احتمال تحریم نفتی ایران بازار خودرو آمریکا را ملتهب کرد

گروه خودرو - با وجود انتشار اخباری در مورد بهبود بازار خودرو در آمریکا و رشد تقاضا در این کشور نشانه‌های ناامیدکننده‌ای در ماه‌های گذشته دیده شده است که تاییدکننده اوضاع نامناسب بازار خودرو این کشور است. طبق گزارش‌های موجود در ماه مه سال ۲۰۱۲ میلادی شرکت‌های خودروسازی فعال در خاک آمریکا برای دومین بار طی سه ماه گذشته اقدام به کاهش حجم تولید خود کردند. بلومبرگ در گزارش خود با اشاره به این مطلب نوشت: خودروسازان فعال در آمریکا بر این باورند که نه تنها بحران اقتصادی در آمریکا به پایان نرسیده است، بلکه شرایط نابسامان بازار کالاهای مصرفی و لوکس در این کشور همچنان ادامه دارد. اتحادیه صنعت خودروسازان آمریکا در گزارشی از کاهش ۳ درصدی تقاضا در ماه مه به دنبال کاهش ۵ درصدی در ماه آوریل خبر داد و گفت: این روند در ماه‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت؛ به خصوص اینکه تحریم نفتی ایران می‌تواند قیمت نفت را افزایش دهد و زمینه‌ساز رشد قیمت فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین شود. وی افزود: شاید به نظر برسد تحریم نفتی ارتباطی با بازار خودرو ندارد ولی واقعیت این است که حذف بخش بزرگی از نفت ایران از بازار نفت دنیا و تنش ایجاد شده در اثر این مساله می‌تواند قیمت نفت را بیش از ۶۰ دلار افزایش دهد و به دنبال آن قیمت بنزین و تمامی کالاهای مصرفی دردنیا رشد کند. این رشد سبب می‌شود تا توان مردم در خرید خودرو مثل دیگر کالاهای غیرضروری کمتر شود و بازار خودرو برای چندمین بار طی سال‌های اخیر رکود را تجربه کند. از طرف دیگر بحران اقتصادی اروپا که زمینه‌ساز ورشکستگی شمار زیادی از کشورهای این قاره شده است هم مزید بر علت است. کشورهای اروپایی توانایی خود در تامین نیازهای جاری کشور از دست داده‌اند و برای ادامه بقا نیازمند سازمان‌ها و دولت‌هایی هستند که خود در بحران به‌سر می‌برند. کوین هایل یکی از تحلیلگران بازار خودرو با اشاره به اثر بحران‌های اقتصادی منطقه یورو روی بازارهای صنعتی می‌گوید: حجم بالای تبادلات صنعتی و اقتصادی اروپا و آمریکا سبب شد تا این کشورها بحران خود را به آمریکا و حتی دیگر کشورهای آسیایی صادر کنند. از طرف دیگر استقراض دولت‌های بحران‌زده از دیگر کشورها بخشی از فشار بحران را بر دوش آنها گذاشته است و در این شرایط هیچ کشوری و هیچ بازاری نمی‌تواند رونق را تجربه کند. بازار خودرو هم از جمله این بازارها است که تحت تاثیر بحران بدهی اروپا، احتمال تحریم نفت ایران و به دنبال آن رشد قیمت نفت و بنزین و تنش‌های ناشی از آن در اقتصاد دنیا، افزایش قیمت انواع کالاهای مصرفی و قطعات اولیه به دلیل بالا رفتن هزینه حمل، با تنش و بی‌ثباتی روبه‌رو شده است و این وضعیت در ماه‌های آتی نیز باقی می‌ماند.

به هر حال در سه ماه گذشته تولید شرکت‌های خودروسازی در آمریکا ۳/۲ درصد تنزل یافته است؛ ولی هنوز حجم تولید بیش از میزان تقاضا است بنابراین موج دوم کاهش حجم تولید در این کشور آغاز شده است.

این خبر رسمی توسط اتحادیه خودروسازان آمریکا در شرایطی اعلام شد که اغلب مقامات اقتصادی آمریکا در مورد بهبود شرایط اقتصادی کشور گزارش می‌دهند و معتقدند آمریکا رکود را پشت سر گذاشته است. اما واقعیت این است که اغلب برندهای برتر خودروسازی در ماه‌های اخیر طرح کاهش هزینه‌های تولید را اجرا و بازاریابی در کشورهای در حال توسعه آسیایی را جایگزین تلاش برای جلب رضایت مصرف‌کنندگان غربی کردند.

به هر حال شرکت‌های خودروسازی در سال‌های گذشته تلاش کردند تا با تولید خودروهای الکتریکی وابستگی این بازار به نفت و فرآورده‌های آن را کمتر کنند و مانع از نوسانی شدن قیمت محصولاتشان در اثر تغییرات ناگهانی قیمت نفت شوند؛ ولی خودروهایی که هم اکنون در بازار وجود دارند هنوز نمی‌توانند با خودروهای بنزینی رقابت کنند.

به هر حال بازار خودرو آمریکا در وضعیت نابسامانی قرار دارد و اروپا هم به دلیل بحران بدهی‌های دولتی شرایط خوبی ندارد به همین دلیل اغلب شرکت‌های خودروسازی بهشت امن خود را در کشورهای آسیایی به خصوص کشورهای چین و هند جست‌وجو می‌کنند. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر اخبار زیادی در مورد تولید خودروهایی متناسب با تقاضای مصرف‌کنندگان هندی و چینی مخابره می‌شود وکمتر در مورد خواسته مصرف‌کنندگان ساکن در کشورهای صنعتی صحبت به میان می‌آید.