فارس: معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی با اشاره به رفت و آمد هیات‌های تجاری خارجی و با اشاره به اقدامات کشور برای شرایط پساتحریم و جذب سرمایه خارجی عنوان کرد: در این راستا مذاکره و توافق با موسسات تضمین اعتبار مانند ‌ساچه ایتالیا، هرمس آلمان، یوکی‌ای‌اف انگلیس و امثال آن باید انجام شود تا بتوان منابع مالی از موسسات و بانک‌های بین‌المللی دریافت کرد. محمد خزاعی ادامه داد: این موسسات منابع مالی و خطوط اعتباری بانک‌های دنیا را پوشش ضمانتی می‌دهند، به‌طوری که خود آنها نسبت به فاینانس پروژه‌ها یا در قالب سرمایه‌گذاری وارد عمل می‌شوند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه طی یک ماه گذشته علاوه بر یک موسسه دانمارکی مذاکراتی از سوی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی با موسسه هرمس آلمان صورت گرفته است، گفت:‌ آخرین مذاکره هفته گذشته در مورد دو موضوع تسویه معوقات ما به موسسه هرمس و ایجاد خطوط اعتباری و تضمین آن صورت گرفت. خزاعی افزود: در گذشته برخی وام‌ها از طریق این موسسه ضمانت شده بود، اما به دلیل تحریم‌ بانک‌های ایرانی پرداخت اقساط سررسید شده به بدهی معوق تبدیل شد. وی تاکید کرد: توافق شده بیش از ۵۰۰ میلیون دلار حداکثر ظرف یک سال یا به محض رفع مشکل موجود خطوط انتقال پول معوقات مذکور تسویه شود.


ایجاد خط اعتباری بیش از ۵ میلیارد دلاری از سوی هرمس

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران اعلام کرد مسوولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای تامین مالی بالغ بر 5 میلیارد دلار با موسسه هرمس آلمان توافق کرده‌اند و قرار است این منابع طی 2 تا 3 سال آینده پرداخت شود.


دستگاه‌های اجرایی طرح‌های خود را آماده کنند

به گفته خزاعی، برای استفاده از خطوط اعتباری توافق شده با هرمس آلمان یا خطوط اعتباری که در آینده پس از رفع تحریم‌ها باز می‌شود، لازم است وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی که نیازمند منابع مالی برای اجرای پروژه‌های زیرساختی از قبیل حمل و نقل (هوایی، زمینی، دریایی)، انرژی، کشاورزی، مدیریت منابع آب و دیگر پروژه‌های مطالعه شده خود هستند، با در نظر گرفتن سهم منابع داخلی، نسبت به انجام مذاکرات فنی پروژه‌ها اقدام کنند. وی یادآور شد:‌ در غیر این صورت خطوط اعتباری یا منابع توافق شده، بدون تقاضا و مشتری در بانک باقی خواهد ماند. معاون وزیر اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه ایران با هر شرایطی به دنبال جذب سرمایه خارجی نخواهد بود، بیان کرد:‌ به دنبال جذب سرمایه‌هایی هستیم که منجر به ایجاد و توسعه بازار رقابتی و صادراتی، توسعه زیرساخت‌ها، ورود تجهیزات و ماشین‌آلات فنی و انتقال دانش تخصصی شود. وی ادامه داد: در تامین منابع خارجی اولویت با سرمایه‌گذاری مستقیم است، زیرا بار تعهد بازپرداخت منابع، توسط کشور را کم کرده یا ندارد، اما در برخی از پروژه‌های زیرساختی سرمایه‌گذار خارجی بنا به دلایلی رغبتی برای حضور مستقیم ندارد، بنابراین به اجبار به سمت فاینانس خواهیم رفت.


شل بدهی ۳ میلیارد دلاری را پس‌از رفع تحریم می‌پردازد

خزاعی یکی دیگر از کارهای انجام شده را مذاکره با خزانه‌داری انگلیس دانست و گفت:‌ در این مذاکرات روی ایفای تعهدات دولت انگلیس نسبت به طلب نزدیک به 3 میلیارد دلار از شرکت نفتی «شل» بحث شد و براساس اظهارنظر طرف مقابل، خزانه‌داری انگلیس پذیرفت که به محض برداشته شدن تحریم و نقل‌وانتقال مالی، شرکت مذکور بدهی خود را به ایران پرداخت کند.