همزمان با نزدیک شدن به زمان اجرای برجام، کشورهای غربی بیش از پیش بر برداشته شدن تحریم‌های ایران در صورت اجرای تعهدات تاکید می‌کنند. در این رابطه جاش ارنست، سخنگوی کاخ‌سفید در نشست خبری روز جمعه خود گفت:« زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهداتش طبق توافق هسته‌ای را تایید کند، تحریم‌ها علیه این کشور برداشته می‌شود.» از سوی دیگر علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز از احتمال اجرای برجام تا پایان دی ماه خبر داد.

به گزارش «ایسنا» جاش ارنست در پاسخ به سوالی درباره‌ اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه چند روز تا اجرای توافق هسته‌ای فاصله داریم، گفت: «ما پیش از این گفته‌ایم که ایران باید به تمام تعهداتش طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل کند و پیش از لغو تحریم‌ها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید پایبندی ایران را تایید کند.» ارنست افزود: «ما دو هفته پیش شاهد اجرای یکی از تعهدات کلیدی ایران، یعنی انتقال بخش اعظم ذخیره اورانیوم غنی شده این کشور به روسیه بودیم که یک گام مهم محسوب می‌شود هر چند کار زیادی باقی مانده است، تاکنون به پیشرفت قابل توجهی در این روند دست یافته‌ایم.» او تاکید کرد که توافق هسته‌ای تنها زمانی به مرحله اجرا در می‌آید که آژانس تایید کند ایران به تعهداتش عمل کرده است. سپس ایران از فواید اجرای توافق هسته‌ای یعنی لغو تحریم‌ها برخوردار می‌شود که ما معتقدیم ایرانی‌ها عمیقا شایستگی آن را دارند. سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه تاکنون شاهد اجرای تعهدات ایران بوده‌ایم، گفت: «بنابراین آنها می‌توانند از منافع اجرای برجام بهره‌مند شوند و این به‌ آن معنی است که آنها گام‌های ضروری را برداشته‌اند.» او در ادامه به دیگر تعهدات ایران، شامل بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک و کاهش تعداد سانتریفیوژ‌ها اشاره و تایید کرد که تهران در حال برداشتن گام‌های لازم در این زمینه است.


اجرایی شدن برجام تا پایان دی ماه

از سوی دیگر علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به نزدیک شدن زمان اجرای برجام گفت: «براساس برنامه جامع اقدام مشترک، ایران باید اقداماتی در تاسیسات هسته‌ای خود ایجاد کند تا اجرای برجام عملیاتی شود که اصطلاحا به آن روز اجرای برجام گفته می‌شود.» نماینده بروجرد در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه ایران تا حدودی اقدامات خود را انجام داده است، ادامه داد: «مقرر شده بود ما اقدامات اولیه در فردو و نطنز را انجام دهیم. از سوی دیگر قلب رآکتور اراک باید تعویض و طراحی جدید شود. این اقدامات باید به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برسد.» او به معامله اورانیوم غنی شده با کیک زرد که با کشور روسیه انجام شد نیز اشاره کرد و این اقدام را یکی از تعهدات ایران در برجام دانست. بروجردی درخصوص حضور بازرسان آژانس در ایران نیز گفت: «اینکه ایران تا چه حدودی به تعهدات خود عمل کرده است و آیا بازرسان برای بررسی‌ها به ایران آمده‌اند را تنها سازمان انرژی اتمی کشور می‌داند چرا که این سازمان متولی انجام این تعهدات شده است.» با این حال بروجردی تاکید کرد که براساس زمان بندی که در برجام صورت گرفته است باید اقدامات انجام شده باشد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزرای خارجه چین و آمریکا از اجرای برجام تا چند روز آینده خبر داده‌اند، گفت: «پیش‌بینی می‌کنم تا پایان دی ماه برجام اجرایی شود. البته زمان دقیق آن بستگی به این دارد که ایران چه زمانی اعلام کند تعهدات خود را عملی کرده و آژانس این اقدامات را تایید کند.»


۳ طرح ضدایرانی

همزمان با اجرای تعهدات ایران و وعده‌های کشورهای غربی مبنی بر رفع تحریم‌ها، مجلس نمایندگان آمریکا بعد از تصویب طرحی که اختیارات دولت برای رفع تحریم‌های ضدایرانی را کاهش می‌دهد، ۳ طرح دیگر علیه ایران را معرفی کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، قانونگذاران آمریکا، بعد از تصویب طرحی در روز پنج‌شنبه در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان که خواستار کاستن از اختیارات دولت برای رفع تحریم‌ها علیه ایران است دو طرح ضد ایرانی دیگر هم معرفی کرده است. علاوه بر این، یک طرح هم، روز چهارشنبه معرفی کرده‌اند. این طرح‌ها به شرح زیر است:۱- «طرح عدم تحمل اقدامات تروریستی»: این طرح را «ژوزف کندی»، نماینده حزب دموکرات از ایالت «ماساچوست» روز چهارشنبه، ۶ ژانویه، برابر با ۱۶ دی‌ماه به نمایندگی از ۶ نماینده دیگر به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ارائه کرده است. ۲- «طرح خاتمه برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران قبل از تخفیف تحریم‌ها» این طرح را «مایک پامپئو»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت «کانزاس» روز پنج‌شنبه، ۷ ژانویه، برابر با ۱۷ دی‌ماه به کمیته‌های امور خارجی و کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا ارائه کرده است. سه قانونگذار دیگر نیز، حامی این طرح هستند. ۳- «طرح تحریم و جلوگیری از موشک‌های بالستیک ایران» این طرح را «جان دیلانی»، عضو حزب دموکرات و نماینده ایالت «مریلند»، روز پنج‌شنبه، ۷ ژانویه، برابر با ۱۷ دی‌ماه به چهار کمیته‌ امور خارجی، خدمات مالی، قضایی، نظارت و اصلاح دولت تقدیم کرده است.