گروه دیپلماسی: سید‌عباس عراقچی گفت در نشست نخست از دومین کمیسیون مشترک ایران و 1+5 درباره نحوه برچیدن تحریم‌ها و دستور العمل‌ها و آیین نامه‌هایی که طرف مقابل باید تهیه کند، بحث و تبادل نظر شد.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام ظهر دوشنبه پس از نشست کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ در وین به خبرنگاران گفت: در این جلسه ۲ ساعته بحث‌های متنوعی داشتیم و درخصوص قطعنامه شورای حکام تبادل نظر صورت گرفت. معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه افزود: به هر حال قطعنامه را باید ۱+۵ به شورای حکام ارائه کنند ولی با ایران در این زمینه مشورت می‌کنند. در این جلسه مشورت‌های خوبی درخصوص نحوه برداشته شدن تحریم‌ها، دستور العمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی که آنها باید تهیه کنند، داشتیم. او گفت: درباره سایر مراحل اجرایی شدن برجام و قدم‌هایی که باید تا قبل از روز اجرایی شدن برداشته شود، لازم بود هماهنگی‌ها و بحث‌هایی صورت ‌گیرد. عراقچی فضای جلسه را خوب توصیف کرد و افزود: به نظرم هم فضای جلسه فضای خوبی بود و هم اینکه اراده و تمایل همه طرف‌ها مبنی بر پیشرفت فعالیت‌ها و اجرای برجام بود.

سید‌عباس عراقچی پیش‌تر هم گفته بود که بخش مهمی از مذاکره با هلگا اشمید به بررسی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی 1+5 به شورای حکام گذشت و تصمیم‌هایی گرفته شد که همه چیز به سمت اجرایی شدن برجام پیش برود. عراقچی به همراه مجید تخت روانچی معاون وزیر امور خارجه عصر یکشنبه با هلگا اشمید معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکره داشت. روز دوشنبه هم جلسه کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در وین برگزار شد. رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در پاسخ به ارزیابی آژانس هم گفت: گزارش آژانس هم در عین اینکه شاید در بعضی بخش‌ها نتوانسته ارزیابی قطعی داشته باشد، ولی ارزیابی نهایی اش کاملا روشن است.» عراقچی اضافه کرد: «اذعان آژانس به اینکه آنچه در ایران بوده از حد مطالعاتی فراتر نرفته در حقیقت یک مهر بطلان بر همه ادعاهایی است که در طول 12 سال گذشته مطرح می‌شده است.» همزمان دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز گفت با انتشار گزارش آژانس هیچ دلیل حقوقی، فنی و قانونی برای بسته نشدن مسائل گذشته مربوط به برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی در دیدار پیش از ظهر دوشنبه با علی حسن خلیل وزیر دارایی لبنان این مطلب را بیان کرد. او افزود: «اگرچه این گزارش در پاره‌ای موارد ناقص، غیر‌قابل قبول و مردود است، لیکن بندهایی از آن ضمن تایید عدم انحراف در برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی به‌صورت صریح نشان دهنده باطل بودن ادعاها و اتهاماتی است که طی 11 سال گذشته از سوی برخی کشورها در این زمینه مطرح می‌شد.» از سوی دیگر عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیروز در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: «بدون شک گزارش آمانو یکی از مثبت‌ترین گزارش‌ها در طول 2 دهه اخیر است و ما در این مدت کمتر گزارش مثبتی را شاهد بودیم.» ولادمیر ورونلوف، نماینده‌ روسیه در آژانس نیز گفت: انتظار داریم قرارداد تبادل اورانیوم روسیه و ایران تا آخر ماه ژانویه 2016 تکمیل شود.