مژگان میرزایی- پس از چندین هفته افزایش قیمت طی هفته گذشته بازار خودرو به ثبات قیمت رسید. بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو دلایل افزایش قیمت هفته‌های گذشته را پایان تعطیلات تابستان و افزایش مسافرت مردمی عنوان کرده بودند و خودروسازان نیز وعده داده بودند که با پایان تعطیلات تابستانی و کاهش تقاضا قیمت خودرو ثبات پیدا می‌کند که این امر در هفته گذشته و با پایان تعطیلات تابستانی محقق شد و بازار خودرو به ثبات نسبی رسید.

طی تماس روز گذشته خبرنگار ما با برخی از مراکز لیزینگ خودرو آنها عنوان کردند که به‌رغم اینکه قیمت خودرو در هفته گذشته تاحدودی به ثبات نسبی رسیده ولی همچنان در مورد عرضه خودرو مشکلاتی وجود دارد و توزیع برخی از خودرو‌ها مانند سمند، پژو پارس و پژو جی‌ال ایکس در بازار با کمبود مواجه بوده است.

آنها می‌گویند یکی از دلایل کمبود، صادرات خودرو‌هایی است که هنوز در داخل کشور با تقاضا روبه‌رو است و این امر منجر به عدم ثبات قیمتی خودرو می‌شود.

برخی از فعالان بازار خودرو همچنین معتقدند که آغاز ماه مبارک رمضان نیز در ثبات قیمت خودرو موثر بوده است و برخی نیز رکود بازار را به دلیل انتشار خبر‌هایی مبنی بر تولید و آغاز فروش خودروی ال‌- ۹۰ عنوان می‌کنند و می‌گویند: اعلام خبر ورود ال-۹۰ به بازار در اواخر آبان‌ماه، موجب شده است که خریداران خودرو تا زمان ورود این خودرو به بازار داخلی از خرید هر نوع خودرویی دست نگه دارند که این امر رکود نسبی را در بازار به وجود آورده است. برخی دیگر از فعالان بازار خودرو اعلام اخبار مبنی بر پایین بودن کیفیت خودروی پژو ۴۰۵ را که موجب بی‌اعتمادی مردم شده است از دیگر دلایل رکود بازار می‌دانند.

منوچهر منطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص نبود برخی خودروها در بازار تصریح کرد: واگذاری خودرو‌های ا۲۰۶پ،پرشیاELXو سمند با تاخیر مواجه بوده که این تاخیر در حال حاضر تاحدودی برطرف شده است.وی ادامه داد: تاخیر‌هایی که در تحویل خودرو به وجود آمده خیلی بیشتر از آنچه در قرارداد‌ها ذکر شده، نبوده است.

منطقی در پاسخ به این سوال که آیا دیر واگذار کردن خودرو‌ها در افزایش قیمت آن تاثیری داشته است یا خیر، گفت: افزایش قیمت خودرو در بازار سه دلیل عمده دارد که عبارتند از ارتقای کیفیت محصولات ایران‌خودرو که این موضوع باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود، همچنین فصل تابستان که فصل پرترافیکی از نظر تقاضای خودرو است و چون عرضه و تقاضا با هم یکسان نیست موجب به وجود آمدن مشکلاتی می‌شود و صادرات برخی از محصولات، که این امر موجب افزایش تقاضای محصول در کشور مقصد شده و در نهایت موجب کمبود خودرو در داخل کشور و افزایش قیمت آن می‌شود.منطقی در پایان اظهار داشت: قیمت‌گذاری خودرو براساس بازار است و ایران‌خودرو نمی‌تواند در قیمت خودرو‌ها در بازار نقشی ایفا کند.