گروه دیپلماسی:‌ مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای ایران از آغاز اجرای برجام «پیش از پایان دی ماه» خبر دادند؛ سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی در حاشیه مراسم ختم پدر همسر کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به پرسشی راجع به زمان اجرای دقیق برجام این مساله را بیان کردند.

به گزارش «ایسنا» تخت‌روانچی با بیان اینکه زمان اجرای برجام تا اواسط دی و قبل از پایان دی‌ماه خواهد بود گفت که ممکن است تا پیش از اجرای برجام جلسات کمیسیون مشترک تشکیل شود. او همچنین گفت که اجرای برجام حدود چند هفته دیگر است و به‌طور دقیق نمی‌توان زمان آن را اعلام کرد اما همزمان ابراز امیدواری کرد که برجام تا اواسط دی و قبل از پایان دی به مرحله اجرا درآید. معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قبل از اجرای برجام دیداری بین وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ یا برگزاری جلسه کمیسیون مشترک در نظر گرفته شده است، گفت: «هنوز برنامه‌ای نداریم. ممکن است کمیسیون مشترک تشکیل شود ولی باز هم هنوز برنامه‌ای نداریم.» همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان تخت‌روانچی تاکید کرده است که قبل از اجرای برجام برنامه‌ای برای دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا نداریم. او درباره تاثیرات قانون اخیر آمریکا در ایجاد محدودیت برای صدور ویزا برای کسانی که به ایران سفر می‌کنند بر روند اجرای برجام، تاکید کرد: «این یکی از موضوعات مورد بحث است و در حال رایزنی هستیم. نامه آقای کری هم خیلی روشن است و باید ببینیم در عمل چه خواهند کرد.»


گزارش عراقچی به کمیسیون امنیت

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به جلسه دیروز این کمیسیون با عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه درباره مصوبه ضدایرانی کنگره آمریکا و آینده برجام گفت: آقای عراقچی در توضیحات درباره چرایی بروز این اتفاقات بخشی از آنها را به این مساله نسبت داد که فضای داخلی آمریکا در حال حاضر پرالتهاب و ضدمسلمانان است و همین مساله زمینه تصویب این قانون را فراهم کرده است. جوکار ادامه داد: آقای عراقچی در توضیحات خود تصریح کرد که این مسائل در دست رئیس‌جمهور آمریکا است و آنها به ما تضمین داده‌اند که مشکلی برای ایجاد برجام ایجاد نمی‌کنند. جوکار اضافه کرد: آقای عراقچی به اعضای کمیسیون گفت که اگر برجام جلو برود، این مسائل حل می‌شود و مشکلی برای ما ایجاد نمی‌کند.


همکاری با اروپا بر سر ساخت نیروگاه

همزمان با این اظهارات، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که ایران بتواند بعد از آغاز اجرای روند برجام با کشورهای اروپایی نیز در زمینه ساخت نیروگاه همکاری داشته باشد. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با برنامه «بدون خط ‌خوردگی» با رد اخبار منتشر شده از او مبنی بر اینکه در هفته جاری کلنگ‌زنی ۲ نیروگاه مشترک ایران و روسیه انجام می‌گیرد، گفت: «این کلنگ‌زنی طی هفته‌های آینده صورت می‌گیرد و در حال گفت‌وگو با روس‌ها هستیم تا در اولین فرصت ممکن بعد از تعطیلات سال نو میلادی این اتفاق صورت بگیرد.» همچنین او در مورد روند ساخت نیروگاه‌ها توضیح داد که معمولا ساخت نیروگاه به‌صورت زنجیره‌ای است و ایران نیز در همان مقطع بحث ساخت ۴ نیروگاه را با روسیه مطرح کرد، اما در ایران با توجه به شرایط، روند ساخت یک نیروگاه به پیش رفت. سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود که برای ساخت نیروگاه دوم و سوم، ایران حدود ۳۰ قرارداد و متمم در طول ۲ سال گذشته با روس‌ها بسته‌ است. درعین حال کمالوندی در پاسخ به این سوال که آیا ایران فقط با روسیه در مورد ساخت نیروگاه همکاری می‌کند یا قرار است با کشورهای دیگر نیز در این ارتباط همکاری داشته باشد، گفت: «در طول چند ماه گذشته به برخی از کشورهای اروپایی سفرهایی داشتیم. مقامات کشورهای مختلف به ایران سفر کردند و امیدواریم بعد از اجرای برجام بتوانیم همکاری‌های مشترکی با دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی در این زمینه داشته باشیم.»


نامه بروجردی به همتایان اروپایی

در داخل ایران واکنش‌ها به مصوبه اخیر کنگره آمریکا موسوم به قانون برنامه لغو روادید آمریکا همچنان ادامه دارد. در آخرین واکنش‌‌ها رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی نامه‌ای خطاب به رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپایی و همتایان خود در مجالس کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین، ضمن انتقاد ازمصوبه اخیر کنگره آمریکا، این اقدام را مغایربا تعهدات دولت این کشور در مذاکرات مربوط به انعقاد برجام دانست. به گزارش «ایسنا» علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این نامه، مصوبه جدید آمریکا را دارای ماهیتی ناعادلانه و تبعیض‌آمیز توصیف کرد و آن را مغایر با تعهدات آمریکا بر اساس برجام دانست.