روسیه نمی‌تواند به تنهایی در سوریه دست به معامله بزند

مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه در گفت‌و‌گو با ماهنامه دیپلمات گفت: روسیه و ایران با هماهنگی و مشورت در بحران سوریه عمل می‌کنند. نقطه قوت روسیه در عملیات هوایی است و این عملیات بدون تحرکات زمینی و اطلاعات دقیق، موفق نخواهد بود. بنابراین شاید به‌نوعی به‌صورت طبیعی تقسیم نقش باشد و به آن معامله اطلاق نمی‌شود.


وی در ادامه تصریح کرد: کلید تحولات خاورمیانه و ترتیبات امنیتی در منطقه از تعیین سرنوشت سوریه رقم خواهد خورد، بنابراین قدرت‌های بزرگ از منافع راهبردی خود کوتاه نخواهند آمد. روسیه به تنهایی وارد بحران سوریه نشده است که به تنهایی دست به معامله بزند. روسیه با همراهی ایران و سایر نیروهای مقاومت موجود در منطقه وارد سوریه شده است. سنایی با بیان اینکه اختلاف جدی میان روسیه و ایران در حوزه تحولات سوریه وجود ندارد، ولی تفاوت نگاه‌ها و اولویت‌ها هست، تصریح کرد: روسیه نگاه ایدئولوژیک به قضیه ندارد. روسیه تبادل اطلاعات امنیتی و نظامی با رژیم صهیونیستی در باره سوریه دارد؛ ولی ایران این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسد.


سنایی با اشاره به اینکه اختلافات میان روسیه و غرب، عمیق‌تر از آن است که بتوانند با یک معامله، مشکلات خود را حل‌و‌فصل کنند، تصریح کرد: الان دوره حاکمیت نظام چند قطبی در جهان است، مثل زمان جنگ سرد نیست که دو قدرت بزرگ با یک معامله، یک بحران بین‌المللی را به پایان برسانند. سنایی با تاکید بر اینکه سیاست راهبردی مسکو حفظ حاکمیت مشروع و ساختار نظام در سوریه است، اظهار کرد: در شرایط کنونی تحقق این هدف با سرنوشت بشار اسد گره خورده است. سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه روسیه بازی و نقش خود را در سوریه ایفا می‌کند، گفت: چنانچه روزی تغییر رئیس‌جمهور سوریه مدنظر باشد، روسیه آن را از مجاری قانونی و دموکراتیک دنبال خواهد کرد. شرایط منطقه و افکار عمومی، اجازه تغییرات مستقیم خارجی از طریق کشورهای ثالث را برنمی‌تابد. وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو تاکید کرد: حضور قدرتمند روسیه در منطقه در کنار حضور آمریکا، تاثیرات خود را خواهد گذاشت و می‌تواند در روند تحولات منطقه در مقابله با زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها و متحدانش موثر باشد.


سنایی در پایان با تاکید بر اینکه آمریکا از حضور نظامی روسیه در سوریه شوکه نشد، اظهار کرد: با توجه به وجود و حضور نیروهای هوایی غرب و عملیات آنها در سوریه و منطقه، حضور نظامی روسیه نمی‌تواند بدون اطلاع غرب باشد. برخی رسانه‌های روسیه نیز خبر دادند که رئیس‌جمهوری روسیه در ملاقات خود با رئیس‌جمهوری آمریکا در حاشیه مجمع عمومی در نیویورک، وی را از عزم روسیه بر عملیات نظامی در روسیه مطلع کرده بود.