گزارش آژانس نسبتا مثبت است

حسن بهشتی‌پور

کارشناس مسائل هسته‌ای

گزارش جدید یوکیا آمانو، مدیرکل‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دومین گزارش فصلی آژانس پس از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. این گزارش، نسبتا مثبت و خوب است.


در گزارش اخیر تاکید شده روند غنی‌سازی در ایران افزایش داشته و ذخایر غنی‌سازی اورانیوم حدود 400 کیلوگرم بیشتر شده است. این در شرایطی است که سخنگوی کاخ سفید در رابطه با افزایش ذخایر ایران توضیح داده است که فعلا ایران در حال انجام غنی‌سازی طبق روال گذشته است تا برجام اجرایی شود. در این گزارش مجدد یکسری از بحث‌هایی که تا به امروز بارها ذکر شده، تکرار شده است. البته این گزارش اهمیت چندانی ندارد و گزارشی که قرار است آمانو تا اواخر ماه نوامبر آماده کند، از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا آن گزارش درباره پرونده پی‌ام‌دی یا همان ابعاد احتمالی نظامی در ایران است. اگر گزارش آژانس مثبت باشد تا 10 روز پس از آن شورای حکام جلسه تشکیل خواهد داد و در آن جلسه این گزارش بررسی خواهد شد. سپس تصمیم گرفته می‌شود که پرونده ایران عادی شود یا خیر و همزمان ایران نیز اجرای برجام را آغاز خواهد کرد. به احتمال زیاد این گزارش آژانس یک گزارش بینابینی خواهد بود که در نهایت به مساله پی‌ام‌دی پایان خواهد داد.


البته باید توجه داشت در کل بحث پی‌ام‌دی، یک بحث سیاسی بود و اقداماتی که در این راستا صورت گرفت نیز کاملا جنبه سیاسی داشت اما در هر حال بسته شدن این پرونده بسیار اهمیت دارد و به دنبال آن روند همکاری‌ها میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در راستای اجرای برجام آغاز خواهد شد. همچنین در گزارش اخیر نیز قید شده است که آمانو در مورد ابعاد احتمالی نظامی تا پایان ماه نوامبر جمع‌بندی خود را اعلام خواهد کرد.