امروز؛ نهایی شدن سند بازطراحی رآکتور اراک
گروه دیپلماسی: محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پس از نشست وین 3 در مورد بحران سوریه، با همتای آمریکایی خود دیدار و اعلام کرد که بیشتر وزرای خارجه 1+5 سند بازطراحی رآکتور اراک را امضا کرده‌اند.


محمدجواد ظریف همچنین گفت درباره موضوع نحوه برداشته شدن تحریم‌ها و اجرای تعهدات آمریکا گفت‌وگو شده است. به گزارش «ایسنا»، محمدجواد ظریف پس از دیدار با همتای آمریکایی‌اش در حاشیه اجلاس بین‌المللی بررسی بحران سوریه گفت این دیدار برای اطمینان از اجرایی شدن نظرات مقام معظم رهبری درباره تعهدات آمریکا انجام شد. در این نشست که با حضور معاونان وزرای خارجه دو کشور برگزار شد، ظریف و کری درباره هماهنگی‌ها برای اجرای برجام و پیگیری آخرین مسائل در این زمینه گفت‌وگو کردند. این دیدار بدون حضور نماینده اتحادیه اروپا در وین و پس از پایان نشست صلح سوریه برگزار شد. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران پیش از ترک وین در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما درباره جزئیات دیدار سه ساعته‌اش با جان کری با بیان اینکه آمریکا درخصوص برجام تعهداتی داده است که در روز تصویب باید انجام می‌داد و تعهداتی نیز بین روز تصویب تا روز اجرا داده است که آنها را نیز باید انجام بدهد، افزود: «دراین زمینه، نیاز بود توضیحات طرف آمریکایی را بشنویم تا اطمینان حاصل کنیم نظرات مقام معظم رهبری اجرایی شده است.»


وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: «در این دیدار علاوه بر اینکه بحث‌های تخصصی و جدی درباره نحوه برداشته شدن تحریم‌ها و برداشته شدن تحریم‌های آمریکا داشتیم در زمینه نحوه عملیاتی شدن تعهدات درباره (رآکتور) اراک هم گفت‌وگو کردیم.» او همچنین از گفت‌وگو با همتای آمریکایی‌اش درباره پیشبرد کارها به منظور رسیدن به روز اجرای (برجام) خبر داد و تاکید کرد: «وزیر‌خارجه آمریکا یک بار دیگر تاکید کرد که طرف آمریکایی طبق دستورالعمل رئیس‌جمهوری این کشور به وظایفش عمل می‌کند و اگر لازم به توضیح بیشتر باشد نیز آن را مطرح خواهد کرد.»


او با اشاره به گفت‌وگوهای تخصصی و جدی که با طرف آمریکایی انجام شد، اضافه کرد: «امیدواریم در زمان لازم یعنی بین اواسط تا اواخر دسامبر بتوانیم کارهای باقی مانده را تا روز اجرا انجام دهیم.» ظریف افزود: «وزیر خارجه آمریکا در این دیدار تاکید کرد دستورالعمل‌های لازم را به نمایندگی‌های آمریکا داده‌اند تا شرکت‌ها را تشویق کنند که نگران وضع قبل نباشند.» با این حال رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: «باید دید تا چه میزان قول‌وقرارهایی که طرف آمریکایی داده است در جهت اجرای تعهدات شان خواهد بود. » او در پاسخ به این سوال که آیا سند اجرای تعهدات برای بازطراحی رآکتور اراک هفته آینده امضا خواهد شد، گفت: «بیشتر وزیران خارجه 1+5 سند بازطراحی اراک را امضا کرده‌اند و شاید یک یا دو وزیر آن را امضا نکرده باشد که در یکی، دو روز آینده آن را امضا می‌کنند و سند قطعی خواهد شد.»


اراک تا دوشنبه نهایی می‌شود

همزمان رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام وزارت امور خارجه گفت: سند بازطراحی رآکتور اراک تا عصر روز دوشنبه، به امضای وزیران خارجه ایران و ۱+۵ و هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌رسد و منتشر خواهد شد. به گزارش «ایرنا»، سیدعباس عراقچی گفت: این سند هشت امضا خواهد داشت و وزرای خارجه ایران و شش کشور به اضافه فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این سند را امضا می‌کنند. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه کشورهایی تاکنون این سند را امضا کرده‌اند،گفت: اسامی کشورهایی که تاکنون امضا کرده‌اند، مهم نیست چون این صرفا یک کار اداری است. این سند باید امضا شود و برگردد، همه امضا خواهند کرد و این نشان‌دهنده اراده قوی کشورهای ۱+۵ برای همکاری در زمینه بازطراحی رآکتور اراک است. عراقچی اضافه کرد: الان سند بازطراحی رآکتور اراک در حال گردش در بین پایتخت‌ها است تا همه آن را امضا کنند. رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اضافه کرد: برای اینکه تضمین‌هایی که مدنظر مقام معظم رهبری و همه ما بوده را رعایت کنیم، درباره این سند خیلی محکم کار کرده‌ایم. او با اشاره به امضای سند بازطراحی رآکتور اراک بین ایران، چین و آمریکا افزود: بعد از این سند رسمی است که طبق برجام باید توسط همه وزرای خارجه ایران و ۱+۵ امضا شود و این سند بسیار مهمی است و در این سند ۱+۵ اراده قوی خود را برای مدرن‌سازی اراک اعلام می‌کنند. عراقچی با اشاره به اینکه اینها همه مقدماتی است که انجام می‌دهیم، خاطرنشان کرد: سندی که منتشر می‌شود یک سند قطعی بوده و امضا خواهد داشت. معاون وزیرامور خارجه درباره تبادل سوخت هم گفت: مقدمات لازم را در این زمینه سازمان انرژی اتمی انجام داده، قراردادهای لازم با طرف خارجی بسته شده، قرارداد خرید کیک زرد و قرارداد فروش اورانیوم غنی شده هم، هر دو آماده است. همزمان تیم کارشناسی ایران به ریاست مدیرکل سیاسی و امور بین‌الملل وزارت خارجه پیش از این کار خود را در وین آغاز کرده بود. نحوه امضای سند بازسازی رآکتور تحقیقاتی اراک از موضوع‌های مذاکره ایران و نماینده ۱+۵ بود. حمید بعیدی‌نژاد، مدیر‌کل سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه هم در این باره تاکید کرد: «سند بازطراحی رآکتور اراک نهایی شده و فقط امضای آن باقی مانده است. شکل امضای آن هم به این صورت است که اگر وزرای ۱+۵ و ایران در حاشیه اجلاس سوریه حضور داشته باشند‏ احتمال دارد این کار صورت گیرد.» ایران و اعضای ۱+ ۵ تا فرارسیدن روز اجرای برجام در ۲۴ آذر تعهداتی بر عهده دارند که باید انجام دهند و اعضای ۱+۵ متعهد شده‌اند زمینه‌های لازم برای لغو تحریم‌های ایران را از نظر قانونی و اجرایی با هماهنگی ایران فراهم کنند.


جمع‌آوری سانتریفیوژهای غیرفعال

از سوی دیگر رئیس سازمان انرژی اتمی گفت ۲۰ هزار سانتریفیوژ در نطنز داریم که از این تعداد ۱۰ هزار سانتریفیوژ فعال است و ۱۰ هزار عدد دیگر غیرفعال است که جمع‌آوری سانتریفیوژهای غیرفعال را آغاز کرده‌ایم. علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه «متن و حاشیه» شبکه سوم سیما گفت: «در فردو جمع‌آوری سانتریفیوژ نداشتیم، فقط در نطنز داریم.» او درباره جمع‌آوری سانتریفیوژها افزود: «ما اکنون سانتریفیوژهای غیرفعال را در نطنز جمع‌آوری می‌کنیم. ایران طبق تعهداتی که در برجام آمده است، جمع‌آوری سانتریفیوژها را آغاز کرده است و در نطنز مقدمات برچیدن سانتریفیوژها را آغاز کرده‌ایم.» او درباره اینکه چه زمانی سانتریفیوژهای فعال را جمع‌آوری می‌کنید؟ گفت: « 24 یا 25 آذر که به عبارتی می‌توان گفت 15 دسامبر که وقتی پیشنهادهای آنها نظر ما را جلب کرد و مطلوب جمهوری اسلامی بود شروع به جمع‌آوری سانتریفیوژهای فعال می‌‌کنیم که ازجمله فردو نیز جمع می‌شود.»


نیروگاه بوشهر در دست اپراتور ایرانی

همچنین سخنگوی سازمان انرژی اتمی از تحویل دائمی نیروگاه اتمی بوشهر به اپراتور ایرانی تا پایان سال خبر داد و تاکید کرد که از دو سال پیش کار به اپراتور ایرانی سپرده شده است و روس‌ها در این مدت بر فعالیت متخصصان ایرانی نظارت داشته‌اند. پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی شنبه اعلام کرد: «نیکلای اسپاسکی، معاون روس اتم در راس هیات عالی رتبه فنی از جمله الکسی وراپونتوف رئیس سرویس نظارت هسته‌ای و فنی محیطی روسیه با سفر به تهران در روزهای ۲۰ و ۲۱ آبان با صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل،حقوقی و مجلس و سخنگوی این سازمان دیدار و درخصوص همکاری‌های مشترک در چارچوب برنامه اقدام مشترک (برجام) گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.» بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر نتایج مثبت این دیدارها ابراز کرد: «در مذاکرات با مقامات روسی آخرین وضعیت همکاری‌ها در زمینه اجرای برجام از جمله تبدیل دو آبشار از ماشین‌های موجود در سایت فردو به ماشین‌هایی با قابلیت تولید ایزوتوپ پایدار بحث و مذاکرات فنی صورت گرفت.» معاون سازمان انرژی اتمی همچنین از تحویل دائمی نیروگاه اتمی بوشهر به اپراتور ایرانی تا پایان سال خبر داد. کمالوندی گفت: «از دو سال پیش کار به اپراتور ایرانی سپرده شده است و روس‌ها در این مدت بر فعالیت متخصصان ایرانی نظارت داشته‌اند.» به گزارش «ایرنا» شرکت دولتی روس اتم روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در مذاکرات مقامات روسی و ایرانی در تهران، مسائل مربوط به برجام که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تایید شد، مورد بررسی قرار گرفت.»