گروه دیپلماسی: رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که مبارزه با تروریسم نیازمند عزم جدی بین‌المللی است. به گزارش «ایرنا»، علی لاریجانی روز گذشته پس از دیدار رئیس مجلس سنای فرانسه در نشست خبری مشترک در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا فرانسه و ایران به دیدگاه مشترکی در مبارزه با تروریسم رسیده‌اند، ابراز کرد: «فرانسه مستحق‌تر از دیگر کشورهای اروپایی است که درمبارزه با تروریسم فعال باشد چراکه اخیرا فاجعه عمیقی در این کشور توسط تروریست‌ها رخ داد.»


او با تاکید بر اینکه در دیدار با رئیس مجلس سنای فرانسه گفت‌وگو در مورد تروریسم جدی بود، یادآور شد: ابعاد و لایه‌های مختلف مبارزه با تروریسم را در این دیدار ورق زدیم و آقای لارشه نکات خوبی را مطرح کرد. رئیس مجلس تاکید کرد: ظرافت‌های واقع‌بینانه در این مساله وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، بحث‌های ما در این مورد دقیق، سازنده و رو به جلو بود. لاریجانی در ابتدای این نشست خبری مشترک با ابراز خوشحالی از سفر لارشه رئیس مجلس سنای فرانسه به ایران گفت: مذاکرات نسبتا مفصلی درباره همکاری‌های پارلمانی، اقتصادی و مسائل مختلف منطقه‌ای داشتیم و سفر او را مهم ارزیابی می‌کنم. رئیس مجلس سنای فرانسه بامداد دیروز برای دیدار با مقامات ایران وارد تهران شد. دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی نخستین برنامه او در این سفر بود. او در این سفر چهار روزه همچنین قرار است با رئیس‌جمهوری، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر امورخارجه دیدار و گفت‌وگو کند.


روابط فرانسه و ایران مستحکم‌تر می‌شود

همزمان رئیس مجلس سنای فرانسه با تاکید بر اینکه روابط فرانسه و ایران مستحکم‌تر می‌شود، گفت: رئیس‌جمهوری اسلامی ایران هفتم بهمن ماه (۲۷ ژانویه) به فرانسه سفر می‌کند. ژرار لارشه در این نشست خبری مشترک با یادآوری اظهارات فرانسوا اولاند مبنی بر اینکه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران ۲۷ و ۲۸ ژانویه به فرانسه سفر می‌کند، ابراز امیدواری کرد که سفر دو روزه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران زمانی صورت گیرد که بحث تحریم‌ها کاملا تمام شده و سرآغاز دوره جدیدی باشد. رئیس مجلس سنای فرانسه همچنین به تشریح دیدار خود با لاریجانی پرداخت و گفت: این نخستین سفر رئیس مجلس سنای فرانسه به ایران است و من به دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی به ایران آمده ام و در این راستا از این دعوت سپاسگزارم. لارشه با یادآوری اینکه در دیدار با لاریجانی درباره تحکیم روابط پارلمانی گفت‌وگو کرده است، افزود: این دیدار سرآغاز روابطی مستحکم‌تر میان ایران و فرانسه خواهد بود. او ادامه داد: ما بیش از هر چیز درباره تحکیم روابط دو کشور صحبت کردیم که این همکاری‌ها توسط مجلس و وزارت امور خارجه ایران در ۱۴ ماه گذشته آغاز شده و چند ماه پیش کمیسیون امنیت ملی سنای فرانسه گزارشی به نام ایران قدرت بزرگ منطقه منتشر کرد که دلیل دیگری برای سفر من به ایران است. او تاکید کرد: «در این دیدار با لاریجانی درباره ایجاد روابط مستحکم با بسامد بیشتر صحبت کردیم.»