ایران و 6کشور، مسوول تنظیم لیست تروریست‌ها

گروه دیپلماسی: ایران که تا پیش از توافق هسته‌ای به‌عنوان بخشی از مشکل منطقه و بحران سوریه قلمداد می‌شد، امروز به‌عنوان یکی از بازیگران مهم و اثرگذار که حامل راه‌حل برای کلاف سردرگم سوریه است، شناخته می‌شود. سه دور نشست بین‌المللی در وین و نیویورک و حضور ایران در آن نشان از این واقعیت دارد و خود را در خروجی نشست‌ها و در بیانیه‌های پایانی به خوبی نشان داده است. در تازه‌ترین تحول منبعث از نشست بین‌المللی سوریه در نیویورک، ایران و ۶ کشور دیگر مسوولیت تنظیم لیست تروریست‌ها را بر عهده گرفته‌اند. در همین ارتباط معاون وزیر خارجه ایران بیان کرد در گفت‌وگوی ملی سوریه جایی برای تروریست‌ها وجود ندارد، اما معارضه واقعی و معتقد به راهکار سیاسی، نقش خود را ایفا خواهد کرد. همزمان وزیر خارجه آمریکا نیز اذعان کرد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای حل بحران سوریه، شباهت زیادی به طرح پیشنهادی ایران دارد.


حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با «ایسنا» در ارزیابی از سومین نشست حل بحران سوریه در نیویورک، با بیان اینکه در سومین نشست بین‌المللی سوریه اختلاف اساسی بر سر تعیین مصادیق گروه‌های تروریستی بود، تاکید کرد: «وزیر خارجه کشورمان که ریاست هیات ایرانی را برعهده داشت با استدلال‌های منطقی مانع آن شد که لیستی جهت‌دار در موضوع گروه‌های تروریستی به تصویب برسد و در نهایت توافق شد که کارگروهی متشکل از ایران، روسیه، عمان، مصر، ترکیه، اردن و فرانسه برای تنظیم این لیست و ارائه آن به سازمان ملل اقدام کنند.» امیرعبداللهیان با اشاره به قطعنامه مصوب شورای امنیت افزود: «تهران از توقف درگیری‌ها، مبارزه جدی با تروریسم، آغاز روند سیاسی و کمک به بازگشت آوارگان سوریه به کشورشان حمایت می‌کند.» شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه با آرای اکثریت قطعنامه‌ 2254 را که در آن بر پایان درگیری‌ها در سوریه تاکید شده تصویب کرد. در این قطعنامه که پنج عضو دائم شورای امنیت از جمله روسیه در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو آن را تصویب کردند بر آغاز مذاکرات از اولین روز سال آینده میلادی درباره روند انتقال سیاسی قدرت در سوریه تاکید دارند. همچنین در این قطعنامه بر تشکیل دولت وحدت ملی ظرف 6 ماه و برگزاری انتخابات ظرف 18 ماه تاکید شده است.


همزمان نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تاکید کرد کسانی هستند که هنوز هم علنا ما را تهدید به گزینه نظامی می‌کنند. در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان تاکید کرد: «تهران، مسکو و تعدادی از کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس معتقدند هیچ کس نمی‌تواند به جای مردم سوریه تصمیم بگیرد.» امیرعبداللهیان افزود: ما به حمایت‌های خود از سوریه ادامه می‌دهیم و در پایان روند سیاسی فقط مردم سوریه تصمیم خواهند گرفت. این دیپلمات با بیان اینکه ما از گفت‌وگوهای سوری-سوری حمایت می‌کنیم، ادامه داد: در گفت‌وگوی ملی سوریه جایی برای تروریست‌ها وجود ندارد، اما معارضه واقعی و معتقد به راهکار سیاسی، نقش خود را ایفا خواهد کرد و انتظار می‌رود قطعنامه جدید سازمان ملل روند مبارزه با تروریسم و فرآیند سیاسی را بر مبنای تعهد کشورها و رای شفاف مردم سوریه تقویت کند. معاون وزیر خارجه ایران در پایان تاکید کرد: «اکنون زمان آن گذشته است که برخی بخواهند با استفاده ابزاری از تروریسم به مداخلات خود در سوریه ادامه دهند. اینکه بشار اسد در پایان روند سیاسی مجددا کاندیدا شود به خود ایشان مربوط است و در نهایت مردم سوریه انتخاب خواهند کرد و موضوع رهبری سوریه در صلاحیت مردم سوریه است.»


قطعنامه شورای امنیت، مشابه طرح ایران

همزمان با اظهارات امیرعبداللهیان، وزیر خارجه آمریکا اذعان کرد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای حل بحران سوریه، شباهت زیادی به طرح پیشنهادی ایران دارد. به گزارش خبرگزاری فارس، جان کری روز جمعه به وقت نیویورک (بامداد شنبه به وقت تهران) گفت: قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل در مورد سوریه، به طرح پیشنهادی ایران برای حل بحران بسیار شباهت دارد. کری این اظهارات را پس از تصویب قطعنامه 2254 در شورای امنیت، در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و استفان دی میستورا، نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه در جمع خبرنگاران مطرح کرد.


او در پاسخ به خبرنگار شبکه العربیه گفت: «حدود یک سال قبل هم، ایرانی‌ها طرحی را برای صلح در سوریه ارائه کردند که مشتمل بود بر آتش‌بس، تدوین قانون اساسی جدید، ایجاد دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات. می‌بینید که این تا حد بسیار زیادی به این (قطعنامه شورای امنیت) نزدیک است.» کری در ادامه گفت: آمریکا، کشورهای غربی و معارضین پس از مشاهده آنکه اصرار بر کناره‌گیری فوری اسد «جنگ را طولانی» می‌کند، حاضر به امتیازدهی شدند و پذیرفتند که رئیس‌جمهور سوریه طی یک دوره انتقالی از قدرت کناره‌گیری کند. او با این حال بار دیگر تاکید کرد که تا زمانی که اسد در قدرت حضور داشته باشد، جنگ در سوریه متوقف نمی‌شود. در ادامه لاوروف به اظهارنظر پرداخت و گفت مصوبه شورای امنیت یک نکته کلیدی دارد و آن اینکه تنها مردم سوریه باید در مورد آینده خود تصمیم‌گیری کنند.


دیدارهای ظریف درنیویورک

وزیر خارجه ایران در نخستین روز اقامت خود در نیویورک علاوه بر دبیرکل سازمان ملل و قائم مقام او با وزرای خارجه کشورهای چین وآلمان نیز دیدار و با آنها پیرامون مسائل مربوط به بحران سوریه و تروریسم و یافتن راه‌های ممکن برای مقابله با آن دیدار و گفت‌وگو کرد. محمدجواد ظریف روز جمعه در پی دیدار با یان الیاسون قائم مقام دبیر کل سازمان ملل با فرانک اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان و سپس با ونگ‌ یی وزیر خارجه جمهوری چین نیز دیدار وگفت‌وگو کرد. گرچه از جزئیات این دیدارکه یک روز قبل از اجلاس صلح سوریه در نیویورک برگزار شد، اطلاعی در دست نیست، اما به گفته ظریف درگفت‌وگو با خبرنگاران داخلی محور اصلی این گفت‌وگوها بحران سوریه و تلاش‌های دیپلماتیک به منظور حل این بحران بوده است. ظریف همچنین عصر پنج‌شنبه با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل دیدار کرد. ظریف همان‌طور که در بدو ورود به نیویورک درگفت‌وگو با خبرنگاران احتمال داده بود که در این سفر با جان کری وزیرخارجه آمریکا نیز دیداری داشته باشد بعد از ظهر جمعه در مقر سازمان ملل با او نیز دیدار کرد. موضوع گفت‌وگوهای این دیدار به گفته وزیرخارجه اجرای برجام و بحث وگفت‌وگو پیرامون چالش‌های مربوط به آن بوده است.