ماجرا ی حبس چهار هزار وانت نیسان

در خبرها داشتیم که تعداد زیادی از وانت نیسان‌های دیزلی زامیاد در انبارهای شرکت دپو شده‌اند. داستان این خودروها چیست؟ چرا عرضه نمی‌شوند؟

ما در حال حاضر تقریبا چهار هزار دستگاه وانت نیسان دیزلی (مدل ۸/ ۳ تنی یورو۵) را به اجبار در پارکینگ شرکت دپو کرده‌ایم که دلیل آن عدم شماره‌گذاری آنها توسط پلیس راهور ناجا است. این خودروها از سال ۹۹ به بعد در انبارهای ما دپو شده‌اند و با وجود اینکه در این مورد بارها درخواست مساعدت از پلیس داشته‌ایم و حتی مصوبه‌ای هم از مراجع ذی‌صلاح در این مورد ارائه کرده‌ایم، اما متاسفانه همچنان پلیس وانت نیسان‌های دیزلی ما را شماره نمی‌کند. طبق قانون هوای پاک، برای شماره‌گذاری این خودروها باید برگه اسقاط ارائه بدهیم، اما به دلیل کمبود و البته قیمت بالای این برگه، نمی‌توانیم طبق قانون مورد نظر اقدام کنیم. به همین دلیل از مسوولان خواستیم برای اجرای این قانون مدتی را به ما تنفس بدهند. اتفاقا درخواست ما مورد قبول قرار گرفت و مصوبه‌ای هم در این مورد صادر شد.

منظورتان کدام مصوبه است؟

مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را می‌گویم. طبق این مصوبه پلیس باید نسبت به شماره‌گذاری وانت نیسان‌های دیزلی زامیاد اقدام کند، اما این کار را انجام نمی‌دهد. در این مصوبه آمده که ارائه گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری وانت نیسان دیزلی، تا یک سال معلق شود و زامیاد پس از یک سال باید نسبت به ارائه گواهی مربوطه اقدام کند. در واقع طبق این مصوبه، چهار هزار دستگاه وانت نیسان دیزلی دپویی زامیاد باید شماره شوند، اما پلیس موافقت نمی‌کند.

چرا؟

حرف پلیس این است که مصوبه ستاد تسهیل، برای آنها الزام‌آور و به اصطلاح حجت نیست. پلیس می‌گوید برای شماره‌گذاری هر خودرویی از جمله وانت نیسان‌های زامیاد به مجوز سازمان حفاظت محیط زیست نیاز دارد و تا این مجوز را دریافت نکند، نیسان‌‌های دیزلی را شماره نخواهد کرد. در واقع تا برگه اسقاط ارائه ندهیم، چهار هزار وانت دیزلی دپویی زامیاد شماره نمی‌شود، مگر اینکه پلیس طبق مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که زیرنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است، عمل کند.

مشکل زامیاد برای تهیه برگه اسقاط چیست؟ چرا طبق قانون این برگه را ارائه نمی‌دهید تا خودروهایتان بی‌دردسر شماره شوند؟

مشکل ما اینجاست که اولا برگه اسقاط بسیار کمیاب بوده و ثانیا قیمت آن طی شش ماه گذشته چند برابر شده است. ما سال گذشته هر برگه اسقاط را سه میلیون تومان می‌خریدیم، اما شب عید قیمت آن به هفت میلیون تومان رسید. حالا هم که قیمت هر برگه اسقاط برای وانت نیسان دیزلی به حدود ۳۰ میلیون تومان رسیده است.

افزایش قیمت برگه اسقاط به جای خود، اما به هر حال قانون را هم نمی‌توان اجرا نکرد.

ما مشکلی برای اجرای قانون نداریم، منتها مساله اینجاست که در افزایش قیمت دستمان بسته است. مشتریان وانت نیسان از قشر ضعیف جامعه هستند، بنابراین زامیاد در افزایش قیمت این خودرو مجبور است بسیار محتاط عمل کند. در واقع ازآنجاکه هزینه مربوط به برگه اسقاط را مشتری باید بپردازد، ما نمی‌توانیم در افزایش قیمت به اصطلاح باز عمل کنیم. همان پارسال که برگه اسقاط سه میلیون تومان بود، ما برای افزایش قیمت تردید داشتیم، چون مشتریان به همین میزان هم حساس بودند، چه برسد به حالا که قیمت برگه اسقاط به ۳۰ میلیون تومان رسیده است. در نظر بگیرید که وانت‌های دیزلی زامیاد در حال حاضر حدود ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارند و اگر ما هزینه برگه اسقاط را هم روی آن بکشیم، معنایش افزایش قیمت حدودا هشت درصدی است که برای مشتریان ما قابل پذیرش نیست. مشتری وانت نیسان، افزایش قیمت کمتر از اینها را هم برنمی‌تابد، بنابراین اگر زامیاد ۳۰ میلیون تومان روی قیمت بگذارد، مشتریان آن را پس می‌زنند. الان برگه اسقاط برای خودروهای سواری و سبک، حدودا ۱۶ میلیون تومان است یعنی نصف هزینه یک وانت نیسان دیزلی، اما همان را هم مشتریان قبول نمی‌کنند. بنابراین طبیعی است که افزایش قیمت ۳۰ میلیون تومانی وانت نیسان دیزلی سبب توقف فروش آن شود.

در صحبت‌هایتان به مجوز سازمان حفاظت محیط زیست برای شماره‌گذاری اشاره کردید. با این سازمان برای صدور مجوز مربوطه مکاتبه‌ای انجام نداده ‌اید؟

اصلا مشکل اصلی اینجاست که پلیس می‌گوید برای شماره‌گذاری وانت نیسان دیزلی نیاز به مجوز سازمان حفاظت محیط زیست دارد. به همین دلیل ما چند بار با دوستان در این سازمان جلسه برگزار کرده‌ایم، اما فعلا نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

موضع سازمان محیط زیست درباره این ماجرا چیست؟

قول‌هایی بابت حل مشکل داده‌اند، اما فعلا اتفاق خاصی رخ نداده است. سازمان حفاظت  محیط زیست می‌گوید با تصویب لایحه پیشنهادی دولت در مجلس شورای اسلامی، مشکل توقف شماره‌گذاری خودروها به دلیل عدم ارائه برگه اسقاط حل خواهد شد.

کدام لایحه؟

طبق نظر هیات دولت، قرار است خودروسازان به جای ارائه برگه اسقاط، یک درصد از قیمت هر دستگاه از خودروهای خود را به حساب دولت واریز کنند. اگر این لایحه در مجلس مصوب شود، خودروسازان به جای اینکه برگه اسقاط ارائه دهند، مبالغی را به صندوق موردنظر واریز خواهند کرد. مثلا درباره وانت نیسان دیزلی زامیاد با توجه به قیمت حدودا ۴۰۰ میلیون تومانی آن، ما باید به ازای شماره‌گذاری هر یک دستگاه از این خودرو، چهار میلیون تومان به حساب دولت واریز کنیم.

شما موافق این طرح هستید؟

بله حتما هستیم. اگر مجلس آن را مصوب کند، مشکل تامین برگه اسقاط حل خواهد شد. در حال حاضر به دلیل عدم شماره‌گذاری چهار هزار دستگاه وانت نیسان دیزلی، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی ما قفل شده است. ما از یک طرف با مشتریانی طرف هستیم که موعد تحویل خودروشان گذشته و از طرف دیگر، امکان فروش این محصول را هم نداریم. تازه در کنار اینها باید به مشتریان جریمه دیرکرد هم بپردازیم.

چهار هزار نیسانی که دپو شده، به فروش رفته‌اند؟

خیر؛ هزار و ۵۰۰ دستگاه از این تعداد فروخته شده و مشتریان چشم‌انتظار تحویل هستند و دو هزار و ۵۰۰ دستگاه دیگر نیز امکان فروش ندارند چون شماره نمی‌شوند. ما در زامیاد سود اندکی در تولید داریم که بسیار کمتر از حد متعارف است، بنابراین اگر قرار باشد نقدینگی‌مان به دلیل عدم شماره‌گذاری خودروها قفل شود و جریمه دیرکرد هم بپردازیم، ضرر می‌کنیم.

سودتان چقدر است؟

حدود ۴ درصد، در حالی که سود متعارف ۱۷ درصد است.

جدا از مساله شماره‌گذاری وانت نیسان، زامیاد قصد حذف این خودرو و جایگزینی با محصولات جدید را ندارد؟

وانت دیزلی یکسری مزیت دارد که به دلیل این مزایا صلاح نیست این خودرو را حذف کنیم. مهم‌ترین مزیت وانت دیزلی مصرف سوخت کمتر و طول عمر بیشتر موتور آن نسبت به مدل‌های بنزینی است. البته به دنبال ارائه مدل‌های جدید نیسان وانت روی پلتفرم همین خودرو هستیم و سعی‌مان این است که افزایش قیمت چندانی روی آن اعمال نکنیم. مدل‌های دیزلی وانت نیسان حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از کل تولید زامیاد را تشکیل می‌دهند و محصولات اصلی ما مدل‌های بنزینی و گازسوز این خودرو است.

27- (1)