روش صحیح حذف تروریسم عکس: President.ir
گروه خبر: بیست‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی «با موضوع بحران‌های کنونی جهان اسلام» روز گذشته با حضور رئیس‌جمهوری در محل اجلاس سران برگزار شد. رئیس‌جمهوری در این کنفرانس گفت:مذاکرات هسته‌ای ایران نشان داد که با منطق و استدلال می‌توان دنیای امروز را به راه حق و مسیر درست کشاند و مشکلات عظیم و پیچیده را با مذاکره حل و فصل کرد.

حسن روحانی در ادامه افزود: از مدل برجام می‌توان برای حل سایر مشکلات و اختلافات جهان بهره برد. رئیس‌جمهوری همچنین در مراسم گشایش بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، با تاکید بر اینکه «فریاد جهان اسلام باید فریاد پایان خشونت و آغاز همکاری و کمک به یکدیگر باشد»، گفت: امروز پاسخ به ندای پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) در گرو وحدت، پرهیز از خشونت و گسترش مودت اسلامی است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، وی اظهار کرد: اگر روزی دغدغه ما این بود که قدرت‌های خارجی به کشتار و غارت مسلمانان و اشغال سرزمین‌های آنها می‌پرداختند، امروز در وضعیتی هستیم که در جمع کشورهای اسلامی، کشوری با پرچم اسلام بر سر مسلمانان بی‌گناه بمب و موشک می‌‌ریزد یا گروه‌هایی به نام دین، اسلام و جهاد، تیغ بر چهره اسلام و مسلمانان می‌کشند.


فراموش کردن متجاوز اصلی

رئیس‌جمهوری افزود: شاید هیچ‌گاه گمان نمی‌بردیم که روزی در دنیای اسلام رژیم صهیونیستی به‌عنوان متجاوز اصلی فراموش شود و حتی از صفحه اخبار کنار گذاشته شود و به جای آن اخبار کشتار مسلمانان به دست مدعیان اسلام و با پرچمی که نام مبارک ‌الله و پیامبر گرامی اسلام(ص) بر آن نقش بسته است، در صدر اخبار قرار گیرد. روحانی اظهار کرد: تاکنون دشمنان، اسلام را دین خشونت و خونریزی معرفی می‌کردند و اکنون جمعی اندک درون امت اسلامی نیز به نام جهاد، در عمل و در کلام، اسلام را دین کشتار، خونریزی و ظلم معرفی می‌کنند.


خطر تبدیل خشونت به گفتمان

روحانی با طرح این سوال که این همه خشونت و خونریزی از کجا نشات می‌گیرد، ادامه داد: آغاز خشونت، خارج شدن اعتدال از فکر و سخن است. خطر واقعی آن زمانی است که در جامعه‌ای خشونت تبدیل به گفتمان می‌شود و تا گفتمان ما بر مدار اعتدال و به‌دور از افراط نباشد، نتیجه آن خشونت فکری و عملی خواهد بود. روحانی گفت: جای تاسف بسیار است که مدارسی به نام دین برپا می‌شود اما قرائت آنها از دین قرائت خشونت‌آمیز است و به جای اینکه هویت اسلام در برابر هویت الحاد و کفر قرار گیرد، هویت شیعه و اهل تسنن را روبه‌روی هم قرار داده‌اند.


گفتمان غلط هلال شیعی

روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه آنچه عده‌ای به نام هلال شیعی مطرح می‌کنند گفتمان بیمارگونه و غلط است، گفت: ما نه هلال شیعی داریم و نه هلال سنی، بلکه ما بدر اسلامی داریم. رئیس‌جمهوری لزوم اتحاد مسلمانان جهان را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: ویرانی سوریه و تخریب بناها و آثار تمدنی این کشور و دزدیدن نفت مردم سوریه و فروش آن به دیگران به نفع کیست؟ تضعیف کشوری که در برابر متجاوز اصلی یعنی رژیم صهیونیستی سال‌ها مقاومت کرده است، به نفع چه کسانی است؟ روحانی اضافه کرد: آیا تضعیف سوریه به نفع دنیای اسلام و به نفع همسایه‌های مسلمان این کشور است؟ و آیا تخریب سوریه موجب آبادانی ترکیه، اردن، ‌عربستان یا دیگر کشورها خواهد شد؟ به جز رژیم صهیونیستی و آنهایی که ضدمسلمانان هستند، چه کسی از ویرانی سوریه و عراق خوشحال است؟ روحانی با اظهار تاسف از اینکه 84 درصد خشونت، ترور و ‌آدم‌کشی در حوزه دنیای اسلام، شمال آفریقا، خاورمیانه و غرب آسیا در حال وقوع است، گفت: آیا درست است که با ثروت جهان اسلام بمب بر سر مردم یمن بریزند یا موشک‌های ضدزره از آمریکا خریداری کرده و آن را در اختیار داعش و دیگر گروهک‌های ضداسلامی قرار دهند؟ روحانی اضافه کرد: آیا شرم‌آور نیست که زن‌ها و کودکان از میان دریاها و رودخانه‌ها به سختی عبور کرده و به پناه یک کشور غیراسلامی بروند و آن کشور هم آنها را پشت دروازه‌های خود نگه دارد؟ اگر امروز پیامبر اسلام (ص) و اصحاب ایشان در میان ما بودند این فاجعه بزرگ را تحمل می‌کردند؟


فقر عامل اصلی سربازگیری داعش

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در شرایط کنونی جهان راهی وجود ندارد جز آنکه همه مسلمانان دست به دست هم داده و متحد شوند و از همه کشورهای اسلامی منطقه و خارج از منطقه و حتی آنهایی که تا امروز بر سر همسایگان خود بمب و موشک ریخته‌اند دعوت می‌کنم که راه صحیح و درست را برگزینند. روحانی خطاب به کشورهایی که بمب و موشک بر سر همسایگان خود می‌ریزند، اظهار کرد: شما در یک‌سال گذشته اگر هزینه خرید بمب و موشک‌ها از آمریکا را به گرسنگان می‌دادید، امروز جهان اسلام این‌گونه گرفتار فقر نبود. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: اگر گروهک‌هایی همچون داعش می‌توانند سربازگیری کنند عامل اصلی آن فقر مادی و فرهنگی است بنابراین بیایید دست به دست هم داده و این نوع فقر را از بین ببریم.


تروریسم با بمب از بین نمی‌رود

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: تروریسم با بمب از بین نمی‌رود و باید با تغییر گفتمان در مسیر حذف تروریسم گام برداشت. روحانی خاطرنشان کرد: روزگاری در ایران حاکمانی به نام مغول مسلط شدند و عالمان را کشتند و مساجد را ویران کردند اما زمانی که فرهنگ گفتمانی ایران توسط عالمان و حکیمان مسلط شد همین مغول‌ها مروج احکام اسلام و سازنده مساجد بزرگ اسلامی شدند. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: امروز باید فکر جوانان دنیای اسلام را تحت تاثیر گفتمان صحیح قرار دهیم و بزرگ‌ترین وظیفه، تصحیح تصویر اسلام در افکار عمومی جهان است و باید کاری کنیم که افکار عمومی با اسلام واقعی آشنا شود.


مهار خشونت با مذاکره

روحانی با اشاره به لزوم حرکت در مسیر جهان بدون خشونت، اظهار کرد: این دولت از روز اول به جهان پیشنهاد جهان بدون خشونت را داده و اعلام کرده که هر مشکلی در هر حدی که باشد بر سر میز مذاکره و گفتمان قابل حل است. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: ما با مذاکره و منطق توانستیم در برابر قدرت‌های بزرگ جهانی، اختلاف و معضلی را که سال‌ها میان ما و آنها در حال تشدید بود، مهار کنیم و بر سر میز مذاکره پیچیده‌ترین مساله بین‌المللی را به راه‌حلی بکشانیم که به نفع همه طرف‌های مذاکره، منطقه و جهان باشد.


آینده ملت‌ها به دست مردم آن کشور است

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: هیچ‌کس تصور نکند که گروه‌های تروریستی به نفع کسی یا کشوری خواهد بود و کسی فکر نکند که اگر با رهبر کشوری مخالف است با استفاده از ترویج خشونت، بمب و موشک می‌تواند آن را تغییر دهد، آینده ملت‌ها به دست مردم آن کشور است و با بمب و موشک نمی‌توان برای آینده یک ملت تصمیم گرفت. همه باید در برابر قدرت ملت‌ها سر تعظیم فرود بیاورند.

روش صحیح حذف تروریسم