گروه دیپلماسی: سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت ملت ایران اجرای دقیق برجام را محکی برای مسائل آینده می‌داند و نوع اجرای تعهدات بین‌المللی آمریکا و مجموعه شرکای برجام، در زمینه تصمیمات ناظر به آینده جمهوری اسلامی ایران می‌تواند تاثیرگذار باشد. حسین جابری‌انصاری روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مبادله زندانیان آمریکایی گفت: مبادله زندانیان به موازات گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و جهات ذی صلاح ایران و طرف آمریکایی انجام و به نتایجی منجر شد که جزئیات آن اعلام شد. انصاری افزود: ابعاد انسانی این موضوع و همینطور تامین حقوق تعداد قابل توجهی از اتباع ایران که با زندان و ممنوعیت‌های قضایی متعددی مواجه بودند، مبنای تعامل ما با این مساله بود و با رفع محدودیت‌ها که مقرر شده بود، به نتیجه نهایی رسید و اعلام شد. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی و اینکه سرنوشت بقیه اتباع ایرانی زندانی به چه شکل خواهد بود، گفت: پرونده‌های مختلفی علیه اتباع جمهوری اسلامی ایران در دادگاه‌های ایالات متحده آمریکا فاش شده است. اینکه تعداد دقیق اینها چه میزان است، رقم آن را نداریم و طبیعی است که در چارچوب توافقات انجام شده امکان خاتمه همه این پرونده‌ها وجود نداشت.

به گفته جابری‌انصاری، آنچه درباره آن توافق شده، همان است که به صراحت در بیانیه وزارت خارجه به آن اشاره و اخبار آن هم منتشر شده است، البته این به معنای آن نیست که هیچ پرونده دیگری وجود ندارد. او ادامه داد: پرونده‌های مختلفی در دوران تحریم‌های ظالمانه علیه اتباع ایران به ویژه اتباع ایرانی مقیم آمریکا باز شده است که منجر به صدور احکامی از جمله زندان و اعمال برخی محدودیت‌ها شده است. این مقام دستگاه سیاست خارجی اضافه کرد: تلاش شده است حداکثر این پرونده‌ها در چارچوب توافق اخیر قرار بگیرند و زمینه رهایی آنها فراهم شود. جمهوری اسلامی ایران وظیفه ذاتی خود را پیگیری امور اتباع خود می‌داند و به حسب نیاز اقدامات لازم را انجام خواهد داد.


سفر آمانو به ایران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون سفر آمانو به تهران ابراز داشت: همواره بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران ارتباطات مستمر و رفت و آمدهای هیات‌های مختلف وجود داشته و سفر آمانو هم در همین چارچوب است و امری فوق العاده و خاصی نیست و امیدواریم این سفر نیز موفق باشد.


تغییر سیاست‌های اشتباه عربستان

جابری‌انصاری درباره روابط ایران و عربستان و تلاش‌ها برای حل و فصل مسائل پیش آمده در این خصوص ابراز داشت: مسوولیت مشکل پیش آمده در روابط عربستان و جمهوری اسلامی ایران برعهده عربستان است که سیاست مبتنی بر تنش زایی را دنبال می‌کند. او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از مساعی جمیله همه کشورهای دوست استقبال می‌کند اما به نظر می‌رسد موفقیت این تلاش‌ها منوط به تغییر سیاست‌های اشتباه عربستان است که منافع خود را در افزایش بحران‌ها در منطقه تعریف کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران از اقدامات مثبت کشورهای دوست استقبال می‌کنیم اما موفقیت این تلاش‌ها منوط به حصول تغییر در سیاست‌های تنش آفرین عربستان سعودی است.


سفر نواز شریف

جابری‌انصاری همچنین در پاسخ به سوالی درباره ابراز تمایل برخی از کشورهای منطقه برای میانجیگری بین ایران و عربستان و سفر نواز شریف به ایران گفت: دولت جمهوری اسلامی پاکستان و شخص آقای نواز شریف به‌عنوان دوست و همسایه مورد احترام جمهوری اسلامی همواره از همکاری‌های خوبی با ایران برخوردار بوده‌اند و این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد. نواز شریف ابراز تمایل کرده‌اند سفری به جمهوری اسلامی داشته باشند و طبیعی است که در این سفر مجموعه تحولات جدید منطقه از جمله موضوع مورد اشاره مورد بحث قرار خواهد گرفت. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ایران از تلاش‌های پاکستان و همه کشورهای دوست و برادر در زمینه کاهش تنش‌ها استقبال می‌کند و معتقد است که موفقیت این تلاش‌ها منوط به تغییر در سیاست‌های اشتباه عربستان سعودی در زمینه تنش‌زدایی در منطقه است. جابری‌انصاری تاکید کرد: مساعی جمیله و تلاش‌ها پاسخ مناسب عربستان سعودی در تغییر در سیاست این کشور را فراهم می‌کند.


عضویت در پیمان شانگهای

جابری‌انصاری همچنین در پاسخ به سوالی درباره رویکرد جمهوری اسلامی ایران به کشورهای شرقی و همچنین حضور در پیمان شانگهای گفت: ایران عضو ناظر شانگهای است و عدم عضویت کامل در این پیمان مستند به برخی مشکلات موجود در اثر تحریم‌های هسته‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران بوده است که بعد از پایان تحریم‌ها و اجرای برجام این موضوع سالبه به انتفای موضوع شده و زمینه عضویت این پیمان فراهم می‌شود. به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، روند اجرایی این عضویت بر اساس سیاست ایران و تصمیماتی است که در سازوکارهای این پیمان از سوی اعضا اتخاذ می‌شود.