گروه دیپلماسی: علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایران را کشوری با موقعیت استراتژیک در منطقه می‌داند که برقراری روابط نزدیک با سایر کشورها به‌ویژه همسایگانش را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است. او جایگاه فعلی ایران در عرصه سیاست خارجی را مقتدرانه می‌داند و وقایع به‌وجود آمده در روابط تهران - ریاض را ناشی از سیاست غلط سعودی‌ها توصیف می‌کند که حد خود را ندانسته‌اند. علی‌اکبر ولایتی در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه گفت: «نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، وزیر خارجه آمریکا و برخی از وزیران خارجه غربی تاکید کردند که بدون حضور ایران امکان موفقیت در موضوع سوریه وجود ندارد. در همین راستا ایران در مذاکرات سیاسی با محور سوریه شرکت می‌کند تا در این عرصه بین‌المللی با قدرت حضور داشته باشد و هم اینکه بر مواضع خود در قدرت پافشاری کند علاوه بر این ما و متحدان‌مان بتوانیم همچنان دست بالا را داشته باشیم.» همچنین او درمورد دستاوردهای سفر دی‌میستورا به ایران گفت: «بعید می‌دانم گفت‌وگوها با دی‌میستورا به مرحله خاصی رسیده باشد. او با طرحی که ارائه کرد به دنبال این بود که در بخشی از سوریه آتش‌بس اعلام کنند و در آن منطقه نیروهای بی‌طرف مثل UN مستقر شوند و آوارگان هم در همین منطقه اسکان داده شوند و به تدریج تمام مناطق سوریه به محل‌هایی تبدیل شوند که در آنها صلح برقرار شود. به گفته ولایتی در این طرح مشخص نبود که اگر مناطقی به دست سازمان ملل داده می‌شد این مناطق امن باقی می‌ماند یا خیر، زیرا مدیریت فعلی سازمان ملل بیش از سایر مدیریت‌ها منتظر چراغ سبز غربی‌ها و مشخص کردن مسیر توسط آمریکایی‌هاست. برای همین موافقت با آتش‌بس مرحله‌ای در سوریه می‌توانست زمینه یا حیله‌ای برای مداخله نیروهای بین‌المللی در سوریه باشد.

فرمانده جیش الاسلام جانشین اسد!

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با فهرست معارضان سوری که قرار است با دولت این کشور وارد مذاکره شوند، با بیان اینکه هنوز اسامی گروه‌های معارض و نمایندگان آنها ارائه نشده است، افزود: «زهران علوش، فرمانده جیش‌الاسلام بود. سعودی‌ها او را برای جانشینی بشار اسد مدنظر داشتند و زمانی که در درگیری کشته شد دیدیم که سعودی‌ها در قول و فعل با عصبانیت رفتار کردند و در واقع برخی، حرکات تند سعودی‌ها را واکنش به کشته شدن علوش می‌دانند که سعودی‌ها امید زیادی به او بسته بودند. علوش از افسران سوریه بود که به آنها خیانت کرد.» ولایتی راجع به دلایل اقدامات اخیر عربستان نیز تاکید کرد: «به نظر می‌رسد پس از ناامیدی سعودی‌ها نسبت به اینکه از طریق نظامی در سوریه و یمن یا عراق پیروز شوند، می‌خواستند با قطع رابطه به نوعی توپ را در زمین حریف بیندازند بنابراین مظلوم‌نمایی کرده و سعی کردند کشورهای عرب و جهان اسلام را به سمت خود بکشانند.»‌ رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه اقدامات اخیر عربستان نتیجه سیاست غلط سعودی‌ها بود که حد خود را ندانستند، گفت: «امروز ایران از نظر اقتدار ملی، منطقه‌ای و تاثیرگذاری در منطقه تفاوت زیادی نسبت به گذشته دارد و هیچ کشوری نمی‌تواند شانس خود را با قطع رابطه با ایران از بین ببرد.» ولایتی با بیان این موضوع که مقامات عربستان گاهی در اظهارات، بزرگنمایی کرده و می‌گفتند چرا ایران در مسائل کشورهای عربی دخالت می‌کند، افزود: «من به برخی از وزیران خارجه گفتم که آنها دچار بزرگ‌بینی شده‌اند و الا چه وکالتی از جانب عراق،‌ سوریه، لبنان، یمن، مصر، تونس و الجزایر دارند.»


عربستان نباید مظلوم‌نمایی می‌کرد

در ادامه رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه مظلوم‌نمایی‌های عربستان تاریخ‌مصرف دارد، تاکید کرد: «عربستان پس از ماجرای سفارت نباید مظلوم‌نمایی کرده و دست به آزمون محبوبیت در بین کشورهای اسلامی می‌زد. آنها کاری را که می‌شد با عقل و درایت حل کرد به شیوه‌های نادرستی پیش بردند. عربستان سعودی یک عالم شیعه که تنها جرم او انتقاد از حکومت بود را به بدترین نحو شکنجه کرده و به شهادت رساندند. این اقدامات نه تنها در جهان با حمایت روبه‌رو نشد بلکه باعث انزجار عمومی شد.» او افزود: «در حقیقت عربستان از موضوع حمله به سفارت سوءاستفاده کرد تا رابطه خود با ایران را قطع کند. این مظلوم‌نمایی یک تاریخ مصرف دارد. وقتی از زمانش بگذرد برای مردم عادی می‌شود. با این اوصاف ظنی به وجود می‌آید که نکند طراحی‌هایی در این زمینه بوده است.»


ما موافق قطع رابطه نبودیم

ولایتی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا روابط ایران و عربستان نیاز به میانجی‌گری دارد توضیح داد: «ما که موافق قطع رابطه نبودیم؛ آنها رابطه را قطع کردند. پذیرفتن میانجی باید دو طرفه باشد. در گذشته هم همین‌طور بود و پس از سال ۶۶ که کشتار حجاج به وقوع پیوست عربستان سفارت خود را در تهران تعطیل کرد و پس از چند سال با میانجیگری عمان این سفارت باز شد.» او ادامه داد: «حال اگر عربستان سعودی تاحدی مدبرانه‌تر در امور حکومت اقدام می‌کرد این‌طور پله پله به عقب بازنمی‌گشت و مصالح ملی این کشور اقتضا می‌کند با تدبیر بیشتری گام بردارد.» رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد که ایران یک قدرت بزرگ در منطقه است و سعودی‌ها چه بخواهند و چه نخواهند ایران حرف اول را در منطقه می‌زند، البته ایران نمی‌خواهد نسبت به حقوق سایر کشورها بی‌تفاوت باشد. ما همواره خواهان گسترش تعامل خود با سایر کشورها بوده‌ایم.