وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه طی 15 سال اخیر با رشد اقتصادی بدون اشتغال مواجه بودیم بیان کرد: در شرایط امروز که کشور از رکود خارج نشده است، 6 استان کشور را بررسی و بر مؤلفه‌های اصلی و گلوگاه‌های اشتغال تمرکز کردیم.


وی درباره مساله تعیین مزد به این نکته اشاره کرد که دولت در مساله تعیین مزد ناظر بین کارگران و کارفرمایان است و مزد با دو مبنای نرخ تورم و هزینه خانوار بررسی و تعیین می‌شود. علی ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با حضور در برنامه نگاه یک که از شبکه اول سیما بخش شد در بیان مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های وزارت کار، اشتغال و بیکاری را وظیفه یک دستگاه ندانست و گفت: اشتغال و بیکاری فقط یک مساله اقتصادی نیست بلکه مساله اجتماعی و فرهنگی نیز هست. وی بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد در مجموع از نرخ 1/ 12 درصد بیکاری در سال 91 به 6/ 10درصد بیکاری در سال 92 رسیده‌ایم که این نشان از کاهش نرخ بیکاری است. ربیعی با اشاره به جمعیت31 میلیون و 500 هزار نفری شاغل در سال 1400 اظهار کرد: اکنون جمعیت شاغل ما 22 میلیون و 400 هزار نفر است که این رقم باید در سال 1400 به 31 میلیون و 500 هزار نفر برسد و ما باید در این فاصله زمانی، شغل ایجاد کنیم. ربیعی با بیان اینکه در 15 سال اخیر رشد اقتصادی با اشتغال همراه نبوده است، گفت: رشد اقتصادی بدون اشتغال یک پدیده جهانی است. برای اینکه رویکردمان را تغییر دهیم بحث رشد فراگیر را مطرح کردیم به معنای رشدی که با ایجاد اشتغال همراه باشد که اگر به آن سمت حرکت کنیم 85 درصد اشتغال ما در آنجاست.


تعیین مزد بدون فشار به کارفرما

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره دستمزد نیروی کار گفت: در سال اول مسوولیتم ۲۵ درصد حقوق را افزایش دادیم که عملا ۳۱ درصد محسوب می‌شد این در حالی است که در سال گذشته با توجه به اینکه تورم ۱۵ درصد بود، افزایش حقوق را به ۱۷ درصد رساندیم. وی با اشاره به اینکه اگر دستمزد افزایش یابد هزینه کارفرما بالا می‌رود، ادامه داد: دولت در مساله تعیین مزد ناظر بین کارگران و کارفرمایان است و مزد با دو مبنای نرخ تورم و هزینه خانوار بررسی و تعیین می‌شود. در حال حاضر، تاثیر مزد در قیمت تمام شده برخی تولیدات ۳ درصد و در خدمات تا ۳۰ درصد است.


حذف یارانه ۲ میلیون و ۹۴۳ هزارنفر پردرآمد

ربیعی همچنین از حذف 2 میلیون و 943 هزارنفر از دریافت یارانه نقدی تا به امروز خبر داد و گفت: 80 درصد حذف شده‌ها اعتراضی نکرده‌اند و ما یارانه 66 درصد معترضان را برگردانیم ولی از آنها تضمین گرفتیم که اگر خلاف گفته هایشان ثابت شود به روشی که قانون معین می‌کند باید یارانه گرفته شده را پس بدهند ولی اگر اشتباه دولت باشد، جبران خواهد شد. در این بخش به دنبال کار حساب شده هستیم اما می‌گویند وقتی چیزی را می‌دهید، گرفتنش سخت است.