گروه خبر: تذکر دیروز نماینده نزدیک به جبهه پایداری در صحن علنی پارلمان سبب شد رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر بگوید که برای یک تخلف از سوی آمریکا نباید کل برجام را متوقف کنیم.

حمید رسایی نماینده مجلس که دیروز پیش از پایان نشست علنی پارلمان در تذکری با استناد به ماده ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس و با اشاره به نامه مقام معظم رهبری تذکر داد که دولت موظف است هر گونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متناسب در جهت احقاق حقوق انجام شود، همکاری داوطلبانه متوقف شود و توسعه سریع برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران ساماندهی شود. او خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس با بیان اینکه برخی تحریم‌ها بعد از امضای برجام علیه ملت ایران اعمال شده، گفت: چرا بیش از این بخواهیم معطل کنیم و شاهد اقدامات روزبه‌روز علیه ایران باشیم؟


همه اورانیوم موردنیاز وارد کشور شد

به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر رسایی با بیان اینکه وضعیت آن‌گونه که شما می‌گویید، اسفناک نیست، توضیح داد: درست است که آنها تخلف کرده‌اند، اما پیگیری‌ها صورت گرفته تا این تخلفات رفع شود، کنگره آمریکا در وضع تحریم‌های جدید علیه ایران بعد از برجام تخلف کرده است، ولی پیگیری شده که تخلفشان را رفع کنند. او با بیان اینکه آمریکایی‌ها نامه‌ای نوشته‌اند که این تخلف را به نحوی رفع خواهند کرد، گفت: بدون شک اگر این تخلفات حل نشود، مقابله با آن صورت می‌گیرد و برای این موضوع نیز فکر شده است. به گفته علی لاریجانی نمی‌توان اگر تخلفی صورت گرفت، اجرای کل برجام را متوقف کرد، چون در خود برجام، ساز و کارهایی برای این موضوع تعریف شده است، بدون شک هر کاری رفتار متناسب با خود را می‌طلبد، چون هیچ‌کس نمی‌خواهد منافع ملی به خطر بیفتند. لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به رسایی گفت: یکی از دوستان شما گفته بود در نوشته مقام معظم رهبری آمده است که مواد غنی‌شده را به‌صورت چندباره بفرستیم و به جای آن مواد اورانیوم طبیعی بگیریم و این اقدامی که اکنون صورت گرفته خلاف مصوبه است، زمانی که به‌صورت یکجا این مواد طبیعی را وارد کشور کردیم، در سطحی بالاتر از آنچه فکر می‌کردیم صورت گرفت. لاریجانی گفت: گرچه این مخالف نص است، ولی بالاتر از آن انجام شد؛ ما به‌خاطر رفع نگرانی‌مان می‌خواستیم به‌صورت چندباره کار انتقال اورانیوم انجام شود اما حالا که یکجا صورت گرفت، همه مواد اورانیومی که مورد نیاز بود، وارد کشور شد، سپس مواد غنی‌شده را ارسال کردیم.


شنیده‌های لاریجانی از عربستان

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی لاریجانی روز گذشته در جمع فرماندهان و مدیران کل استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: «شنیده‌ام عربستان به یکی از کشورهای منطقه گفته بود که قیمت نفت را به قدری پایین می‌آوریم که ایران ثمره‌ای از برجام نبرد. به مقامات عربستان می‌گویم که شما با این کار به خودتان ضربه می‌زنید.»