انتخاب: «دنیس مانتوروف» وزیر صنعت و تجارت روسیه گفت: دولت روسیه توسعه روابط با ایران را در اولویت قرار داده و برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی با این کشور برنامه‌ریزی کرده است. مانتوروف عصر روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، برگزاری نمایشگاه صنایع ملی روسیه در ایران با عنوان «دیالوگ صنعتی- بازرگانی: روسیه -ایران» را گام بزرگ روسیه برای توسعه همکاری‌ها با ایران خواند و گفت: شرکت‌های روسی در محدوده‌ای به وسعت ۳ هزار متر مربع توانمندی‌های خود را عرضه کردند.

او با بیان اینکه در هر کشوری چنین نمایشگاهی برپا نمی‌کنیم، برپایی چنین نمایشگاه بزرگی را نمایانگر عزم روسیه برای توسعه همکاری‌ها با کشور دوست و همسایه ایران عنوان کرد. وزیر صنعت و تجارت روسیه خاطرنشان کرد: روسیه علاقه‌مند به توسعه همکاری‌ها با ایران است و دولت براساس برنامه‌ریزی اعلام شده از بخش‌های اقتصادی روسی علاقه مند به همکاری با این کشور حمایت می‌کند. مانتوروف افزود: منتظر نمی‌نشینیم هرگاه تحریم‌های ایران لغو شد شروع به همکاری اقتصادی با این کشور کنیم، بلکه از مدت‌ها پیش تلاش‌ها را برای توسعه همکاری‌ها با این کشور آغاز کرده ایم.

این مقام ارشد صنعتی روسیه سپس به برنامه‌ریزی گسترده دولت روسیه برای همکاری‌های اقتصادی با ایران در عرصه‌های مختلف همچون هواپیماسازی، ساخت قطار و مدرن‌سازی خطوط آهن اشاره کرد و افزود: از طرف ایران همچنین علاقه‌مندی را برای همکاری با روسیه شاهد هستیم. وزیر صنعت و تجارت روسیه در مورد امکان آغاز پرداخت‌های بازرگانی با روبل و ریال گفت: این امکان را با توجه به افزایش حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور بعید نمی‌دانیم. مانتوروف پیش‌بینی کرد حجم مبادلات دو کشور افزایش یابد و در آن صورت طرف‌های ایرانی می‌توانند روبل به دست آورده را برای خرید کالاهای روسی پرداخت کنند. وزیر صنعت و تجارت روسیه پیش‌بینی کرد مبادلات بازرگانی میان ایران و روسیه در ۵ سال آینده به ۵ میلیارد دلار افزایش یابد.