سیدحسین موسویان دیپلمات سابق ایران در آستانه اجرایی شدن برجام، در سرمقاله‌ای که برای روزنامه «یو‌اس‌ای تودی» نوشته است، آزادی ملوانان آمریکایی را نشان‌دهنده حسن‌نیت ایران دانسته و به آمریکا هشدار داده که وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران، برجام را از بین می‌برد. به گزارش خبرگزاری آنا، حسین موسویان با بیان اینکه برخی آثار نگران‌کننده درباره «روز اجرای» برجام در حال ظهور است، افزود: «هرچه ایران بیشتر به تکمیل تعهداتش نزدیک می‌شود، کنگره ایالات‌متحده به موازات آن، راه‌هایی برای تحمیل تحریم‌ها علیه ایران می‌یابد.» موسویان ادامه داد: «یکی از مثال‌های آشکار در این زمینه، قانون اخیر ویزا است که جریان سرمایه‌گذاری و توریسم را کاهش می‌دهد. حتی بدتر از قانون ویزا، گزارش‌هایی از لوایح چندگانه‌ای است که در مجلس نمایندگان آمریکا منتشر شده و زیربنای توافق هسته‌ای را سست می‌کند. یکی از آنها اختیارات رئیس‌جمهوری برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها را محدود می‌کند و دیگری مانع از رفع تحریم‌های بانک‌های ایرانی می‌شود که طبق برجام مقرر شده است.»

این دیپلمات با بیان اینکه از منظر ایرانی‌ها، برجام آزمونی است مبنی بر اینکه آیا می‌توانند به ایالات‌متحده اعتماد کنند یا خیر، افزود: «یک نوع تفکر در ایران، این است که سیاست‌های آمریکا و ماهیت آن بر مبنای سلطه‌گری و نه عقلانیت بنا شده است. مدعای آنها این است که اگر ایران در قبال ایالات‌متحده، انعطاف نشان دهد، این انعطاف فقط آمریکایی‌ها را به رفتار خصمانه بیشتر در قبال ایران ترغیب می‌کند. بنابراین ایران باید هر چه بیشتر استراتژی مقابله را پیگیری کرده و هزینه‌های اقدامات خصمانه علیه ایران را افزایش دهد.» او در مورد شق دیگری از این تفکر می‌افزاید: «یک نوع تفکر غالب دیگر در ایران این است که شما تنها در صورتی می‌توانید با ایالات‌متحده تعامل کنید که اهرم‌های چانه‌زنی قابل‌توجهی در اختیار داشته باشید.» این دیپلمات با اشاره به اینکه سرنوشت همکاری‌های گسترده‌تر بین ایران و آمریکا بستگی به اجرایی شدن موفقیت‌آمیز برجام دارد، ادامه داد: «دو طرف در حال حاضر در شرایطی سخت قرار دارند. اگر ایالات‌متحده اقدام به افزایش تحریم‌ها علیه ایران کند، حتی اگر این کار را تحت عنوان تروریسم یا حقوق بشر انجام دهد یا این اقدام را به نحوی صورت دهد که مستقیما به منزله نقض برجام نباشد، عمل کردن به برجام برای ایران بی‌ارزش خواهد شد. دنبال کردن این رویکرد در مقطع فعلی که ایران تقریبا تعهدات خود را براساس برجام تکمیل کرده، خط فکری غالب در تهران را که ایالات‌متحده قابل اعتماد نیست تقویت خواهد کرد.»

حسین موسویان حسن‌نیت اخیر سپاه پاسداران ایران در آزاد کردن ۱۰ ملوان آمریکایی که به گفته ایران به‌صورت غیرقانونی وارد آب‌های داخلی این کشور شده بودند، را یک مثال روشن در این باره می‌داند. او معتقد است کاخ سفید تایید کرده که «خطوط ارتباطی جدید با ایران که طی تحریم‌های هسته‌ای ایجاد شدند، در آزاد شدن سریع ۱۰ ملوان آمریکایی نقشی کلیدی داشتند.» من شک دارم که اگر دو قایق ایرانی به شکلی غیرعمدی وارد آب‌های آمریکا می‌شدند، دولت آمریکا نیز به همین شکل عمل می‌کرد. مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق ایران با بیان اینکه خاورمیانه در آستانه فروپاشی کامل است، ادامه داد: «افزایش اخیر تنش‌ها بین ایران و عربستان سعودی، دو قدرت منطقه‌ای که به ترتیب در حال اعمال نفوذ در جهان شیعه و سنی هستند وضعیت خاورمیانه را آشفته‌تر کرده است. کنگره آمریکا با پیگیری مصوبه‌ای برای بر هم زدن توافق ایران، بنزین بیشتری روی این آتش خواهد ریخت.»