گروه خبر: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز گذشته در نامه‌های جداگانه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی و وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان ملل متحد، اعلام کرد که ایران هیچ علاقه یا میلی به بالا گرفتن تنش در همسایگی خود ندارد. موضعی که ایران طی چند روز اخیر پس از قطع رابطه عربستان با ایران به‌دنبال اعدام شیخ نمر و در پی آن حمله نیروهای خود سر به سفارت این کشور در تهران تلاش کرد حفظ کند تا به‌نوعی آتش تنش به‌وجود آمده در روابط را کاهش دهد.

این در حالی است که عربستان طی چند روز اخیر با قطع رابطه‌اش با ایران و همراه کردن برخی از کشورها با خود سعی در تشدید تنش به‌وجود آمده در روابط دیپلماتیکش با ایران داشته است. این همان موضوعی است که روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم در نامه‌اش به آن اشاره کرده است. در نامه ظریف آمده است «نشانه‌هایی وجود دارد که برخی در عربستان سعودی در کار گرفتار کردن تمام منطقه در بحران هستند و بیم آن دارند با کنار رفتن ابرهای تصنعی تهدید ایران هسته‌ای، تهدیدات واقعی جهانی که توسط افراطیون و حامیانشان پدید آمده است برملا شود.»در ادامه این نامه آمده است: «دست‌اندر‌کاران کشتارهای افراط‌گرایانه و نیز اغلب اعضای القاعده، طالبان، داعش و جبهه النصره شهروندان سعودی هستند یا توسط عوام‌فریبان مستظهر به منابع مالی نفتی شست‌وشوی مغزی شده‌اند. هم اینان پیام ضداسلامی نفرت و طرد و فرقه‌گرایی را ظرف چند دهه در جهان گسترانده‌اند.»

به گزارش «ایسنا» وزیر امور خارجه نمونه‌هایی از اقدامات مستقیما تحریک‌آمیز عربستان سعودی در مقابله با ایران را نیز در این نامه نام برده است. همچنین در ادامه تلاش‌های تهران برای فروکش کردن جنگ دیپلماتیک با عربستان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در این نامه تاکید کرده است: «در تمامی این موارد، ایران به پشتوانه اعتماد به قدرت آرمان، ایمان راسخ و مردم خود از اقدامات تلافی‌جویانه، قطع یا حتی کاهش سطح روابط با عربستان سعودی پرهیز کرده و در مقابل نفرت‌پراکنی فرقه‌گرایانه سعودی همگان را به وحدت اسلامی فراخوانده است. در حالی که عربستان سعودی یا عواملش اماکن دیپلماتیک ایران را هدف قرار داده و دیپلمات‌ها و شهروندان عادی ایرانی را به قتل رسانده‌اند، دولت ایران با صراحت حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در ۱۲ دی‌ماه را محکوم، سلامت و عزت دیپلمات‌های سعودی را تضمین و اقدامات فوری درخصوص بازسازی مجتمع دیپلماتیک سعودی اتخاذ کرده است. ایران در بالاترین سطح، اراده خود را برای مجازات متخلفان براساس قانون اعلام و اقدامات تنبیهی علیه کسانی که در حفاظت از اماکن دیپلماتیک قصور ورزیده بودند اتخاذ و تحقیقات داخلی برای مشخص شدن علل حادثه و جلوگیری از تکرار آن را آغاز کرده است.»

در بخش دیگری از این نامه ظریف بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای عمل به تعهداتش براساس حقوق بین‌الملل و اسناد مرتبط، به‌خصوص کنوانسیون ۱۹۶۱ وین درخصوص روابط دیپلماتیک و کنوانسیون ۱۹۶۳ وین درباره روابط کنسولی تاکید کرده و افزوده است: «ما هیچ علاقه یا میلی به بالا گرفتن تنش در همسایگی خود نداریم. ما همه نیازمندیم در مقابل تهدیدات افراط‌گرایان علیه خودمان، متحد شویم. در واقع، رئیس‌جمهور و من از اولین روزهای پس از انتخابات، پیام‌های عمومی و خصوصی مبنی‌بر آمادگی برای گفت‌وگو و زمینه‌سازی ثبات منطقه‌ای و مبارزه با خشونت و افراط‌گرایی به عربستان ارسال کردیم. عربستان سعودی باید دست به انتخابی بسیار مهم بزند. آنها می‌توانند به حمایت از تروریست‌های افراطی و ترویج نفرت فرقه‌ای ادامه دهند یا راه حسن همجواری و ایفای نقش سازنده در ثبات منطقه‌ای را انتخاب کنند. امیدواریم عربستان سعودی نسبت به پیمودن راه خرد متقاعد شود.»


حمایت از عربستان

با تمام اینها روز گشته عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در ادامه جوسازی علیه ایران در نشست فوق‌العاده اعضای شورای هماهنگی خلیج فارس که در ریاض برگزار شد، مدعی شد که ایران نقش منفی در یمن و سوریه ایفا می‌کند؛ در حالی که سعودی خواهان حل سیاسی این دو بحران است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از اسکای‌نیوز عربی در بیانیه پایانی وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری، همه شرکت‌کنندگان به‌طور کامل از عربستان سعودی حمایت کردند. همچنین شرکت‌کنندگان در نشست ریاض مخالفت خود را با آنچه دخالت ایران در امور کشورهای عضو شورا اعلام شده، مورد تاکید قرار داده‌اند.


عربستان و ایران مذاکره کنند

همزمان با ارسال نامه‌ ظریف و اظهارات جدید عادل الجبیر، به گزارش خبرگزاری فارس، روز گذشته جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری‌اش با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره میانجیگری بین ایران و عربستان برای حل تنش‌ها گفت: «ما نظرمان را صریح بیان کردیم که اینجا میانجیگری موردنیاز نیست؛ بلکه گفت‌وگوهای دوجانبه و مذاکره آن چیزی است که باید حادث شود و ما از این ۲ کشور می‌خواهیم این مساله را عملی کنند.»از سوی دیگر «پائولو جنتیلونی» وزیر امور خارجه ایتالیا در آستانه سفر حسن روحانی به رم، که با افزایش تنش‌های دیپلماتیک میان عربستان و ایران همزمان شده است، در گفت‌وگو با روزنامه لاستمپا درباره نقش ایتالیا در حل مشکلات روی داده میان ایران و عربستان اظهار کرد: ایتالیا نهایت تلاش خود را برای کاهش و خنثی کردن تنش‌ها انجام خواهد داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: در ماه جاری میلادی (ژانویه) ایتالیا نخستین کشور اروپایی است که مورد بازدید هیات عالیرتبه ایرانی پس از توافق هسته‌ای قرار می‌گیرد و ما این فرصت را برای ترغیب به تنش‌زدایی از دست نخواهیم داد. پیش از این روسیه نیز برای کاهش این تنش‌ها اعلام آمادگی کرده بود، اما با پاسخ منفی ریاض رو‌به‌رو شد. همچنین به گزارش تسنیم، «هوا چان‌یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد که پکن امیدوار است طرف‌های مربوط بتوانند آرامش خود را حفظ و خویشتنداری کنند و از طریق گفت‌وگو یا رایزنی به‌شیوه‌ای مناسب به اختلافات خود رسیدگی کنند.


بازگشت سفیر ایران در امارات

همچنین در پی تحولات صورت گرفته در روابط ایران و امارات عربی متحده و تصمیم این کشور برای کاهش روابطش با ایران به سطح کاردار در راستای حمایت از عربستان سعودی، محمدرضا فیاض سفیر جمهوری اسلامی ایران در امارات نیز به تهران بازگشت. امارات روز دوشنبه هفته گذشته ضمن احضار سفیر ایران به وزارت خارجه در یادداشتی اعتراض‌آمیز به وی به‌خاطر حملات صورت‌گرفته به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، سفیر خود را از تهران نیز فراخواند و به‌دنبال آن خواستار کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی در این کشور شد. به گزارش «ایسنا» به‌دنبال این درخواست تعداد دیپلمات‌های ایرانی حاضر در دبی و ابوظبی به 15 نفر کاهش پیدا کرده است و قرار شده 8 نفر در سرکنسولگری دبی و 7 نفر در سفارت ایران در ابوظبی به فعالیت خود در این کشور عربی ادامه دهند، اسامی این افراد به وزارت خارجه امارات ارائه شده است. همچنین معاون مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه به‌عنوان کاردار جدید ایران به دولت امارات معرفی شده است؛ اما با تمام این تحولات ظاهرا قرار است نمایندگی ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی همچنان به فعالیت خود در جده ادامه دهد.


بررسی در مجلس

در همین حال مجلس نیز به موضوع تحولات رخ داده در روابط ایران و عربستان وارد شده و در همین راستا امروز جلسه ویژه این کمیسیون برای بررسی پرونده حمله به سفارت عربستان برگزار می‌شود. همچنین امروز فراکسیون اصولگرایان رهروان‌ برای رسیدگی به پرونده عربستان تشکیل جلسه خواهد داد. در ادامه این بررسی‌ها در مجلس، امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس از بررسی عملکرد وزارت کشور در حفاظت از سفارتخانه و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد در کمیسیون خبر داد. درخبری دیگر به گزارش خبرگزاری فارس، احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مطلبی پیرامون حمله به سفارت عربستان نوشته است: اگر حمله به سفارت عربستان، برنامه‌ریزی‌شده بوده باشد که چنین به‌نظر می‌رسد آن وقت سهم رذالت دشمنان زیرک و سادگی دوستان کم‌بهره از بصیرت، بالا می‌رود.


بازداشت‌شدگان در اختیار دادستانی هستند

در خبری دیگر در این راستا به گزارش خبرگزاری تسنیم، روز گذشته سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی گفت: بازداشت‌شدگان حادثه حمله به سفارت عربستان در اختیار دادستانی هستند و هم‌اکنون دادستانی به وضعیت آنها رسیدگی می‌کند.