کارنامه فروش خودروسازان در فروردین

طبق آمار منتشره در سایت کدال، مجموع فروش سه خودروساز بزرگ کشور در ماه نخست امسال بالغ بر ۴۱‌هزار دستگاه بوده، حال آنکه در فروردین سال گذشته، فروش به ۳۳‌هزار و ۷۰۰ دستگاه نیز نرسیده بود. رشد فروش نقطه به نقطه خودروسازان بزرگ کشور در حالی است که فروش ماهانه (فروردین به اسفند) آنها افت سنگینی داشته است. غول‌های جاده مخصوص در اسفند پارسال ۸۵‌هزار و ۵۲۸ دستگاه خودرو فروخته بودند. با در نظر گرفتن آمار فروش بالغ بر ۴۱‌هزار دستگاهی فروردین، فروش ماهانه آنها نصف شده است. این افت سنگین می‌تواند ریشه در مسائل مختلفی از جمله افت تولید فروردین نسبت به اسفند داشته باشد. خودروسازان بزرگ کشور در فروردین و در مقایسه با اسفند ۲۹‌هزار دستگاه خودروی کمتری به تولید رسانده‌اند که دلیل اصلی آن، تعطیلات تقریبا ۱۵‌روزه نوروزی است. بنابراین با توجه به افت تولید رخ‌داده، چیز عجیبی نیست که فروش ماهانه خودروسازان نصف شده باشد.

جزئیات کارنامه فروش خودروسازان

نگاهی به جزئیات کارنامه فروش سه خودروساز بزرگ کشور در فروردین امسال بیندازیم تا مشخص شود هر یک از آنها چه تعداد خودرو و هر محصول را با چه قیمتی به فروش رسانده‌اند و همچنین از دل فروش هر خودرویی، چقدر درآمد نصیب‌شان شده است. در حالت کلی، هر سه خودروساز بزرگ کشور در فروردین سال‌جاری فروش کمتری نسبت به اسفند پارسال داشته‌اند، اما عملکرد آنها در مقایسه با ماه نخست سال گذشته متفاوت از یکدیگر بوده است. طبق آمار ارائه‌شده به بورس توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو، آنها در فروردین امسال تنها ۴۱‌هزار و ۷۸ دستگاه محصول فروخته‌اند. این در حالی است که فروش فروردین پارسال خودروسازان ۳۳‌هزار و ۶۴۲ دستگاه بوده است. بنابراین غول‌های جاده مخصوص در مجموع بالغ بر ۲۲‌درصد رشد فروش در فروردین سال‌جاری نسبت به ماه مشابه پارسال داشته‌اند. در این بین، ایران خودرو و سایپا (به تنهایی) رشد فروش را در بازه زمانی تحت بررسی به ثبت رسانده‌اند، اما پارس‌خودرو محصول کمتری نسبت به فروردین پارسال فروخته است. همچنین اگر فروش سایپا و پارس‌خودرو را جمع بزنیم، تعداد خودروهای فروخته‌شده این گروه کمتر از پارسال بوده است.

برای بررسی جزئیات کارنامه فروش خودروسازان، ابتدا سراغ ایران‌خودرو می‌رویم، بزرگ‌ترین خودروساز کشور که بیشترین فروش را در فروردین به نام خود ثبت کرده است. طبق آنچه ایران خودرو به سامانه کدال اعلام کرده، این شرکت در نخستین ماه امسال ۲۳‌هزار و ۵۵۲ دستگاه محصول را به فروش رسانده است. در مقایسه با ماه مشابه پارسال با آمار ۱۵‌هزار و ۸۰ دستگاهی، آبی‌های جاده مخصوص ۵۷‌درصد به فروش خود افزوده‌اند. ایران خودرو همچنین در فروردین امسال ۲۰‌هزار و ۳۲۵ دستگاه محصول را به تولید رسانده است، بنابراین فروش این شرکت از تولید جلو زده است. این موضوع می‌تواند با ماجرای تحویل خودروهای فروش فوری یا پیش‌فروشی این شرکت در ارتباط باشد. به عبارت بهتر، احتمالا ایران‌خودرو بخشی از محصولات دپویی خود را عرضه کرده و از همین رو آمار فروش از تولید پیش افتاده است. این البته در حالی است که ایران‌خودرویی‌ها نسبت به اسفند سال گذشته محصول کمتری را به فروش رسانده‌اند. فروش ایران‌خودرو در اسفند پارسال ۴۶‌هزار و ۱۴۳ دستگاه بوده، بنابراین بزرگ‌ترین خودروساز ایران در ماه نخست امسال تقریبا ۵۰‌درصد افت فروش داشته است.

پرفروش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین محصول ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو را در فروردین امسال خانواده پژو با آمار هفت‌هزار و ۵۱۱ دستگاهی تشکیل داده است. فروش خانواده پژو در مقایسه با فروردین سال گذشته ۹۴۵ دستگاه کاهش داشته است. ایران‌‌‌خودرو بیشتر مدل‌‌‌های پژو را از رده خارج کرده و در حال حاضر تنها پژو ۲۰۷ و پارس را به تولید می‌‌‌رساند. البته پارس نیز به احتمال زیاد در آینده نزدیک از خط تولید خارج خواهد شد، بنابراین ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها تنها مدل ۲۰۷ را به عنوان محصول پژو در سبد تولیدی خود خواهند داشت. متوسط قیمت فروش گروه پژو در فروردین امسال حدود ۳۱۶ میلیون تومان بوده است. همچنین از دل فروش گروه پژو، درآمدی بالغ بر دو‌هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان نصیب این شرکت در فروردین شده است.  کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروش‌‌‌‌‌‌ترین محصولات ایران‌‌‌‌‌‌خودرو در فروردین امسال به‌‌‌ ترتیب هایما و رانا بوده‌‌‌‌‌‌اند. ایران‌‌‌خودرو در ماه تحت بررسی تنها ۱۰۰ دستگاه هایما را به فروش رسانده که نسبت به فروردین سال گذشته افت ۹۱۴ دستگاهی را نشان می‌دهد. ایران خودرویی‌ها هایما را با متوسط قیمت یک میلیارد و ۷۶ میلیون تومان فروخته‌اند تا از محل فروش آن، ۱۰۷ میلیارد تومان درآمد کسب کنند.

رانا نیز فروشی ۹۳۹ دستگاهی در فروردین امسال داشته و این در حالی است که در ماه مشابه سال قبل ایران‌خودرو رانا نفروخته بود. متوسط قیمت راناهای فروش‌رفته در ماه نخست امسال، حدود ۲۴۵ میلیون تومان بوده است. از محل فروش رانا نیز بالغ بر ۲۳۰ میلیارد تومان نصیب ایران‌خودرو شده است. دیگر محصول فروخته‌‌‌شده ایران‌‌‌خودرو در فروردین، تارا نام دارد. در این مدت دو‌هزار و ۳۱۶ دستگاه تارا به فروش رفته که نسبت به فروردین پارسال ۴۳‌درصد رشد را نشان می‌دهد. قیمت فروش تارا در فروردین امسال، حدود ۴۰۴ میلیون تومان در سامانه کدال ثبت شده است.

آبی‌‌‌های جاده‌‌‌ مخصوص اما در فروردین امسال چهار‌هزار و ۶۸۳ دستگاه دنا را به فروش رسانده‌‌‌اند. فروش این خودرو در مقایسه با ماه مشابه پارسال، بیش از ۲۳درصد رشد کرده است. طبق اعلام ایران‌‌‌خودرو، متوسط قیمت فروش دنا در فروردین امسال کمتر از ۴۵۵ میلیون تومان بوده است. از محل فروش این خودرو بالغ بر دو‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نصیب ایران‌خودرویی‌ها در فروردین شده است.

در نهایت گروه سورن ایران‌‌‌خودرو نیز در فروردین امسال فروشی سه‌هزار و ۷۰۹ دستگاهی داشته است که نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد بیش از چهار برابری را نشان می‌دهد. متوسط قیمت گروه سورن در فروردین امسال حدود ۳۳۵ میلیون تومان بوده است. ایران‌خودرویی‌ها از محل فروش گروه سورن در نخستین ماه امسال، بالغ بر‌ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده‌اند.

جزئیات فروش در سایپا و پارس خودرو

از ایران‌خودرو که بگذریم، سایپایی‌‌‌ها در فروردین امسال و نسبت به ماه مشابه پارسال فروش بیشتری را ثبت کرده‌‌‌اند. طبق آمار ارائه‌‌‌شده به کدال، کل فروش سایپا در فروردین امسال ۱۴‌هزار و ۵۸۳ دستگاه بوده است. این در حالی است که فروردین پارسال سایپایی‌‌‌ها ۱۳‌هزار و ۲۱۹ دستگاه محصول فروخته بودند. با این حساب، فروش آنها نسبت به پارسال بالغ بر ۱۰‌درصد بیشتر بوده است. تولید دومین خودروساز بزرگ ایران در فروردین امسال ۱۴‌هزار و ۲۰۴ دستگاه بوده است. بنابراین این شرکت چند صد دستگاه بیش از آنچه تولید کرده، در فروردین به فروش رسانده است. سایپایی‌ها همچنین در اسفند پارسال ۳۱‌هزار و ۸۰۹ دستگاه فروش داشته‌اند که بالغ بر ۱۷‌هزار دستگاه بیش از آمار فروش فروردین امسال بوده است.

پرفروش‌‌‌ترین محصول سایپا به خانواده ایکس ۲۰۰ (کوئیک، ساینا و تیبا) مربوط می‌شود که آمار ۹‌هزار و ۵۰۷ دستگاهی در فروردین امسال داشته است. نسبت به ماه مشابه سال گذشته، فروش این خانواده تنها ۵۹۰ دستگاه بیشتر شده است. متوسط قیمت فروش این گروه خودرویی در فروردین امسال بیش از ۲۶۶ میلیون تومان بوده است. سایپایی‌ها از محل فروش این گروه خودرویی در فروردین، بالغ بر دو‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده‌اند. دیگر محصول سایپا به نام شاهین در فروردین امسال‌ هزار و ۹۵۴ دستگاه فروش داشته است که در مقایسه با ماه مشابه پارسال، افت ۶۷ دستگاهی را نشان می‌دهد. متوسط قیمت فروش شاهین در گزارش سایپا حدود ۴۲۷ میلیون تومان اعلام شده است. از محل فروش این تعداد شاهین، بالغ بر ۸۳۴ میلیارد تومان درآمد نصیب دومین خودروساز بزرگ ایران شده است.

سایپا همچنین بیش از سه‌هزار دستگاه وانت پراید را در ماه نخست امسال به فروش رسانده تا در مقایسه با فروردین پارسال افت حدودا ۸۰۰ دستگاهی را ثبت کند. اما سری هم به آمار فروش پارس‌‌‌خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا و البته سومین خودروساز بزرگ کشور بزنیم. کل فروش پارس‌‌‌خودرو در فروردین امسال دو‌هزار و ۹۴۳ دستگاه بوده است. این شرکت در فروردین چهار‌هزار و ۸۷۳ دستگاه محصول را به تولید رسانده، بنابراین حدود دو‌هزار دستگاه محصول کمتری نسبت به تولید فروردین ماه خود فروخته است. در مقایسه با فروردین سال گذشته، فروش پارس‌‌‌خودرو افت دو‌هزار و ۴۰۰ دستگاهی را نشان می‌دهد. پارس خودرو در اسفند پارسال هفت‌هزار و ۵۷۶ دستگاه محصول را به فروش رسانده بود، بنابراین نسبت به فروردین چهار‌هزار و ۶۳۳ دستگاه بیشتر فروخته بود.

پرفروش‌‌‌ترین محصول پارس‌‌‌خودرو به گروه Q۲۰۰ مربوط می‌شود که آماری دو‌هزار و ۹۴۳ دستگاهی در فروردین امسال داشته است. در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، فروش این خودرو رشد ۸۳۹ دستگاهی داشته است. طبق آنچه پارس‌‌‌خودرویی‌‌‌ها به بورس اعلام کرده‌اند، آنها به جز گروه Q۲۰۰ هیچ خودروی دیگری را در فروردین امسال نفروخته‌اند. این در حالی است که در فروردین پارسال، کوئیک معمولی دنده‌ای نیز جزو محصولات به فروش رفته این شرکت بود. ظاهرا پارس خودرویی‌ها تولید این محصول را متوقف کرده‌اند. در آمار پارس خودرو همچنین خبری از آمار فروش محصول وارداتی این شرکت به نام زوتی نیست.