علیرضا بهداد - ثبت‌نام از مالکان خودروهای فرسوده به منظور از رده خارج کردن این خودروها و استفاده از تسهیلات دولت برای تحویل خودروی نو از پنجم مهرماه سال‌جاری در نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو و سایپا آغاز می‌شود. سید رضا فاطمی، مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده، روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: خودروهای سواری مدل ۵۵ و پایین‌تر از آن با سن فرسودگی حداقل ۳۰ سال و وانت با سن فرسودگی ۲۰ سال مشمول استفاده از تسهیلات دولت هستند و از پنجم مهرماه می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام کند. وی افزود: برنامه طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بر این اساس است که از پنجم مهرماه به مدت ۱۰ روز ثبت‌نام آغاز می‌شود و با توجه به اینکه سقف خودروهای سال‌جاری ۲۵۰ (۲۰۰هزار خودروی پلاک شخصی و ۵۰هزار تاکسی) است هر زمان که این سقف پر شود ثبت‌نام قطع خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: براساس تحقیقات انجام شده هم اکنون یک‌میلیون و ۲۷۰هزار خودروی فرسوده در سطح کشور وجود دارد که امسال ۲۵۰هزار دستگاه از این خودروها به طور قطع جمع‌آوری و مابقی آنها تا سال ۱۳۸۹ به تدریج از رده خارج خواهد شد. بنابراین اگر احیانا بیش از ۲۵۰هزار نفر ثبت‌نام کنند، اضافه آنها در سال بعد (۱۳۸۶)، خودروی‌شان از رده خارج می‌شود.

وی افزود: پس از ثبت‌نام، مالکان خودروهای فرسوده به بانک ملت معرفی می‌شوند و باید منتظر اعلام نظر بانک بمانند که اگر بانک توانایی مالی مالک خودروی فرسوده را برای پرداخت اقساط ماهانه ۹۸هزار تومانی تایید کند در این مرحله دارنده خودروی فرسوده به مراکز اسقاط معرفی می‌شود که باید همراه خودروی خود به محل‌های اسقاط خودرو مراجعه کنند.

فاطمی گفت: پس از طی این مراحل گواهی اسقاط خودرو صادر خواهد شد و در این زمان مالک خودروی فرسوده مجددا به نمایندگی مراجعه کرده تا پیش فاکتور را دریافت کند.

در این زمان،‌ بانک ملت چک بین بانکی برای خودروساز صادر می‌کند تا مبلغ ۵میلیون تومان وام به حساب خودروسازان واریز شود. فاطمی گفت: در این چرخه هیچ پولی جابه‌جا نمی‌شود یعنی اینکه مبلغ ۵میلیون تومان به طور نقدی پرداخت نمی‌شود بلکه به صورت اعتباری در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد و مالکان خودروهای فرسوده باید طی مدت ۵ سال با اقساط ماهیانه ۹۸هزار تومان مبلغ وام را به بانک برگردانند.

مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده تصریح کرد، براساس زمانبندی، حداکثر ۱۰ روز پس از مراجعه مالکان برای ثبت نام گواهی اسقاط صادر می‌شود و پس از آن خودروسازان طی ۱۵ روز باید خودروهای نو را تحویل دهند و در صورتی که تاخیر کنند روزانه ۵هزار تومان باید جریمه به مالکان بپردازند. بنابراین می‌توان گفت از زمانی که مالک خودروی فرسوده، ماشین‌ خود را به اسقاط می‌برد تا تحویل خودروی نو ۱۵ روز فاصله است. وی گفت: هم اکنون تمام نمایندگی‌های ایران‌خودرو و ۱۴۹ نمایندگی سایپا در سراسر کشور آمادگی دارند تا از روز پنجم مهرماه ثبت‌نام را آغاز کنند. فاطمی با اشاره به ثبت نام از تاکسی‌های فرسوده افزود: براساس پیش‌بینی صورت گرفته ۵۰‌هزار تاکسی فرسوده با عمر بالای ۱۵ سال تا پایان‌ سال‌جاری از رده خارج خواهند شد، اما با توجه به اینکه در ثبت‌نام اولیه تاکسی‌ها این سقف پر نشده است، ثبت‌ نام از تاکسی‌های فرسوده تا پایان سال ادامه دارد. مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده از راه‌اندازی پایگاه اینترنتی مربوط به تبصره ۱۳ قانون بودجه به آدرس WWW.tabsare۱۳.ir خبر داد و افزود: مردم می‌توانند با مراجعه به این سایت از آخرین اطلاعات مربوط به طرح نوسازی خودروهای فرسوده اطلاع پیدا کنند.

همچنین تا نیمه مهر ماه نیز شماره تلفن چهاررقمی فعال خواهد شد تا مردم از هر نقطه‌ای از کشور بتوانند با این شماره تماس و سوالات خود را بپرسند و اگر هم انتقاد یا پیشنهادی داشتند آن را ارائه دهند.

درباره مراجعه به شمس‌آباد

فاطمی در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد درخصوص مراجعه‌ مالکان خودروهای فرسوده به شهرک شمس‌آباد گفت: مراجعه به شهرک شمس‌آباد یا اسلام‌شهر بایستی پس از مراجعه به خودروسازان صورت گیرد و مالکان خودروهای فرسوده حتما در ابتدای کار باید به نمایندگی‌های خود‌روسازان مراجعه کنند. فاطمی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۲۴‌ مرکز اسقاط خودرو در کشور وجود دارد که به زودی به ۴۰مرکز افزایش خواهد یافت، اما در نظر داریم که این مراکز را به ۱۴۰واحد افزایش دهیم.

نحوه مراجعه مالکان خودروهای فرسوده

۱ - ثبت‌نام در نمایندگی‌های خودروسازان، ۲- معرفی مالک خودروی فرسوده به بانک، ۳- اعلام نظر بانک، ۴- معرفی به مراکز اسقاط

(این ۴ مرحله حداکثر ۱۰روز زمان می‌برد) ۵- صدور گواهی اسقاط و تحویل خودرو برای اسقاط، ۶- مراجعه مجدد به نمایندگی و دریافت پیش‌فاکتور برای بانک، ۷- مراجعه به بانک برای دریافت چک بین بانکی ویژه خودروساز، ۸- پرداخت مابه‌التفاوت قیمت خودرو‌، ۹- تحویل خودرو (از مراحل ۵ تا ۹ حداکثر زمان ۱۵روز است).