اعلام جزئیات کامل تری از چگونگی ثبت نام مالکان خودروهای فرسوده

علیرضا بهداد- ثبت‌نام برای نوسازی خودروهای فرسوده از روز گذشته پنجم مهر‌ماه شروع و تا پایان وقت اداری روز شنبه ۲۲ مهر‌ماه در ۲۰۵ نمایندگی سایپا و ۳۷۰ نمایندگی ایران‌خودرو در سراسر کشور ادامه خواهد داشت. عکس: آذین ثمرمند

چهـــــارمین نشست مطبوعاتی طرح نوسازی خودروهای فرسوده روز سه‌شنبه با حضور احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل سایپا، ریاحی پور، قائم مقام ایران‌خودرو، علی دیواندری، مدیرعامل بانک ملت، واعظی آشتیانی، رییس کمیته نوسازی خودروهای فرسوده، فاطمی مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده، سرهنگ نظمی، معاونت مهندسی و خدمات ترافیکی نیروی انتظامی و صادقی مجد، رییس سازمان تاکسیرانی کشور، در طبقه یازدهم وزارت کشور برگزار شد.

سیدرضا فاطمی، در این نشست گفت: براساس هماهنگی با نیروی انتظامی، برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اسناد وکالتی نیز قابل قبول هستند و کلیه دارندگان خودروهای فرسوده می‌توانند بسته به نوع خودروی انتخابی خود از چهارشنبه پنجم مهر‌ماه به یکی از نمایندگی‌های منتخب سایپا و ایران‌خودرو در سراسر کشور مراجعه و برای از رده خارج کردن خودروی فرسوده خود ثبت‌نام اولیه را انجام دهند.

فاطمی گفت: فقط کسانی می‌توانند در این مدت به نمایندگی مراجعه کنند که بخواهند در ازای اسقاط خودروهای فرسوده خود، خودروی نو بگیرند و کسانی که درخواست پول نقد به ازای تحویل خودروی فرسوده خود را دارند فعلا باید منتظر بمانند تا زمان مراجعه آنان نیز متعاقبا اعلام شود.

مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده گفت: در حال حاضر پراید، وانت نیسان، پژوه ۴۰۵، پژو آردی، سمند و پیکان وانت خودروهایی هستند که دوگانه‌سوز به تولید می‌رسند و مالکان خودروهای فرسوده می‌توانند یکی از این خودروها را به عنوان خودروی جایگزین انتخاب کنند.

نمایندگی‌ها و مراکز اسقاط حق دریافت هیچ‌گونه وجهی ندارند

امیررضا واعظی آشتیانی، با اشاره به اینکه طرح نوسازی خودروهای فرسوده رویدادی مهم و تاریخی است که در دولت نهم به اجرا درمی‌آید، عنوان کرد که اجرای این طرح آرزوی دو دولت گذشته بوده است.

وی گفت: از پنجم مهر‌ماه به جز مدیران ستادی یک‌هزار و ۵۰۰ مدیر اعم از بانک‌ها، نمایندگی‌ها، گمرک، نیروی انتظامی با عملیات اجرایی طرح نوسازی خودروهای فرسوده درگیرند.

رییس کمیته نوسازی خودروهای فرسوده افزود: در صورتی که از ثبت‌نام استقبال وسیعی صورت گیرد، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به وسیله قرعه‌کشی انجام خواهد شد، اما اگر استقبال زیادی صورت نگیرد، تعداد سیلندروسن خودرو ملاک‌های لازم برای این کار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه طرح نوسازی خودروهای فرسوده طرحی ملی است، افزود: با توجه به ملی بودن این طرح همه استان‌ها تابع تصمیم‌های اتخاذ شده هستند.

واعظی آشتیانی گفت: در کلیه مراحل طرح نوسازی خودروهای فرسوده هیچ‌گونه وجهی از افراد دریافت نخواهد شد و در واقع نمایندگی‌های فروش و مراکز اسقاط حق دریافت وجوهی بابت کارمزد و امثال آن را ندارند و اگر مردم با چنین چیزی روبه‌رو شدند از طریق شماره ۶۶۷۲۳۷۸۰ می‌توانند به مسوولان این قضیه را اطلاع دهند و از همین طریق پاسخ سوالات خود را بگیرند. همچنین با مراجعه به تارنمای www.tabsare۱۳.ir نیز می‌توانند از جزئیات طرح مطلع شوند.

چگونگی ثبت‌نام از مالکان خودروهای فرسوده

واعظی آشتیانی تصریح کرد، از مالکان خودروهای فرسوده طی روزهای ۵ تا ۲۲مهر فقط ثبت‌نام خواهد شد، اما پس از ثبت‌نام از بین ثبت‌نامی‌ها ۲۵۰هزار نفر به احتمال زیاد از طریق قرعه‌کشی، انتخاب و برای انجام مراحل بعدی توجیه خواهند شد، بنابراین کلیه دارندگان خودروهای فرسوده در سراسر کشور می‌توانند ثبت‌نام کنند. نحوه ثبت‌نام به این ترتیب است که وقتی متقاضیان به نمایندگی‌ها مراجعه می‌‌کنند، مسوول ثبت‌نام در نمایندگی، اطلاعات متقاضی را براساس مدارک وارد رایانه کرده و فرم پرشده دریافت اطلاعات متقاضی را پرینت گرفته و به امضای مالک یا نماینده قانونی وی می‌رساند.

رییس کمیته نوسازی خودروهای فرسوده گفت: اصل اسناد مالکیت خودرو (آخرین سند محضری (بنچاق) و یا سند فروش کارخانه سازنده چنانچه مالک اول باشد)، اصل کارت مشخصات خودرو و اصل شناسنامه مالکیت خودرو، مدارکی هستند که متقاضیان باید برای ثبت‌نام به همراه داشته باشند که این مدارک پس از انجام ثبت‌نام عودت داده می‌شود.

وی گفت: حضور مالک یا نماینده قانونی وی با ارائه شناسنامه یا کارت ملی در محل ثبت‌نام ضروری است که نماینده قانونی باید اصل وکالت‌نامه را نیز به همراه داشته باشد. همچنین اگر یک خودرو چند مالک داشته باشد، مالکیت باید به یک نفر منتقل شود.

واعظی آشتیانی خاطر نشان کرد، سازمان‌‌های دولتی و نظامی نمی‌توانند متقاضی جایگزینی خودروهای فرسوده باشند.

آمادگی ۸۰۰شعبه بانک ملت

اما پس از انجام قرعه‌کشی، وقتی که ۲۵۰هزار نفر از سهمیه سال جاری طرح نوسازی خودروهای فرسوده مشخص شدند، مالکان خودروهای فرسوده هفت‌مرحله دیگر را باید پشت‌سر بگذارند تا خودروی نو دریافت کنند که دو مرحله از این مراحل در بانک ملت صورت خواهد گرفت. علی دیواندری، مدیر عامل بانک ملت در این نشست، گفت: ۸۰۰شعبه بانک ملت در سراسر کشور انتخاب شده‌‌اند تا مراحل مربوط به اعطای وام به متقاضیان جایگزینی خودروهای فرسوده انجام شود و این تعداد شعب در شیفت بعدازظهر به طور اختصاصی پذیرش مالکان خودروهای فرسوده را به عهده خواهند داشت.

وی گفت: ارائه وام، غیرنقدی است و از طریق حساب «جام» به حساب خودروسازان واریز خواهدشد و متقاضیان باید یک ضامن دارای مشاغل دولتی، آزاد و سایر شرکت‌‌های بزرگ (که باید به تایید بانک برسد) به بانک معرفی کنند.

وی افزود: این تسهیلات در قبال ارائه سفته به متقاضیان اعطا می‌شود و سند خودرو در گرو بانک قرار نخواهد گرفت و سند شش‌دانگ به نام مالک است. اما برای تاکسی‌ها این سند در رهن بانک است.

مشکل مخزن در سال آینده حل می‌شود

احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل سایپا نیز در این نشست با اشاره به تولید حدود یک‌میلیون دستگاه خودرو در کشور گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده از این تعداد خودروی تولیدی حدود ۸۰۰هزار دستگاه مورد تقاضای بازار است و مابقی را می‌توان به طرح نوسازی خودروهای فرسوده اختصاص داد که تحویل ۲۵۰هزار خودرو به جای خودروی فرسوده در سال‌جاری قابل حصول است.

وی گفت: سایپا در سال‌جاری ۳۵درصد افزایش تولید داشته است و برای سال آینده می‌تواند ۳۰درصد امکان افزایش نیز داشته باشد.وی با اشاره به مشکل تامین مخزن خودروهای دوگانه‌سوز گفت: برای سال‌جاری شاید مشکلاتی برای تامین مخزن داشته باشیم ولی با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مشکل‌ تامین مخزن در سال ۸۶ را نخواهیم داشت.

در ادامه این نشست، ریاحی‌پور، قائم مقام ایران خودرو، با بیان این که ایران خودرو برای نوسازی ۲۵۰خودروی فرسوده مجهز است،‌‏ افزود: مشکل تامین مخزن در سطح بین‌المللی وجود دارد، اما در سال‌جاری در راستای اجرای این طرح، ظرفیت جدید ایجاد و تدارک ۹۵‌هزار دستگاه خودرو دوگانه سوز در چهار تیپ سمند، ۴۰۵، روآ و وانت بار از سوی ایران خودرو فراهم شده است.ریاحی پور، با بیان آن که ۴۲‌هزار دستگاه بدون مخزن و دوگانه سوز هستند، افزود: چنانچه نتوانیم برای این میزان دستگاه خودرو مخزن تامین کنیم، سند دوگانه سوز به آنها تعلق می‌‏گیرد و در مراحل بعدی مخازن در این خودروها نصب می‌‏شود.وی، تعداد نمایندگی ایران خودرو را بالای ۶۵۰ نمایندگی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر در راستای اجرای طرح بازسازی خودروهای فرسوده ۳۷۰نمایندگی آمادگی اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی را دارند، ضمن آن که ۳۷ پایگاه اسقاط در سطح کشور مستقر شده است.

قائم مقام ایران خودرو، تصریح کرد: از اوایل هفته جاری، ۱۰‌هزار دستگاه تاکسی سمند آماده جایگزین شدن می‌شوند و در حال حاضر ۲‌هزار دستگاه آمادگی تبدیل به جایگزین را دارند.وی اظهار داشت:

دوگانه سوز کردن ۱۳۷‌هزار دستگاه خودرو از برنامه‌‏های ایران خودرو است.

اجازه تردد تا سال ۱۳۸۹

سرهنگ نظمی، معاون مهندسی و خدمات ترافیکی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نیز با تاکید بر این که احراز اصالت خودروهای فرسوده مهم است، گفت: بر اساس قانون خودروهای فرسوده در صورت دریافت برگه معاینه فنی تا پایان سال ۱۳۸۹ اجازه تردد در کشور را دارند و پس از آن تردد آنها ممنوع است.

صادقی مجد، مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های تاکسیرانی کشور هم در این جلسه گفت: مرحله اول اسقاط تاکسی‌های فرسوده برای یک بسته هزار تایی از ۲۰ شهریور آغاز شد.