تعویق سفر روحانی به فرانسه و ایتالیا
گروه خبر: به‌دنبال حملات تروریستی جمعه شب در پاریس پایتخت فرانسه، سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری به سه کشور ایتالیا، واتیکان و فرانسه به تعویق افتاد. قرار بود روحانی روز گذشته به‌عنوان اولین مقام ارشد دولتی ایران پس از 16 سال ابتدا عازم ایتالیا شود و پس از دیدار با مقامات ایتالیایی و پاپ فرانسیس در واتیکان، روز دوشنبه و سه‌شنبه در پاریس با «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار داشته باشد، اما برنامه این سفرها روز گذشته لغو و قرار شد زمان مناسب سفر رئیس‌جمهوری به اروپا از مسیر دیپلماتیک اعلام شود.


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز روز گذشته در آستانه سفرش به وین برای شرکت در نشست وین برای حل بحران سوریه اعلام کرد: سفر رئیس‌جمهوری به کشورهای ایتالیا، واتیکان و فرانسه با توجه به حوادث تروریستی در پاریس و با هماهنگی میزبانان به زمان دیگری موکول شده است.نیمه شب جمعه، همزمان در پنج منطقه پاریس عملیات تروریستی انجام شد که براساس اعلام منابع خبری، تاکنون حدود 160 نفر کشته و 200 زخمی بر جای گذاشته است. همچنین براساس گزارش‌ها حال 80 نفر آنها وخیم گزارش شده است. در همین حال به‌دنبال این حوادث که از آن به‌عنوان مرگبارترین حمله به اروپا پس از حمله سال 2004 به متروی مادرید اسپانیا یاد می‌شود، گروه تروریستی داعش مسوولیت این انفجارها را به عهده گرفته است. این دومین بار است که خاک فرانسه مورد حملات تروریستی قرار می‌گیرد. اوایل سال جاری میلادی نیز دو فرد مسلح به کلاشینکف به دفتر نشریه فکاهی شارلی ابدو در پاریس که کاریکاتور موهنی منتشر کرده بود، حمله کردند که در پی این حمله 12 نفر از جمله هشت کاریکاتوریست و روزنامه‌نگار و همچنین دو افسر پلیس کشته شدند.


پیام تسلیت روحانی به اولاند

به هر حال در پی حملات تروریستی جمعه شب به پاریس، روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری، در پیامی به فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه حوادث تروریستی و کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم بیگناه در پاریس را تسلیت گفت و بر ضرورت تلاش همگانی برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد.به گزارش «ایسنا» در این پیام آمده است: حوادث تروریستی و کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم بیگناه در پاریس موجب تاثر و اندوه فراوان شد. اینجانب به نام ملت بزرگ ایران که خود یکی از قربانیان پدیده شوم تروریسم بوده است؛ این جنایات ضد بشری را شدیدا محکوم و به ملت سوگوار و دولت فرانسه تسلیت می‌گویم. بی‌تردید مهم‌ترین پیام جهان در چنین حوادثی، عزم و اراده جدی‌تر برای مبارزه همه‌جانبه علیه گروه‌های تروریستی است.


پیام تسلیت به مردم لبنان

همچنین از آنجا که منطقه ضاحیه جنوبی در بیروت پایتخت لبنان نیز روز پنج‌شنبه شاهد اقدامات تروریستی از سوی داعش بود، حسن روحانی رئیس‌جمهوری در پیامی، با تسلیت حادثه تروریستی اخیر بیروت به مردم، خانواده‌های داغدار و دولت لبنان، مبارزه با خطر شوم و فراگیر تروریسم را وظیفه همه جهانیان خواند و خطاب به «ملت رشید لبنان» تاکید کرد: ملت بزرگ ایران در کنار شما ایستاده تا مبارزه با ترور و افراط‌گری را تعمیق بخشد. براثر انفجارهای تروریستی شامگاه پنج‌شنبه در بیروت 45 نفر کشته و بیش از 239 نفر زخمی شدند.


گفت‌وگو با نخست‌وزیر ایتالیا

از سوی دیگر رئیس‌جمهوری روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با «ماتئو رنتزی» نخست‌وزیر ایتالیا، با اشاره به حوادث تروریستی در پاریس و ضرورت یکپارچگی و تمرکز بر مبارزه با تروریسم، ابراز امیدواری کرد سفر به رم با توجه به هماهنگی‌های وزرای خارجه دو کشور به زمان مناسب‌تری موکول شود.به گزارش «ایسنا» روحانی در ادامه به ضرورت مبارزه مشترک با تروریسم پرداخت و با اشاره به شهادت ۱۷ هزار ایرانی توسط گروهک‌های تروریستی گفت: ما می‌دانیم که فعالیت‌های تروریستی تا چه اندازه نفرت‌انگیز و دهشتناک است، اما در عین حال مطمئن هستیم که تروریست‌ها در برابر اراده همه ملت‌ها و دولت‌ها هرگز موفق نخواهند شد به اهداف خود دست یابند.ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا نیز در این تماس تلفنی با تاکید بر اینکه کشورش آماده گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها است، گفت: ایتالیا همچنان در انتظار سفر رئیس‌جمهوری ایران است و امیدوارم که این سفر هر چه سریعتر انجام پذیرد.نخست‌وزیر ایتالیا همچنین با اشاره دلایل قابل درک تعویق این سفر گفت: ما خواهان گسترش روابط تهران - رم هستیم و همه زمینه‌ها برای گسترش این روابط مهیا است.وی در ادامه با اشاره به ضرورت مبارزه مشترک با تروریسم تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در مبارزه با تروریسم ایفا می‌کند و ما باید در کنار هم و متحد، با گروه‌های تروریستی مبارزه کنیم.


پیام‌های تسلیت جهانگیری

در ادامه محکومیت حوادث جمعه شب پاریس از سوی مقامات ایران، روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در پیامی به «مانوئل والس» نخست‌وزیر فرانسه، وقوع حادثه تروریستی در شهر پاریس و کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم این شهر را تسلیت گفت. به گزارش «ایرنا» جهانگیری همچنین در پیامی به «تمام سلام» نخست‌وزیر لبنان، وقوع انفجارهای تروریستی در منطقه ضاحیه در شهر بیروت را شدیدا محکوم کرد و این حادثه را به دولت و ملت لبنان تسلیت گفت.جهانگیری در پیامی به سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان هم وقوع حادثه تروریستی در بیروت و کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از مردم بی‌گناه لبنان را تسلیت گفت.


هشدار در مورد خطر توسعه تروریسم

همچنین روز گذشته در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حملات تروریستی اخیر در فرانسه را محکوم کرد . به گزارش «ایلنا» در این جلسه، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با ابراز تاسف از فجایع رخ داده توسط گروه‌های تروریستی تکفیری و داعشی در کشورهای منطقه به‌ویژه افغانستان و لبنان که منجر به کشته شدن جمع زیادی از مردم بی‌گناه شد، گفت: خطر توسعه تروریسم در جهان به‌ویژه کشورهای مطرح و صنعتی بسیار جدی و مهم است که نمونه اخیر آن در فرانسه بود و ما کلا ترور‌ها را محکوم می‌کنیم.رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران خود اولین قربانی اقدامات تروریستی گروه‌های تروریستی است، تاکید کرد: بار‌ها خاطرنشان کرده‌ایم که مبارزه با گروه‌های تروریستی، عزم و اراده منسجم جهانی را طلب می‌کند و اگر به این موضع اصولی ایران توجه می‌شد، شاید اکنون ابعاد تروریسم در منطقه و جهان به این وسعت نبود.


گفت‌وگوی ظریف با وزیر خارجه ایتالیا

در خبری دیگر دراین ارتباط، روز گذشته محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه که برای شرکت در نشست وین عازم اتریش بود ، در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران تاکید کرد: در گفت‌و‌گو با همتای ایتالیایی خود اظهار کردم اکنون زمان آن است که از فرصت فاجعه امروز در فرانسه برای هماهنگی بین‌المللی و مبارزه با تروریسم استفاده کنیم؛ بنابراین بهتر است سفر دکتر روحانی به اروپا در زمان بهتری در آینده نزدیک صورت گیرد.به گزارش «ایرنا» وی فاجعه تروریستی در پاریس را که باعث قربانی شدن تعداد زیادی انسان بی‌گناه شد به مردم و دولت فرانسه تسلیت گفت و اظهار کرد: اقدامات تروریستی به هر شکلی محکوم است و مردم ایران به‌عنوان قربانیان تروریسم همواره با همه اقدامات تروریستی مخالف بوده‌اند.ظریف با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در صف مقدم این مبارزه قرار دارد، ادامه داد: معتقدیم همه دنیا باید امروز با مردم فرانسه و قربانیان این اقدامات تروریستی همدردی کنند و تلاش کنیم از وقوع اقدامات مشابه جلوگیری شود.ظریف اضافه کرد: بنده از همین جا عازم وین خواهم بود تا در جلسه مربوط به سوریه برای مقابله با داعش و خطرات افراطی‌گری با سایر وزرای خارجه گفت‌و‌گو کنیم و در این زمینه راهکاری پیدا شود تا از این خطرات جلوگیری شود.


محکومیت ترور

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز گذشته حملات تروریستی خونین جمعه شب در پاریس پایتخت فرانسه را محکوم کرد. به گزارش «ایسنا» حسین جابری انصاری، ضمن اعلام محکومیت شدید سلسله عملیات‌های تروریستی پاریس که به کشته شدن ده‌ها انسان بی‌گناه منجر شد با ملت و دولت فرانسه ابراز همدردی کرد و افزود: در این ساعات سخت ایران خود را در کنار خانواده‌های قربانیان این حوادث کور تروریستی می‌داند.


هیچ ایرانی در میان کشته‌شدگان نیست

همزمان حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه روز گذشته در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد که هنوز هیچ گزارشی مبنی‌بر اینکه شهروندان ایرانی در انفجارهای روز گذشته پاریس کشته شده باشند، دریافت نشده است.همچنین به گزارش «ایسنا» به‌دنبال تماس سفارت کشورمان با وزارت خارجه فرانسه، این وزارتخانه اعلام کرد که هیچ ایرانی یا ایرانی- فرانسوی در فهرست قربانیان حوادث تروریستی شب گذشته پاریس وجود ندارد.


ابراز همدردی مردم ایران

در خبری دیگر به گزارش «ایسنا» شب گذشته تعدادی از شهروندان ایرانی با روشن کردن شمع در مقابل سفارت فرانسه در تهران با خانواده قربانیان حادثه تروریستی جمعه شب پاریس ابراز همدردی کردند. به گزارش «ایرنا» جمعی از احزاب ایران حوادث تروریستی روزهای اخیر در بغداد، بیروت و پاریس را محکوم کرده و خواستار همدلی، هماهنگی و وحدت احزاب جهان برای مبارزه با تروریسم شدند.