ایران‌خودرو به دنبال تولید خودروهای تجاری و ریلی

علیرضا بهداد - نخستین کنفرانس بین‌المللی شش سیگما دیروز در حالی آغاز به کار کرد که این متدولوژی در عمر کوتاه خود جایگاه ویژه‌ای را در شرکت‌های بزرگ جهان به دست آورده است. شش سیگما روشی هوشمندانه و سیستماتیک برای مدیریت‌ فعالیت‌های کسب و کار یک سازمان است، که با استفاده از آن در یک سازمان منجربه کاهش نقص، بهبود فرآیندهای کسب و کار و نهایتا افزایش رضایت مشتری‌ می‌شود. همچنین به کارگیری این روش کاهش دوباره کاری‌ها، موانع و هزینه‌ها را نیز به دنبال دارد. تمرکز حقیقی برمشتری، مدیریت براساس اطلاعات و واقعیات، تمرکز

بر فرآیندها، مدیریت و بهبود آنها، مدیریت پیشگیرانه، همکاری نامتناهی و حرکت به سوی کمال و قدرت تحمل شکست، اصول شش‌ گانه شش سیگما به شمار می‌آید. بنابراین این متدولوژی مسیری را نشان می‌دهد که سازمان برای دستیابی به رضایت مشتری باید در آن گام بر دارد.

ایجاد زیر‌ساخت‌های مناسب و پشتیبان، انتخاب افراد کلیدی، انتخاب پروژه‌‌ها براساس استراتژی‌ها و طرح تجاری کلان سازمان، آموزش و رهبری، طرح‌ریزی ارتباطات از طریق ارائه گزارش‌های مربوط به پروژه‌ها، بازنگری منظم و ویرایش استمرار نتایج پروژه‌های اجرا شده به صورت دوره‌ای، از فاکتورهای مهم در تهیه برنامه استقرار، گسترش و پیاده‌سازی شش سیگما هستند. با به کارگیری شش سیگما هدفی مشترک در کلیه سطوح سازمان، خلق موفقیت مستمر و تمرکز کارا و موثر بر مشتری، شکل می‌گیرد.

شش سیگما به طور رسمی در سال ۱۹۸۷‌توسط شرکت موتورولا استفاده شد و پس از کسب موفقیت‌هایی به خاطر به کارگیری شش سیگما در موتورولا، این روش در برخی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی نیز استفاده شد. متدولوژی شش سیگما در سال ۱۳۷۸‌ وارد ایران شد که شرکت ایران‌‌خودرو برای اولین بار این روش را به کار گرفت.

حاجی‌خانی، مدیر تضمین کیفیت ایران‌خودرو و دبیر نخستین کنفرانس بین‌المللی شش‌ سیگما روز گذشته در آغازین روز کنفرانس شش سیگما گفت: شش‌ سیگما بیشتر در سازمان‌های تولیدی کاربرد دارد که با توجه به دنیای رقابتی امروز، به کارگیری این روش در نهایت افزایش سوددهی در یک بنگاه اقتصادی و رضایتمندی مشتری را به همراه دارد.

وی افزود: شش سیگما مسیری مطمئن و پایدار برای رضایت مشتری را ایجاد می‌کند که این مسیر همیشه رو به توسعه است و بازگشت ندارد.

شش سیگما در ایران‌خودرو

منوچهر منطقی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو، در این کنفرانس با اشاره به موانع مدیریتی در کشور گفت: مدیران داخلی مشکلاتی در کشور دارند که با به‌کارگیری روش شش سیگما می‌توانند تا حدودی در رفع این مشکلات موثر باشند.

او افزود: مدیران اغلب سازمان‌ها در کشور وظیفه‌گرا هستند که این پدیده باعث شده تا در سازمان بهبود به وجود نیاید.

وی خاطرنشان کرد: برای به‌کارگیری شش سیگما ابتدا باید فرآیند را تعریف کرد آنگاه این روش را به کار گرفت.

منطقی با اشاره به بحث افزایش کیفیت در سازمان‌ها افزود: هدف شش سیگما تنها افزایش کیفیت نیست بلکه این روش برنامه‌ای جامع برای کلیه سطوح یک سازمان را به همراه دارد.

منطقی با اشاره به تجربه ایران‌خودرو در نهادینه کردن روش شش سیگما گفت: در سال ۸۰ این روش توسط یکی از محققان برای مدیران عالی شرکت معرفی شد و در سال ۸۱ آموزش افراد در ایران‌خودرو شروع شد.

وی افزود: پس از گذشت ۵سال از پیاده کردن شش سیگما در ایران‌خودرو، معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت تکنولوژی را به ساختار سازمانی اضافه کرده‌ایم تا به اهداف استراتژیک خود دست پیدا کنیم. منطقی گفت: تا دو سال دیگر قصد داریم شش سیگما را در ایران‌خودرو نهادینه کنیم تا این شرکت با توجه به حضور در بازارهای داخلی و خارجی براساس روش شش سیگما حرکتی رو به جلو داشته باشد. وی افزود: براساس مطالعات انجام شده، ارزش افزوده خودروهای سواری در دنیا رو به کاهش است. به عنون مثال، برای حضور فعال سمند در بازارهای جهانی باید قیمت تمام شده‌اش به حدود ۶هزار دلار برسد، بنابراین سیاست ایران‌خودرو این است که سهم بیشتری در خودروهای تجاری و ریلی را در کشور به خود اختصاص دهد.

همچنین در افتتاحیه این مراسم قرار بود مفیدی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، نیز سخنرانی کند که حضور نیافت. نخستین کنفرانس بین‌المللی شش‌سیگما که از دیروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی آغاز شده است امروز با ارائه مقالات به پایان می‌رسد. همچنین در حاشیه این کنفرانس نمایشگاهی در خصوص شش‌سیگما نیز برپا شده است.

نکته جالب در این کنفرانس اینکه به‌رغم تلاش‌های انجام شده در خصوص معرفی این پدیده، بسیاری از مدیران هنوز نتوانسته‌اند تعریف روشنی را از شش سیگما در ذهن خود جا دهند که این ابهام باعث می‌شود تا بسیاری از بنگاه‌های بزرگ و کوچک اقتصادی کشور به نوعی از این پدیده بی‌بهره شوند. عدم به کارگیری این روش به‌رغم جهانی شدن آن در بنگاه‌های کوچک و بزرگ کشور مدعای این گفته است.

البته در سالیان گذشته مفاهیمی همچون بهره‌وری و مهندسی ارزشی وارد سازمان‌های کشور شده‌اند که در این میان تنها بهره‌وری توانسته حساسیت مسوولان و برخی از مردم را برانگیزد. اما با توجه به غیرقابل اجتناب‌بودن حضور شرکت‌های بزرگ خودروساز کشور در بازارهای جهانی به کارگیری این گونه روش‌ها در این شرکت‌ها می‌تواند بسیار نتیجه‌بخش و تعیین‌کننده باشد.

این در حالی است که در کنفرانس مزبور تنها چند شرکت نسبت به موضوع شش سیگما آگاهی داشتند و از حضور شرکت‌هایی همچون سایپا نیز خبری نبود.