گروه خبر: وضعیت احراز صلاحیت غایبان آزمون اجتهاد خبرگان، موضوعی است که این روزها سخنگوی شورای نگهبان بیش از دیگر موضوع‌ها به آن پرداخته و درباره آن به رسانه‌ها توضیح داده است. این موضوع دیروز نیز سوژه خبرنگارانی بود که در نشست خبری نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان حضور داشتند. در همین حال ابراهیمیان با تاکید بر اینکه انصراف از نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری باید کتبا از طریق داوطلبان منصرف شده به وزارت کشور اعلام شود، گفت که تک‌تک داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری موضوع بررسی فقهای شورای نگهبان خواهند بود، اما ممکن است در این اظهارنظرها براساس اختیاراتی که قانون به فقهای شورای نگهبان داده اجتهاد یکی از داوطلبان برای فقها احراز شود، حتی اگر آن فرد در آزمون علمی شرکت نکرده باشد.

ابراهیمیان در شرایطی بار دیگر بر این موضوع تاکید کرده است که برخی همچنان غیبت در آزمون اجتهاد را نشانه‌ای از نداشتن صلاحیت علمی می‌خوانند. در این باره می‌توان به اظهارات آیت‌الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران اشاره کرد که در گفت‌وگوی دیروز خود با خبرگزاری فارس، هرچند نظر شورای نگهبان را ملاک اعلام صلاحیت‌ها دانست، اما در عین حال گفت که اجازه اجتهاد به جای آزمون در قانون جایگاهی ندارد. در همین حال آیت‌الله حسن ممدوحی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم گفت: افرادی که در آزمون علمی شورای نگهبان شرکت نکرده‌اند، رد صلاحیت خواهند شد. او در این باره تاکید کرد که خبر موثق دارد تصمیم قاطع شورای نگهبان این است که این افراد رد صلاحیت خواهند شد. این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین تاکید کرد: برای نظام مهم نیست که فردی منتسب به خانواده‌ای خاص باشد یا خیر؛ ملاک و معیار شورای نگهبان قانون است و به‌هیچ عنوان کسی نمی‌تواند خلاف قانون عمل کند.به نظر می‌رسد این اظهارات آیت‌الله ممدوحی به سیدحسن خمینی اشاره دارد؛ چهره شاخص غایب از آزمون اجتهاد که برخی رسانه‌ها غیبت او را به معنای انصراف او از انتخابات خبرگان تلقی کردند، در حالی که با توجه به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان این موضوع قابل اعتنا نبوده و به معنای انصراف و حتی رد صلاحیت نامزدها نیست. نجات‌الله ابراهیمیان روز پنج‌شنبه به گفته‌هایی از آیت‌الله مومن، عضو فقهای مجلس خبرگان رهبری مبنی‌بر اینکه ممکن است صلاحیت کسی که در آزمون خبرگان شرکت نکرده نیز احراز شود، اشاره کرده بود. او دیروز نیز این موضوع را در نشست خبری خود بیان کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابراهیمیان در این باره گفت: فقهای شورای نگهبان در جلسات اخیر این شورا اعلام کردند که قصد محدود کردن اختیاراتشان در جریان تایید صلاحیت داوطلبان خبرگان رهبری را به طور مطلق ندارند، اما اگر کاندیدایی در آزمون علمی شرکت نکرده باشد این به معنای انصراف این کاندیدا از نامزدی در خبرگان رهبری نیست. سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه ممکن است اجتهاد داوطلبی برای فقهای شورای نگهبان احراز شود، حتی اگر آن فرد در آزمون علمی شرکت نکرده باشد، گفت: اما اگر این میزان از حد علمی را داوطلب شرکت‌کننده در آزمون نداشته باشد که فقها بتوانند بدون نیاز به شرکت وی در آزمون علمی، اجتهادش را تایید کنند، عدم شرکت داوطلب در آزمون، ابزار احراز اجتهاد را از فقها سلب می‌کند.او همچنین به تبصره یک ماده ۳ قانون انتخابات خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: براساس این ماده قانونی مرجع تشخیص شرایط داوطلبان خبرگان فقهای شورای نگهبان هستند، بنابراین ترکیباتی که برای تشخیص این شرایط تعیین می‌شود موضوع قانون یا آیین‌نامه نیست؛ زیرا ملاک ارزیابی و یقین فقهاست که ممکن است در هر دوره‌ای شیوه‌های متفاوتی برای احراز صلاحیت علمی داوطلبان پیش‌بینی کنند که این به تشخیص فقهای شورای نگهبان بستگی دارد.


تکذیب ادعای کیهان

شاید بتوان موضوع غیبت سیدحسن خمینی در آزمون اجتهاد داوطلبان حضور در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را یکی از خبرسازترین موضوعات پنج روز اخیر دانست. حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان در سرمقاله روز گذشته خود در این روزنامه نوشت که نه فقط از آقای سیدحسن خمینی نیز مانند سایر نامزدها برای شرکت در آزمون مجلس خبرگان دعوت شده است، بلکه دعوت اختصاصی از ایشان هم صورت گرفته است. کیهان درحالی این نوشته را منتشر کرده است که دیروز نجات‌‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود درباره نحوه دعوت از داوطلبان مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر دعوتنامه فردی برای کاندیداها ارسال می‌کردیم مسائل بسیاری پیش می‌آمد. شورای نگهبان برای محکم‌کاری و اطمینان خاطر بیشتر به‌جز اطلاعیه رسمی فقها، به شماره تلفن‌هایی که در پرونده داوطلبان بود، پیامک نیز ارسال کرد اما این پیامک به‌منظور دعوتنامه نبوده، بلکه دعوتنامه رسمی شورای نگهبان برای شرکت در آزمون همان اطلاعیه بود و استثنایی در این اطلاعیه قید نشده بود. از سوی دیگر پایگاه اطلاع‌رسانی انتخاب در گزارشی نوشت که تنها چند ساعت پس از انتشار مقاله مدیرمسوول کیهان در این روزنامه، 5 عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان، تماس با «سید حسن خمینی» را تکذیب کردند. انتخاب با اشاره به نام آیت‌الله سیداحمد خاتمى، آیت‌الله محمدعلی موحدى کرمانى، آیت‌الله سیدمحمود هاشمى شاهرودى، آیت‌الله درى نجف‌آبادى و آیت‌الله حسینی بوشهری گفت‌وگو‌های کوتاه خود با این افراد یا دفاتر آنان را منتشر کرد که همگی هرگونه تماس با سید‌حسن‌خمینی مبنی‌بر دعوت به آزمون را رد کردند. این سایت خبری در ادامه از مدیرمسوول روزنامه کیهان خواست آن عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان را که به او دعوت تلفنی خود از سیدحسن خمینی را اعلام کرد، نام ببرد.