گروه خبر: جلسه علنی دیروز مجلس، فرصتی شد تا آذری‌زبان‌‌های پارلمان اعتراض خود از یک برنامه تلویزیونی را به صحن علنی ببرند. از یک‌سو ۲۸ نماینده آذری‌زبان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای اقدام صدا و سیما در برنامه فیتیله را محکوم کردند و از سوی دیگر تعدادی از این نمایندگان اعتراض خود را در قالب نطق و تذکر اعلام کردند.


به گزارش «ایسنا» آذری زبان‌‌های مجلس در این بیانیه ضمن محکوم کردن توهین در این برنامه تلویزیونی، خواستار برخورد جدی و قاطع مراجع امنیتی و قضایی نظام جمهوری اسلامی ایران با مدیران، کارشناسان و مجریان این برنامه از مرحله نوشتن فیلم‌نامه، مدیریت تولید و کارگردانی مسوولان ناظر و شورای پخش و عوامل بازیگری شدند. انتقاد نمایندگان آذری‌زبان مجلس با این بیانیه پایان نیافت؛ نماینده اردبیل دیروز، بخش اعظم نطق خود را به دفاع از اقوام و اقلیت‌ها در تمامیت اراضی کشور اختصاص داد و از عدم اجرای اصولی از قانون اساسی در این زمینه گلایه کرد. به گزارش خبرآنلاین، کمال‌الدین پیرموذن در سخنان خود آذربایجان را پیشانی ایران خواند و تاکید کرد: قرار این نبود که برخی اصول قانون اساسی مورد تایید امام (ره) و ملت ، بیش از سه دهه به اجرا درنیاید و رسانه ملی به اقوام شجاع ایران توهین کند.


در همین حال نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه هم در پایان جلسه دیروز در تذکری شفاهی خطاب به مجریان برنامه فتیله، مدیر شبکه دو سیما و رئیس سازمان صداوسیما گفت: به مسوولان صدا و سیما و شبکه دو و برنامه‌سازان فیتیله می‌گویم اگر احترام نمی‌کنید، لااقل بی‌احترامی نکنید. من به‌عنوان یک آذری‌زبان اعلام می‌کنم که هر توهین و نسبتی یا هر تبعیضی مطابق اصل ۱۹ قانون اساسی محکوم است و انتظار داریم که رئیس قوه‌قضائیه از این موضوع به راحتی عبور نکند.او تاکید کرد: از شورای نظارت بر صدا و سیما به‌ویژه نمایندگانی که در این شورا وجود دارند، می‌خواهیم که حقوق آذری‌ها را در نظر داشته باشند و آنان نیز احساس غروری که همه ملت ایران به ایرانی بودن خود دارند داشته باشند.


به گزارش خبرآنلاین، جلیل جعفری‌بنه خلخال، نماینده خلخال نیز در نطق میان دستور خود، ضمن محکوم کردن توهین به آذری‌زبانان در صدا و سیما تاکید کرد: این اولین‌بار نیست که در فضای رسانه‌ای کشور به مردم شریف، غیور و قهرمان و قهرمان‌پرور آذری‌زبان توهین می‌شود، اما به جد تاکید می‌کنم که باید آخرین آن باشد. او تاکید کرد: آیا شایسته است مردمی با شاخص‌های متعالی را با بعضی برنامه‌های سخیف جریحه‌دار کرد؟به گفته این نماینده مجلس نباید با این کارها بهانه به دست دشمنان و ضد انقلاب بدهیم و هزینه‌های گزافی را به کشور تحمیل کنیم. همچنین محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در نطق میان دستور خودبا بیان اینکه خلأهای قانونی و ضعف در نظارت‌ها باعث شده است وحدت ملی به‌شدت آسیب‌پذیر شود، گفت که مسوولانی مانند مسوولان صداوسیما نظارت کاملی بر اقدامات زیرمجموعه‌های خود ندارند و این آسیب جدی است.


شکایت سرافراز از سه نماینده

کمال‌الدین پیرموذن همچنین در نطق دیروز خود از شکایت رئیس صدا و سیما از سه نماینده مجلس خبر داد و گفت: عجبا که ما باید از آقای سرافراز برای توهین به اقوام، سیاسی کردن عزاداری مردم اردبیل و جبهه‌گیری در انعکاس توافق برجام شکایت کنیم، اما او در عوض از من و آقایان نادر قاضی‌پور و رمضان شجاعی کیاسری شکایت کرده است.