گروه خبر: لایحه شفاف‌‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان که جزئیات آن هفته گذشته در رسانه‌ها منتشر شده بود، چهارشنبه گذشته با قید دوفوریت از سوی رئیس‌جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. انتشار جزئیات این لایحه پیش از ارائه تقدیم آن به مجلس باعث شد برخی نمایندگان نسبت به اعلام وصول نشدن این لایحه از سوی هیات رئیسه مجلس، انتقاد کنند.


موضوعی که برخی آن را به اختلاف‌نظر مجلس و دولت درباره این لایحه نیز نسبت دادند. این در حالی است که رئیس ستاد انتخابات کشور، شامگاه چهارشنبه در گفت و گوی ویژه خبری تاکید کرد که دولت اختلاف نظری با مجلس درباره لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی ندارد.به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدحسین مقیمی گفت: اگر لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغات انتخابات به‌صورت دوفوریتی در مجلس تصویب شود به انتخابات آینده خواهد رسید و می‌توان اصلاحات مورد نیاز را در آن انجام داد، البته هر تصمیمی که مجلس بگیرد، می‌پذیریم. به گفته او هیچ رویکرد سیاسی در ارائه این لایحه وجود ندارد و بحث تخصصی است.از سوی دیگر محمد حسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس نیز در همین برنامه خبری تاکید کرد که لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی دوشنبه این هفته اعلام وصول می‌شود. او با تاکید بر اینکه بین لایحه شفاف سازی منابع انتخابات و سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب در حوزه انتخابات ابلاغ خواهند فرمود هیچ تعارضی وجود ندارد، گفت: این لایحه بستر مناسبی برای شفافیت حداکثری ممکن در هزینه‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری و مجلس خواهد بود.نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا انتخابات مجلس خبرگان در این لایحه لحاظ نشده است، افزود: در خصوص انتخابات مجلس خبرگان خود این مجلس در مورد چگونگی برگزاری انتخابات عمل می‌کند، البته ممکن است آنها نیز با توجه به این لایحه در برگزاری انتخابات به این مصوبه عمل کنند ضمن آنکه آنجا اصلا در معرض این آسیب‌ها قرار ندارد.این نماینده مردم درمجلس نهم تاکید کرد: هر چند نقش پول در انتخابات ایران اندک است، اما باید تلاش کنیم این نقش را به حداقل کاهش دهیم؛ افراد دارای صلاحیتی داریم که از تجربه مدیریتی، تعهد و انگیزه برخوردارند اما اصلا توانایی مالی برای حضور در انتخابات ندارند، لذا باید بستری فراهم کنیم تا آنها بتوانند در این عرصه ظهور و بروز کنند.در همین حال امیر خجسته، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درباره لایحه مذکور به خبرآنلاین گفته است که در انتخابات نباید کسانی که فساد اقتصادی دارند، ورود پیدا کنند و افراد و نامزدها را به نحو دیگری مدیریت کنند. به گفته خجسته مواردی که در این لایحه آمده است مطالبه مردم و خواست مقام معظم رهبری است. رهبر معظم انقلاب از سال‌های گذشته تاکید کرده بودند که انتخابات نباید دستاویز افرادی قرار گیرد که وابسته به باندهای قدرت و ثروت هستند.


احتمال تصویب نشدن لایحه

با این همه محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به «ایسنا» گفته است که شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان انتخاباتی در عمل امری دشوار است و این امکان نیز وجود دارد که مجلس با این لایحه موافقت نکند.