امضاهای سند اراک تکمیل شد

گروه دیپلماسی: همزمان با گزارش فصلی جدید آژانس که صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کرده است، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از تکمیل امضاهای سند بازطراحی و مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک خبر داد و گفت: اکنون راه برای اجرای کامل برجام هموار شده است. همزمان باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اعلام کرد که آمریکا نمی‌خواهد خرید نفت خام ایران توسط کشورهای دیگر از ارقام فعلی کمتر شود.


علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهوری روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: «امروز مطلع شدیم همه وزیران خارجه 6 کشور طرف مذاکره و نیز مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سند بازطراحی و مدرن‌سازی رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک را امضا کرده‌اند و از این پس، این سند رسمیت دارد.» همزمان یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که فرآیند امضای سند بازطراحی رآکتور اراک تکمیل و این سند به امضای وزرای خارجه ایران، 1+5 و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسید.


صالحی همچنین گفت: «براساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) قرار بود که طرف مقابل نسبت به همکاری در بازطراحی رآکتور تحقیقاتی اراک تضمین دهد که اکنون این کار انجام شده است.» رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: «با توجه به اینکه این سند به امضای ۶ کشور به نمایندگی از ۶ دولت و نیز اتحادیه اروپا رسیده، دارای اعتبار بالای سیاسی، حقوقی و بین‌المللی است. در این سند آنها اعلام کرده‌اند در طراحی، تامین تجهیزات و مراحل مختلف کار با جمهوری اسلامی ایران همکاری خواهند داشت.»او درباره زمان اجرای این سند گفت: «شروع کار ما در مورد رآکتور اراک دو شرط داشت؛ یکی صدور قطعنامه شورای حکام براساس بند ۱۴ برجام با رویکرد بسته شدن پرونده مسائل گذشته و دیگری ارائه تضمین‌های لازم از طرف مقابل نسبت به اجرای تعهدات.» علی‌اکبر صالحی تاکید کرد: «نامه مقام معظم رهبری و قانون اقدام متقابل مصوب مجلس شورای اسلامی در مورد برجام و شروطی که در آن نامه و قانون مصوب مجلس آمده همواره مورد توجه سازمان بوده و براساس آن اقدامات خود را تنظیم می‌کند.»


معاون رئیس‌جمهوری افزود: «همان‌طور که طرف مقابل ما در مورد شورای امنیت سازمان ملل اقدام به لغو قطعنامه‌های قبلی کرد، در این مورد هم با توجه به توافق صورت گرفته با رویکرد بسته شدن پرونده موضوعات گذشته باید قطعنامه‌ای در شورای حکام صادر شود.» او افزود: «همزمان مذاکرات در سطح تجاری با چین را آغاز کرده‌ایم وامیدواریم تا بعد از 15 دسامبر- 24 آذر- همه زمینه‌های لازم برای اجرای کامل برجام فراهم شود.»رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره گزارش آمانو از کاهش سانتریفیوژها در فردو و علت اجرای این کار در ایران گفت: «ما اجرای برجام را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و آن بخش از اقدامات مربوط به برجام را که بازگشت‌پذیر و زمان‌بر است را بلافاصله بعد از ابلاغ قانون برجام شروع کرده‌ایم.» صالحی افزود: «امیدواریم این کار به نحوی پیش برود که ما بعد از اعلام بسته شدن پرونده مسائل گذشته در شورای حکام بتوانیم در کمترین مدت، تاریخ اجرای قطعی برجام را محقق کنیم.»


معاون رئیس‌جمهوری تاکید کرد: «برای ما مهم است که این زمان ضمن در نظر گرفتن اصل تضمین‌های طرف مقابل، هرچه کوتاه‌تر باشد و تا حد ممکن از تاخیر در اجرای برجام و رفع کامل تحریم‌ها در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک جلوگیری شود.» رئیس سازمان انرژی اتمی در جواب به پرسشی در ارزیابی گزارش تازه آژانس نیز گفت: «گزارش تازه آژانس نسبتا خوب بود. اشاره داشت که جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود را انجام داده و هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران دیده نمی‌شود.» او اضافه کرد: «اگر به اظهارات اخیر آمانو در بروکسل و نیویورک نیز توجه کنیم به نظر می‌رسد آژانس به‌تدریج در مسیر درست خود قرار گرفته است. امیدواریم روز ۱۵ دسامبر- ۲۴ آذر- روز پایان پرداختن به مسائل گذشته ایران باشد.» صالحی تاکید کرد باید بعد از آن تاریخ، اجرای برجام را محقق کنیم که عملا این موضوع بستگی به سرعت اقدامات ما دارد زیرا اروپا و آمریکا دستورالعمل‌های لازم درخصوص رفع تحریم‌ها را صادر کرده‌اند.


آغاز فرآیند برچیدن سانتریفیوژها

همزمان با اظهارات علی‌اکبر صالحی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه با انتشار گزارش فصلی تازه‌اش در مورد ایران، تایید کرد که فرآیند برچیدن سانتریفیوژها در دو سایت نطنز و فردو آغاز شده است و فعالیت‌های هسته‌ای در ایران تحت نظارت آژانس ادامه دارد و هیچ انحرافی ازمقاصد صلح‌آمیز دیده نشده است.


تایید صلح‌آمیز بودن

در واکنش به گزارش آژانس «رضا نجفی» نماینده ایران در آژانس گفت گزارش جدید مدیرکل آژانس انرژی اتمی نشان می‌دهد که تمام فعالیت‌های هسته‌ای در تاسیسات ایران تحت نظارت این آژانس ادامه دارد و هیچ انحرافی از مقاصد صلح‌آمیز نداشته است. نجفی با بیان اینکه گزارش جدید مدیرکل دومین گزارش فصلی آژانس پس از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، افزود: «مدیر کل در چند جای گزارش خود به لغو تمام قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت براساس قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا اشاره کرده است.» او افزود: «این گزارش همچنان نشان می‌دهد که تمام فعالیت‌های هسته‌ای در تاسیسات ایران تحت نظارت آژانس ادامه دارد و هیچ انحرافی از مقاصد صلح‌آمیز نداشته است.» نماینده ایران در آژانس همچنین درباره نشست فنی- توجیهی آژانس که پیش از ظهر جمعه درخصوص ایران برگزار شد، به نقل از مدیرکل پادمان‌های آژانس گفت: «آژانس مشغول نگارش ارزیابی نهایی است و ارزیابی خود را اول دسامبر (۱۰ آذر) منتشر خواهد کرد.» او از قول واریورانتا همچنین اعلام کرد که مدیر کل آژانس، درخواست یک جلسه اضطراری خواهد داد که این جلسه اضطراری ۱۵ دسامبر برگزار می‌شود و شورای حکام در این جلسه در مورد مسائل گذشته تصمیم‌گیری می‌کند.


جمع‌آوری سانتریفیوژهای غیرفعال

همزمان سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به آخرین وضعیت جمع‌آوری سانتریفیوژهای غیرفعال در فردو و نطنز گفت: تاکنون نیمی از ۱۰ هزار سانتریفیوژ غیرفعال این سایت‌ها جمع‌آوری شده است و بقیه نیز تا ۲ هفته آینده جمع خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در برنامه پیشخوان شبکه خبر با اشاره به آخرین وضع جمع‌آوری سانتریفیوژهای غیرفعال در فردو و نطنز گفت: «10 هزار سانتریفیوژ غیرفعال در این سایت‌ها وجود دارد که تاکنون نیمی از آنها جمع شده است و بقیه نیز تا دو هفته آینده جمع خواهد شد.»او با بیان این مطلب گفت: «پس از جمع‌آوری سانتریفیوژهای غیرفعال، نوبت 9100 سانتریفیوژ فعال است که باید 2 هزار سانتریفیوژ آن جمع‌آوری شود که البته این کار را گذاشته‌ایم برای 24 آذر یا 15 دسامبر و زمانی که مطمئن شدیم پرونده هسته‌ای ایران برای همیشه بسته خواهد شد.» کمالوندی همچنین از برگزاری نشست کارشناسی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای جمع‌بندی اقدامات در چارچوب نقشه راه در سه‌شنبه هفته جاری در وین خبر داد.


تحریم‌ها نیمه ژانویه برداشته می‌شوند

همچنین، پایگاه بلومبرگ روز پنج‌شنبه نوشت که احتمالا ایران تعهدات خود را تا نیمه ژانویه انجام می‌دهد و تحریم‌ها رفع می‌شوند. پایگاه خبری بلومبرگ نوشته است که با توجه به سرعت جمع‌آوری سانتریفیوژهای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه تهران احتمالا تا نیمه ماه ژانویه برداشته خواهند شد. گزارش جدید آژانس نشان می‌دهد در ۲۸ روز گذشته ایران ۴۵۳۰ سانتریفیوژ را از دو سایت نطنز و فردو جمع‌آوری کرده است. بلومبرگ با تقسیم این عدد بر تعداد روزها، نوشته است که بنابراین ایران به‌طور متوسط روزانه ۱۶۲ دستگاه را برچیده است. اگر این روند با همین سرعت ادامه پیدا کند، تعهد ایران در زمینه کاهش شمار سانتریفیوژها به ۶۱۰۰ دستگاه، تا روز ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) تکمیل می‌شود.


به دنبال کاهش فروش نفت ایران نیستیم

از سوی دیگر، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که آمریکا نمی‌خواهد خرید نفت خام ایران توسط کشورهای دیگر از ارقام فعلی کمتر شود. به گزارش «ایرنا» واشنگتن قصد دارد سطوح فعلی فروش نفت ایران حفظ شده و تلاش نمی‌کند این مقدار کمتر شود.رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه (٢٧ آبان ماه) طی سخنانی گفت: «مطابق برنامه برجام (توافق موقتی که میان ایران و کشورهای 1+5 برای کاهش نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای تهران به دست آمد)، ایالات‌متحده آمریکا متعهد است اجازه دهد خرید نفت از ایران در سطوحی که در زمان توافق قرار داشت باقی بماند؛ بر همین اساس، دولت من به دنبال کاهش این مقدار نیست.»