واکنش  رئیس ستاد انتخابات به منتقدان

گروه خبر: موعد اعلام احراز یا رد صلاحیت ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات دو مجلس خبرگان و شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان فرارسید. هرچند تا لحظه نگارش این گزارش اسامی رد یا تایید صلاحیت شدگان از سوی شورای نگهبان اعلام نشده اما بر اساس آنچه سیامک ره پیک روز جمعه به «ایرنا» اعلام کرد، قرار بود بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایان وقت اداری ۲۶ دی‌ماه به اتمام برسد و دلایل رد صلاحیت شدگان به‌طور مستند به آنها اعلام شود. همچنین نجات‌الله ابراهیمیان دیروز دقایقی پیش از آنکه استعفای خود از سخنگویی شورای نگهبان را اعلام کند به خبرگزاری فارس گفته بود که شورای نگهبان تا ساعت ۲۴ شنبه ۲۶ دی ماه ۹۴ فرصت دارد تا اسامی مربوطه را در این باره اعلام کند. با این همه دیروز، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آن عده از داوطلبان نمایندگی مجلس که بر اساس رای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، صلاحیت آنان احراز نشده، می‌توانند شکایت خود را تحویل دهند.

رشد 129 درصدی ثبت‌نام

از سوی دیگر ظهر روز گذشته، محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور نشست خبری خود با خبرنگاران را برگزار کرد و در آن به ارائه آمار و ارقامی از تعداد رد صلاحیت شدگان از سوی هیات‌های اجرایی پرداخت. بر اساس آنچه مقیمی اعلام کرده است، بر مبنای نظر مراجع چهار‌گانه از مجموع ۱۲ هزار و ۷۶ داوطلب انتخابات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۸۱۰ نفر رد صلاحیت شده و ۴۹۸ نفر دیگر هم انصراف داده‌اند. «ایرنا» در گزارش خود از این نشست خبری به نقل از مقیمی نوشت: تعداد داوطلبان حضور در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نسبت به دوره قبل ۱۲۹ درصد رشد داشت و از مجموع پرونده‌های ارسالی به دادستانی کل کشور که ۱۲ هزار و ۴۶ پرونده بود، ۷۶۰ مورد دارای سابقه و پرونده محکومیت بودند. او همچنین با یادآوری نام‌نویسی ۸۰۱ نفر برای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از رشد ۶۲ درصدی تعداد داوطلبان نسبت به دوره قبل خبر داد. رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین گفت: از مجموع پرونده‌های ارسالی به دستگاه قضایی ۱۱ هزار و ۲۸۳ داوطلب هیچ گونه سابقه‌ای نداشتند که به همین نسبت نیز نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات آن را اعلام کردند. مقیمی ادامه داد: با ۷۶۳ پرونده که دستگاه قضایی، ۷۳۵ پرونده که از سوی ناجا و تعدادی هم از سوی وزارت اطلاعات بررسی شد در مجموع به ۲۳۰۰ پرونده جواب دادند که ۷۶۳ نفر از داوطلبان محکومیت داشتند.


بررسی فله‌ای نداشته‌ایم

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوالی درباره بی‌سابقه بودن تایید صلاحیت بیش از 90 درصد داوطلبان انتخابات از سوی هیات‌های اجرایی که با انتقاد برخی منتقدان دولت نیز همراه بوده است، گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات هیات اجرایی بررسی صلاحیت‌ها است که اعضای آن با توجه به سوابقی که وزارت کشور از 4 مرجع رسمی و تحقیقات محلی دریافت می‌کند، بررسی صلاحیت‌ها را انجام می‌دهد، بنابراین این هیات براساس ماده 50 قانون انتخابات هر رد صلاحیتی را که اعلام می‌کند باید با استناد به قانون باشد. مقیمی درخصوص آنچه خبرنگاری از آن به‌عنوان «فله‌ای بودن» تایید صلاحیت‌ها یاد کرد و درخصوص اعمال غرض‌ورزی در تایید یا رد صلاحیت‌ها اظهار کرد: آزاد نیستیم که موارد را به‌صورت خاص مطرح کنیم، انتشار برخی از موارد هم خوب نبوده و گفتن و نوشتن و طرح موضوع برخی از جرائم هم زیبنده نیست. بر اساس ماده 50 قانون انتخابات بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی انجام شده و یک مورد هم بررسی فله‌ای نداشتند.


نظامیان هیچ مسوولیتی در انتخابات ندارند

مقیمی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا یکی از مقام‌های نظامی گفته است که تاکنون هیات اجرایی وظایف خود را به خوبی انجام نداده است، افزود: طبق قانون هیچ سازمان و دستگاهی جز وزارت کشور و شورای نگهبان مجاز نیست در انتخابات دخالت کند؛ بنابراین هیچ نیروی مسلحی نمی‌تواند بگوید هیات نظارت یا اجرا وظایف خود را درست انجام دادند یا نه. به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور، افراد وابسته به نیروهای مسلح هیچ مسوولیتی در انتخابات ندارند اما اگر بخواهند می‌توانند به‌عنوان یک فرد معمولی اظهار‌نظر کنند که اشکالی ندارد. او درباره تخلفات انتخاباتی، با تایید وجود برخی تخلفات گفت: فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها افراد را خواسته و با آنها صحبت کرده‌اند که تغییر رویه دهند که موثر واقع شده اما در حدی نبوده که بخواهیم پرونده‌ها را به مراجع ذی صلاح بفرستیم؛ اگر لازم شود تخلفات به این مراجع ارائه شود اقدام می‌کنیم.


رفع ایرادات رای‌گیری الکترونیکی

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره آخرین وضعیت برگزاری انتخابات الکترونیکی در کشور گفت: سخت‌افزار و نرم‌افزار انتخابات الکترونیکی را به شورای نگهبان ارائه دادیم که آنها ایراداتی را در بخش نرم‌افزار گرفتند و ما 10 روز فرصت داشتیم که این ایرادات را رفع کنیم، امروز ایرادات رای‌گیری الکترونیکی رفع خواهد شد و مجددا به شورای نگهبان ارائه خواهیم داد.


انصراف 23 داوطلب خبرگان

در حالی که رئیس ستاد انتخابات کشور برخی آمارها درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد، دیروز دبیر این ستاد نیز از انصراف ۲۳ نفر از ۸۰۱ داوطلب پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری خبر داد و گفت: استان تهران با ۷ نفر و کردستان با چهار نفر بیشترین تعداد انصرافی‌ها را داشتند.به گزارش «ایرنا» علی پورعلی مطلق همچنین درباره انصرافی‌های مجلس شورای اسلامی گفت: بیشترین تعداد انصراف در استان اصفهان با ۷۵ نفر بوده و تهران و استان فارس به ترتیب با ۵۰ و ۴۵ نفر بیشترین تعداد انصرافی‌ها را داشته‌اند. او درباره مهرها و تعرفه‌های انتخاباتی نیز توضیح داد: دو انتخابات و دو صندوق اخذ رای در شعبات وجود دارد که با توجه به تدوین برنامه‌ها بر اساس روند و تقویم زمان‌بندی چیزی کم نداریم و در خیلی از جاها جلوتر هستیم.دبیر ستاد انتخابات کشورهمچنین در حاشیه نشست خبری رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: قانون تنها ملاک تایید یا رد صلاحیت افراد در هیات‌های اجرایی بوده است ما در وزارت کشور نمی‌توانیم توصیه کنیم که صلاحیت کسی تایید یا رد شود. توصیه ما فقط اجرای قانون است. پورعلی مطلق با تاکید بر اینکه ما قصد نداریم وارد مباحث افرادی شویم که اخیرا در مورد روند تایید صلاحیت‌ها درهیات‌های اجرایی اظهار نظر کرده‌اند، افزود: تمام امور در هیات‌های اجرایی براساس قانون انجام شده است.


آغاز بررسی صلاحیت‌های غیرعلمی خبرگان

از سوی دیگر نجات الله ابراهیمیان، دیروز دقایقی پیش از آنکه استعفای خود از سخنگویی شورای نگهبان را اعلام کند، از آغاز بررسی صلاحیت‌های غیرعلمی برخی از داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری در این شورا خبر داد. ابراهیمیان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره آخرین وضعیت بررسی صلاحیت‌های علمی (اجتهاد) داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری و آمار بررسی‌های صورت گرفته، گفت: با توجه به اینکه مهلت بررسی صلاحیت‌ها فعلاً باقی مانده است، هنوز نتایج آماری دقیقی نداریم.