاکید بر اینکه « انتفاضه سوم فلسطین جدی است»، به صهیونیست‌ها هشدار داد که اگر رفتار خود را عوض نکنند باید منتظر روزها و هفته‌های سخت و بد باشند. به گزارش «ایرنا» امیر عبداللهیان ادامه داد: «تهران از نقش مردم، ارتش، حکومت و رئیس‌جمهوری قانونی سوریه بشار اسد در مبارزه موفق با تروریسم در این کشور قدردانی می‌کند. معاون وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه «تهران به حمایت قوی خود از سوریه ادامه خواهد داد»، افزود: «معتقدیم راهکار حل بحران در سوریه صرفا سیاسی است.»


امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه در نشست وین نباید به جای ملت سوریه درباره سرنوشت و آینده این ملت و کشور سوریه تصمیم گرفته شود، گفت: «نشست وین باید فضایی مناسب و مقدمات ضروری را فراهم کند تا ملت سوریه بتواند با ابراز رای و نظر خود درباره حال و آینده‌اش تصمیم بگیرد.» امیرعبداللهیان درباه یمن نیز گفت: «معتقدیم یمن برنده نظامی نخواهد داشت و هر راهکاری در یمن صرفا سیاسی و بر مبنای گفت‌وگوهای همه طرف‌های یمنی نتیجه‌بخش خواهد بود.» او تصریح کرد که در دیدار با نبیه بری درخصوص تکمیل روند سیاسی در لبنان و تسریع در انتخاب رئیس‌جمهوری جدید لبنان گفت‌وگوهایی سازنده، مفید و مثبت انجام داده است. معاون وزیرامور خارجه ایران با بیان اینکه «امنیت و ثبات لبنان مورد تاکید جدی جمهوری اسلامی ایران است»، گفت: «تهران از تکمیل روند سیاسی در لبنان و انتخاب رئیس‌جمهوری جدید این کشور براساس رای و نظر لبنانی‌ها حمایت می‌کند.» به گزارش «ایسنا» لبنان بیش از ۵۰۰ روز است که رئیس‌جمهوری ندارد. امیرعبداللهیان که به اتفاق حمیدرضا دهقانی، رئیس اداره اول خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه به لبنان سفر کرده است در فرودگاه بین‌المللی بیروت مورد استقبال محمد صادق فضلی، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان قرار گرفت.


محمد فتحعلی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تهران به سر می‌برد. معاون وزیر امور خارجه ایران قبل از سفر به لبنان در مسکو با «میخاییل بوگدانف» همتای خود و نماینده رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در مسکو با بوگدانف تحولات سوریه و برنامه نشست چندجانبه هفته آینده وین (وین 2) برای حل بحران این کشور را بررسی و بر ادامه همگرایی‌های دو جانبه درباره سیاست‌های منطقه‌ای تاکید کردند. او آخرین بار دهم شهریور گذشته به لبنان سفر کرده است.